INVESTOŘI V MSK

Automobilový průmysl

v Moravskoslezském kraji

a jeho budoucnost

Automobilový průmysl je jedním z pilířů ekonomiky nejen Moravskoslezského kraje,

ale také celého Česka. V současnosti zde dochází k jedné z nejzásadnějších změn

v historii tohoto odvětví a bude zajímavé sledovat, jak se s ní naše hospodářství

vypořádá. Moravskoslezský kraj má všechny předpoklady, aby tento přechod zvládl

a dále tak posílil svoji pozici i v nově vznikajících progresivních odvětvích, jako je

elektromobilita, autonomní řízení, konektivita nebo využití big dat.

Automobilový průmysl v Česku tvoří zhruba

desetinu národního HDP a zaměstnává více

než 180 tisíc lidí. Ještě významnější roli hraje

v oblasti inovací, kde tvoří 36 % veškerých

průmyslových investic do vědy a výzkumu.

Jen v Moravskoslezském kraji působí více

než 40 firem z oblasti automobilového

průmyslu a na něj navázaných odvětví a zaměstnává na 25 tisíc zaměstnanců. Dlouhodobou tradicí výroby automobilů v Moravskoslezském kraji potvrzuje automobilka

Tatra, která je druhou nejstarší kontinuálně

vyrábějící automobilkou na světě.

Zlomovým okamžikem v novodobé historii

regionu byl ale příchod automobilky Hyundai v roce 2006, který znamenal zásadní

posílení tohoto sektoru, příchod mnoha

dodavatelských firem a zlepšení tehdy

nepříznivé situace na trhu práce. V loňském roce postiženém pandemií koronaviru vyrobili v Nošovicích téměř 240 tisíc

42 ǀ POSITIV 3/2021

automobilů, což tvořilo zhruba pětinový

podíl na všech vyrobených osobních automobilech v Česku. Pro srovnání automobilka Hyundai v předchozích letech pravidelně vyráběla více než 300 tisíc automobilů

ročně a v roce 2019 slavila významnou

událost, tří milióntý vyrobený vůz. Dalším

milníkem, který posunuje nošovickou automobilku do „doby elektromobilní“, je zahájení výroby modelu Kona Electric v březnu

loňského roku, který byl prvním elektromobilem vyráběným v Česku.

Podíl elektromobilů na vozovém parku se

neustále zvyšuje, ačkoliv tvoří stále jeho

nepatrnou část. Čistě elektrické automobily spolu s plug-in hybridy tvořily za první pololetí letošního roku 3,1 % ze všech

registrací vozidel a jejich podíl neustále

roste. Průměr pro EU přitom činí cca 15 %.

Největšího nárůstu registrací u nás dosáhly elektromobily v loňském pandemickém

roce, kdy bylo uvedeno do provozu 5 241

vozidel na elektrický pohon (včetně plug-in hybridů) a došlo k více než 4násobnému meziročnímu nárůstu. Přesto se

v rámci EU řadíme k podprůměru, když

zaujímáme 18. místo z 27 států. Narůstající počty elektromobilů (včetně plug-in

hybridů) táhnou zejména severské země

spolu s Německem, kde se počty nově registrovaných elektromobilů pohybují v řádech desetitisíců. Absolutním šampionem

v rámci Evropy je Norsko, kde 2 ze 3 prodaných aut tvořily elektromobily a spolu

s plug-in hybridy tvořily těžko uvěřitelných

75 % veškerých prodaných osobních automobilů. Ruku v ruce s rychlým nástupem elektromobility se objevují také nové

problémy, které bude nutné vyřešit. Ať už

se jedná o zatím stále zdlouhavé nabíjení, nedostatek dobíjecích stanic (zejména

těch vysokorychlostních), nebo kapacitu

rozvodné sítě.