INVESTOŘI V MSK
Automobilový průmysl
v Moravskoslezském kraji
a jeho budoucnost
Automobilový průmysl je jedním z pilířů ekonomiky nejen Moravskoslezského kraje,
ale také celého Česka. V současnosti zde dochází k jedné z nejzásadnějších změn
v historii tohoto odvětví a bude zajímavé sledovat, jak se s ní naše hospodářství
vypořádá. Moravskoslezský kraj má všechny předpoklady, aby tento přechod zvládl
a dále tak posílil svoji pozici i v nově vznikajících progresivních odvětvích, jako je
elektromobilita, autonomní řízení, konektivita nebo využití big dat.
Automobilový průmysl v Česku tvoří zhruba
desetinu národního HDP a zaměstnává více
než 180 tisíc lidí. Ještě významnější roli hraje
v oblasti inovací, kde tvoří 36 % veškerých
průmyslových investic do vědy a výzkumu.
Jen v Moravskoslezském kraji působí více
než 40 firem z oblasti automobilového
průmyslu a na něj navázaných odvětví a zaměstnává na 25 tisíc zaměstnanců. Dlouhodobou tradicí výroby automobilů v Moravskoslezském kraji potvrzuje automobilka
Tatra, která je druhou nejstarší kontinuálně
vyrábějící automobilkou na světě.
Zlomovým okamžikem v novodobé historii
regionu byl ale příchod automobilky Hyundai v roce 2006, který znamenal zásadní
posílení tohoto sektoru, příchod mnoha
dodavatelských firem a zlepšení tehdy
nepříznivé situace na trhu práce. V loňském roce postiženém pandemií koronaviru vyrobili v Nošovicích téměř 240 tisíc
42 ǀ POSITIV 3/2021
automobilů, což tvořilo zhruba pětinový
podíl na všech vyrobených osobních automobilech v Česku. Pro srovnání automobilka Hyundai v předchozích letech pravidelně vyráběla více než 300 tisíc automobilů
ročně a v roce 2019 slavila významnou
událost, tří milióntý vyrobený vůz. Dalším
milníkem, který posunuje nošovickou automobilku do „doby elektromobilní“, je zahájení výroby modelu Kona Electric v březnu
loňského roku, který byl prvním elektromobilem vyráběným v Česku.
Podíl elektromobilů na vozovém parku se
neustále zvyšuje, ačkoliv tvoří stále jeho
nepatrnou část. Čistě elektrické automobily spolu s plug-in hybridy tvořily za první pololetí letošního roku 3,1 % ze všech
registrací vozidel a jejich podíl neustále
roste. Průměr pro EU přitom činí cca 15 %.
Největšího nárůstu registrací u nás dosáhly elektromobily v loňském pandemickém
roce, kdy bylo uvedeno do provozu 5 241
vozidel na elektrický pohon (včetně plug-in hybridů) a došlo k více než 4násobnému meziročnímu nárůstu. Přesto se
v rámci EU řadíme k podprůměru, když
zaujímáme 18. místo z 27 států. Narůstající počty elektromobilů (včetně plug-in
hybridů) táhnou zejména severské země
spolu s Německem, kde se počty nově registrovaných elektromobilů pohybují v řádech desetitisíců. Absolutním šampionem
v rámci Evropy je Norsko, kde 2 ze 3 prodaných aut tvořily elektromobily a spolu
s plug-in hybridy tvořily těžko uvěřitelných
75 % veškerých prodaných osobních automobilů. Ruku v ruce s rychlým nástupem elektromobility se objevují také nové
problémy, které bude nutné vyřešit. Ať už
se jedná o zatím stále zdlouhavé nabíjení, nedostatek dobíjecích stanic (zejména
těch vysokorychlostních), nebo kapacitu
rozvodné sítě.