Agilní řízení strategie
není volba,
ale nutnost
Práce se strategií se ve firmách
za poslední dvě dekády dramaticky
změnila. Zatímco kolem roku 2000 se
strategie vytvářela na 5–10 let, dnes
je situace jiná a čas výhledu se zkrátil.
Dříve tvořila strategii úzká skupina managementu a majitelů a byla realizována formou dlouhodobých strategických projektů, dnes jsou do tvorby strategie zapojeny
všechny úrovně řízení a specialisté a projekty jsou krátkodobějšího charakteru.
Hlavním důvodem jsou změny na trhu, které si vyžadují
rychlou reakci ze strany firem. Zákazníci požadují stále širší sortiment produktů a služeb, nižší ceny a kratší dodací
lhůty. To má vliv na neustálé zkracování životních cyklů
produktů, zvýšené nároky na rozvoj kompetencí a zvládání nových technologií. Zkracují se i inovační cykly a vývoj
nových produktů. Situaci umocňuje i nástup nových digitálních a komunikačních technologií.
Na tyto změny reagujeme jiným přístupem k práci se strategií. Kombinujeme tři metodiky – Balanced Score Card
(BSC) pro vytváření a redefinice strategií, Hoshin Kanri
pro rozpad cílů a Agilní řízení pro realizaci strategie.
Na začátku tvorby strategie metodikou BSC nastavíme
vzájemně provázané strategické cíle. Na workshopech je
definují majitelé, management a klíčoví pracovníci. V průběhu přípravy se ptáme na logicky navazující otázky:
• Jaké finanční cíle chceme (potřebujeme) naplnit v horizontu 2–3 let?
• Kteří zákazníci a za jakých podmínek nám tyto finance
zaplatí?
• Jak musíme nastavit procesy, abychom uspokojili zákazníky a dosáhli finančních cílů?
• Jak musíme připravit naše lidi a infrastrukturu, aby uměli
nastavit a obsloužit procesy?