MANAŽERSKÉ FÓRUM

Jak to vidí...

Jak se změní automobilový průmysl

v následujících letech?

Ing. Ladislav Glogar

specialista v oblasti automotive

automotive specialist

Po dlouhá desetiletí určovali směr vývoje

v automobilovém průmyslu uživatelé a výrobci automobilů. Tedy ti, kteří svými inovacemi požadavky zákazníků naplňovali nebo

přicházeli s inovacemi, které se uplatnily

na trhu. To ale postupně přestává platit.

Rozhodující trendy v automobilovém průmyslu lze rozdělit do dvou skupin. Do první

lze zařadit robotizaci, digitalizaci a autonomní řízení. Tedy oblasti, které reálně v krátkém,

ale i dlouhém časovém horizontu přinášejí

efekt jak uživatelům automobilů, tak výrobcům. Do druhé skupiny patří elektromobily,

které se prosazují formou nařízení a regulí,

bez celostního pojetí posuzování správného

cíle, to je snižování emisi CO2.

Robotizace nastupuje na místo tvrdé automatizace a přináší větší flexibilitu a s ní spojenou

vyšší efektivitu řady procesů. Digitalizace

a s ní spojené zpracování a využívání dat, jak

u procesů, tak ve výrobcích – automobilech,

přináší významné efekty jak výrobcům, tak

uživatelům automobilů. Posouvá úroveň práce, ale i komfort při používání automobilu.

Velkou výzvou je a dále bude autonomní

řízení. Přináší s sebou, kromě technické náročnosti, širokou škálu souvisejících otázek

z oblasti kyberbezpečnosti a také práva.

A tak se i přes velký technický pokrok v samoovládání automobilu stále pohybujeme

jen na vysoké úrovni asistence a podpory

řidiče než v autonomii při plném smíšeném

provozu na běžných silnicích. Ale i to má

významný přínos pro uživatele, řidiče automobilů a bezpečnost provozu.

Razantní odklon od moderních spalovacích

motorů, využívajících široké spektrum paliv

(naftu, benzin, plyn), ve prospěch elektromobilů, s cílem snížit emise CO2, řízený

směrnicemi a regulemi, postrádá bohužel

celostní pojetí čisté mobility. Jsou přijímána rozhodnutí, která nejsou v souladu

s technickými a časovými aspekty v oblasti

4 ǀ POSITIV 3/2021

infrastruktury a zdrojů. Výsledkem pak je

a s velkou pravděpodobnosti bude pokles

prodejů, a tím i výroby nových automobilů;

zastarávání vozového parku, a tím eliminace přínosu elektromobilů. Zvětšení zdrojové závislosti na nestabilních regionech.

V celkovém důsledku pak pokles konkurenceschopnosti výrobců a neuspokojení

uživatelů automobilů, tedy negativní celospolečenský dopad.

Řešením celkového snižování CO2

v ovzduší je technologická neutralita v pohonech zahrnující pohled na problematiku

v celém komplexu – to je od těžby/výroby

až po užití / spotřebu paliva.

Řešením je technologická

“neutralita

v pohonech.

”

For many decades, the developmental

direction in the automotive industry

has been determined by users and car

manufacturers, that is, those who fulfilled

the requirements of customers with their

innovations or came up with innovations

that were applied on the market. But this is

gradually ceasing to apply.

The decisive trends in the automotive

industry can be divided into two groups—

the first can include robotization,

digitization and autonomous control,

meaning areas that really bring effects to

both car users and manufacturers in the

short and long term. The second group

includes electric cars, which are enforced

in the form of regulations and regulations

without a holistic concept of assessing the

right goal, i.e. reducing CO2 emissions.

Robotization takes the place of hard

automation and brings greater flexibility

and the associated higher efficiency of

a number of processes: digitization and

associated data processing and use, both

in processes and in automotive products.

It brings significant effects to both car

manufacturers and users. It shifts the level

of work, but also the comfort of using the

car.

The big challenge is, and will continue to

be, autonomous management. It brings

with it, in addition to technical complexity,

a wide range of related issues in the field

of cybersecurity as well as law. And so,

despite the great technical progress in selfcontrolled cars, we still require a high level

of driver assistance and support than in

autonomy at fully mixed traffic on ordinary

roads. But even that has significant benefits

for users, car drivers and traffic safety.

The drastic departure from modern internal

combustion engines, which use a wide range

of fuels (diesel, petrol, gas) in favor of electric

cars, in order to reduce CO2 emissions,

governed by directives and regulations,

lacks, unfortunately, a holistic concept of

clean mobility. Decisions are made that

are not in line with the technical and timing

aspects of infrastructure and resources. The

result is, and most likely will be, a decline in

sales and thus in the production of new cars,

obsolescence of the vehicle fleet and thus the

elimination of the benefits of electric cars. It

will lead to increasing resource dependence

in unstable regions. This will mean a decline

in the competitiveness of manufacturers and

the satisfaction of car users. That will have

a negative societal impact.

The solution to reducing CO2 in the air is

technological neutrality in the drive, including

a view of the issues in the entire complex that is, from mining to production to the

use and consumption of fuel.