STYL

Pandemie prověřila i české školství

Tak jako všude, i ve školství pandemická krize předefinovala priority člověka v 21. století. Tradiční

školu s fokusem jen na učivo a s neochotou implementovat inovativní a kreativní pedagogické

nástroje do vzdělávání snad definitivně odsunula do temné minulosti. Pandemie potvrdila, že

upřednostňovat učivo před žákem je nefunkční a že je žádoucí přehodnotit kritéria úspěchu.

žijeme v globální společnosti, kdy se potřeby dynamicky mění a prioritou tedy musí být příprava

člověka na výzvy, které nás ve 21. století čekají.

1st International School of Ostrava již více než 15 let

dokazuje, že důraz na klíčové kompetence definované MŠMT a měkké dovednosti je cesta k uplatnění a úspěchu absolventa gymnázia v současném světě. Při výuce na 1st International School of Ostrava

jsou zásadní pedagogické metody, které podporují

zvláště kreativitu. Kreativita je všeobecně dovedností budoucnosti. Je to schopnost číslo jedna, kterou

majitelé firem hledají při výběru nových zaměstnanců. Pomáhá nám nejen v práci, ale i v životě obecně. Je to dovednost, kterou se lze naučit, rozvíjet

a aplikovat. Tady učitelé ví, jak zaručeně odstranit

bloky bránicí kreativitě a jak udržet mysl otevřenou

novým, inovativním myšlenkám.

Inovativní metody výuky podporují spolupráci,

mezikulturní dialog, mezipředmětové vztahy a přirozeně pak podporují aktivní občanství. Učí žáky,

jak samostatně myslet, a neučí je, co si mají myslet.

Škola je tak schopna postarat se o sociální a emoční

pohodu studentů. A to jsou jistě priority prověřené

pandemií.

The Pandemic

Has Also Tested Czech Education

In education, as everywhere, the pandemic crisis has defined human priorities in the 21st century.

Traditional education, with a focus only on the curriculum and a reluctance to implement innovative

and creative pedagogical tools into education, has perhaps definitely been pushed into the dark past.

The pandemic confirmed that prioritizing the curriculum over the pupil is dysfunctional and that the

criteria for success need to be redefined. We live in a global society where needs change dynamically,

so the priority must be to prepare people for the challenges that are ahead in the 21st century.

Text:

Petra Helebrantová

Foto: archiv

1st International School

of Ostrava

www.is-ostrava.cz

118 ǀ POSITIV 3/2021

The 1st International School of Ostrava has been

proving for more than fifteen years that the

emphasis on key competencies defined by the

Ministry of Education and soft skills is the way to

the employment and success of a grammar school

graduate in today‘s world. When teaching at the

1st International School of Ostrava, pedagogical

methods are essential, which especially support

creativity. Creativity is generally the skill of the

future. It‘s the number one ability business owners

look for when selecting new employees. It helps us

not only at work, but also in life in general. It is a skill

that can be learned, developed and applied. Here,

teachers know how to remove blocks that prevent

creativity and how to keep the mind open to new,

innovative ideas.

Innovative teaching methods support cooperation,

intercultural dialogue, interdisciplinary relationships

and, of course, support active citizenship. It teaches

students to think independently, it does not teach

them to think what they should think. A good school

is able to take care of the social and emotional

well-being of students. And these are certainly

pandemic-proven priorities.