BUSINESS FORUM

The Outlook...

How Will the Automotive Industry Change

in the Coming Years?

Radek Špicar, M.Phil.,

Viceprezident, Svaz průmyslu a dopravy

Vice President, Svaz průmyslu a dopravy

Automobilový průmysl se v příštích letech

změní velmi výrazně. Neustále se zpřísňující limity pro emise CO2 donutí výrobce

ukončit výrobu spalovacích motorů a přejít

k bezemisním pohonům. Nejdále je v tomto směru elektromobilita, tudíž budeme

svědky jejího masivního rozšíření v příštích

deseti letech. Navzdory dominanci e-mobility bude důležité zachovat technologickou

neutralitu a dát šanci i dalším alternativním

pohonům. Přechod k bezemisním pohonům bude znamenat ztrátu pracovních míst

pro mnoho výrobců. Příkladem mohou být

dodavatelé a výrobci převodovek nebo spalovacích motorů. Bude pro ně nutné hledat

alternativy, například ve formě výroby baterií nebo elektromotorů . Těžké časy budou

prožívat i dealeři, kteří přijdou o část svých

zisků a budou nuceni se přeorientovat například na dodávky energetických řešení

pro domácnosti svých zákazníků. Hledání

nových byznys modelů čeká i provozovatele čerpacích stanic a mnoho dalších hráčů

v oblasti automobilového průmyslu.

Navzdory dominanci

e-mobility bude důležité

zachovat technologickou

neutralitu a dát šanci i dalším

alternativním pohonům.

“

”

The automotive industry will change very

significantly in the coming years. The evertightening limits for CO2 emissions will

force the manufacturer to stop producing

internal combustion engines and switch

to emissions-free propulsion. The furthest

in this direction is electromobility, so we

will witness its massive expansion over the

next ten years. Despite the dominance of

e-mobility, it will be important to maintain

technological neutrality and provide an

opportunity for other alternative systems

to emerge. Switching to emissions-free

drives will mean job losses for many

manufacturers. Examples are suppliers and

manufacturers of gearboxes or internal

combustion engines. It will be necessary

to look for alternatives for them, such as in

the form of the production of batteries or

electric motors. Dealers, who will lose part

of their profits and be forced to reorient

themselves to, for example, the supply

of energy solutions for their customers‘

households, will also experience difficult

times. The search for new business models

also awaits service station operators and

many other players in the automotive

industry.

Petr Novák

Director Corporate Planning JTEKT European Operations

Celý automobilový průmysl prochází největšími změnami od prvopočátku odvětví.

Je to dáno legislativními nařízeními ohledně

snižování emisí CO2. Je před námi norma

Euro 7 platná od roku 2025 a v nedávné

době byl také představen balíček Fit for 55,

kdy v krajním případě, pokud by byl tento

balíček schválen, skončí v EU od roku 2035

prodej aut s jakýmikoliv emisemi, čili auty

se spalovacím motorem. Znamenalo by to

ještě větší důraz na alternativní pohony, jako

jsou elektromobily nebo auta na vodík. Finální výrobci proto postupně oznamují obrovské investice a počet modelů zaměřených

čistě na alternativní pohony s dopadem pro

celý dodavatelský řetězec. Vzniknou nové

firmy zaměřené na konektivitu a služby pro

zákazníky, na výrobu, distribuci a skladování

energie, posílí služba sdílení aut. Bude docházet k fúzím a akvizicím, některé firmy

mohou v krajním případě bohužel skončit.

...pokud by byl tento balíček

“schválen,

skončí v EU od roku

2035 prodej aut s jakýmikoliv

emisemi...

”

The entire auto industry is undergoing its

biggest changes since the industry began.

This is due to legislative regulations on

reducing CO2 emissions. We have before

us the Euro 7 standard, valid from 2025 and,

recently, the Fit for 55 package was also

introduced, which means, as a last resort,

if this package is approved that, in the EU

from 2035, sales of cars with any emissions

and cars with internal combustion engines

will cease. This would mean an even

greater emphasis on alternative propulsion

such as electric cars or hydrogen cars.

Therefore, the final manufacturers are

gradually announcing huge investments

and a number of models focused purely

on alternative drives with an impact on

the entire supply chain. New companies

focused on connectivity and services for

customers, production and the distribution

and storage of energy will be created, and

car-sharing service will be strengthened.

There will be mergers and acquisitions;

some companies may unfortunately close

down in the end.

POSITIV 3/2021 ǀ 5