HR

Sociální sítě jako nástroj

rychlého testování vaší vize,

produktu nebo myšlenek

Sociální sítě. Fenomén doby. Můžete je mít rádi nebo je zatracovat. Jedno je ale jisté. Sociální sítě

a marketing na těchto platformách jsou nedílnou součástí marketingových mixů moderních firem.

A tento fakt bude do budoucna pouze sílit. A proto je důležité potlačit osobní antipatie, přihlédnout

k datům a svůj business tomu přizpůsobit.

Dnes si povíme něco o tom, jak se dají

díky reklamním kampaním rychle testovat vaše teze, produkty, myšlenky a vize.

Reklamní kampaně na sociálních sítích

a potažmo v celém digitaalním prostředí

vám totiž umožňují efektivní zacílení konkrétních cílových skupin uživatelů a jejich

levné oslovení.

Způsob, který my v DIGITAALu používáme dnes a denně pro všechny naše klienty, se jmenuje AB testování. Není to objevení Ameriky. Zato se jedná o velmi rychlý

a efektivní způsob, jak můžete ve velmi

krátkém čase zvyšovat efektivitu vašich

kampaní o stovky procent.

AB testování spočívá v tom, že proti sobě

postavíte dvě (i více) zcela odlišných proměnných. Na začátku všech kampaní

vždy AB testujeme cílové publikum. Po

vyslechnutí klienta nastavíme první z kampaní tak, aby cílová skupina odpovídala

představám a zkušenostem klienta. A jako

protiváhu postavíme kampaň cílenou

podle našich zkušeností a přesvědčení.

Reklamní sdělení jsou ale pro obě skupiny totožná. Musejí. Jinak byste nedokázali

62 ǀ POSITIV 3/2022

porovnat výsledky mezi sebou. Vždy se

testuje jen jedna proměnná.

Až do tohoto okamžiku ale ověřujeme naše domněnky. Domněnku klienta

o chování jeho klientů a domněnku naši.

Během pár dní však získáme konkrétní

čísla a od té doby už se vše řídí tvrdými

daty. Stejné reklamy, ale rozdílná publika

budou s největší pravděpodobností generovat rozdílná čísla. My v DIGITAALu

sledujeme celou řadu ukazatelů, podle

kterých vyhodnocujeme úspěšnost kampaní. A tato čísla pak dáváme do kontextu toho, jak se chovají tito lidé na webu.

Nejde tedy pouze o to, že některé publikum získá větší počet lajků nebo proklik

na web je levnější. Tito lidé pak na vašem

webu mohou trávit jen pár vteřin, z webu

hned odejít nebo nedělat žádnou z požadovaných akcí.

Po pár dnech, a můžeme se bavit skutečně o jednotkách dní, tak můžeme vyhodnotit‚ úspěšnost jednotlivých cílových

skupin. Tu horší z kampaní vyřadit. Tu

úspěšnější posílit. Anebo poté hned vytvořit do AB testu další cílové publikum. A

tak pořád dokola až do doby, kdy dojde-

me k závěru, že o cílovém publiku máme

jasno. To jsou oni, ti, na které potřebujeme cílit a kteří interagují s naší kampaní

tak, jak potřebujeme.

Zde přecházíme k AB testování kreativ.

Tedy jedna cílová skupina, které zobrazíme několik reklamních sdělení. Jiné fotky.

Fotku vs. video. Animaci vs. statický banner. Čistou fotku vs. fotku se sdělením.

A začínáme opět AB testovat výkon různých sdělení.

To je ve zkratce AB testování. To vám

umožní velmi rychle si ověřit na relevantní cílovce třeba to, zda se více

líbí claim č. 1 nebo č. 2. Jestli se lidem

více líbí vaše titulní fotka, nebo ta, co

navrhuje šéfredaktor. Jestli si váš produkt koupí spíše lidé do 24, let nebo

25–34 let.

My v DIGITAALu (nejen) díky tomu týden

co týden zvyšujeme efektivitu kampaní

našich klientů ze segmentů, jakými jsou

strojírenství, logistika, aerospace nebo

technologie. Třeba bychom to mohli vyzkoušet i pro vaši firmu. Co vy na to?