HR
Sociální sítě jako nástroj
rychlého testování vaší vize,
produktu nebo myšlenek
Sociální sítě. Fenomén doby. Můžete je mít rádi nebo je zatracovat. Jedno je ale jisté. Sociální sítě
a marketing na těchto platformách jsou nedílnou součástí marketingových mixů moderních firem.
A tento fakt bude do budoucna pouze sílit. A proto je důležité potlačit osobní antipatie, přihlédnout
k datům a svůj business tomu přizpůsobit.
Dnes si povíme něco o tom, jak se dají
díky reklamním kampaním rychle testovat vaše teze, produkty, myšlenky a vize.
Reklamní kampaně na sociálních sítích
a potažmo v celém digitaalním prostředí
vám totiž umožňují efektivní zacílení konkrétních cílových skupin uživatelů a jejich
levné oslovení.
Způsob, který my v DIGITAALu používáme dnes a denně pro všechny naše klienty, se jmenuje AB testování. Není to objevení Ameriky. Zato se jedná o velmi rychlý
a efektivní způsob, jak můžete ve velmi
krátkém čase zvyšovat efektivitu vašich
kampaní o stovky procent.
AB testování spočívá v tom, že proti sobě
postavíte dvě (i více) zcela odlišných proměnných. Na začátku všech kampaní
vždy AB testujeme cílové publikum. Po
vyslechnutí klienta nastavíme první z kampaní tak, aby cílová skupina odpovídala
představám a zkušenostem klienta. A jako
protiváhu postavíme kampaň cílenou
podle našich zkušeností a přesvědčení.
Reklamní sdělení jsou ale pro obě skupiny totožná. Musejí. Jinak byste nedokázali
62 ǀ POSITIV 3/2022
porovnat výsledky mezi sebou. Vždy se
testuje jen jedna proměnná.
Až do tohoto okamžiku ale ověřujeme naše domněnky. Domněnku klienta
o chování jeho klientů a domněnku naši.
Během pár dní však získáme konkrétní
čísla a od té doby už se vše řídí tvrdými
daty. Stejné reklamy, ale rozdílná publika
budou s největší pravděpodobností generovat rozdílná čísla. My v DIGITAALu
sledujeme celou řadu ukazatelů, podle
kterých vyhodnocujeme úspěšnost kampaní. A tato čísla pak dáváme do kontextu toho, jak se chovají tito lidé na webu.
Nejde tedy pouze o to, že některé publikum získá větší počet lajků nebo proklik
na web je levnější. Tito lidé pak na vašem
webu mohou trávit jen pár vteřin, z webu
hned odejít nebo nedělat žádnou z požadovaných akcí.
Po pár dnech, a můžeme se bavit skutečně o jednotkách dní, tak můžeme vyhodnotit‚ úspěšnost jednotlivých cílových
skupin. Tu horší z kampaní vyřadit. Tu
úspěšnější posílit. Anebo poté hned vytvořit do AB testu další cílové publikum. A
tak pořád dokola až do doby, kdy dojde-
me k závěru, že o cílovém publiku máme
jasno. To jsou oni, ti, na které potřebujeme cílit a kteří interagují s naší kampaní
tak, jak potřebujeme.
Zde přecházíme k AB testování kreativ.
Tedy jedna cílová skupina, které zobrazíme několik reklamních sdělení. Jiné fotky.
Fotku vs. video. Animaci vs. statický banner. Čistou fotku vs. fotku se sdělením.
A začínáme opět AB testovat výkon různých sdělení.
To je ve zkratce AB testování. To vám
umožní velmi rychle si ověřit na relevantní cílovce třeba to, zda se více
líbí claim č. 1 nebo č. 2. Jestli se lidem
více líbí vaše titulní fotka, nebo ta, co
navrhuje šéfredaktor. Jestli si váš produkt koupí spíše lidé do 24, let nebo
25–34 let.
My v DIGITAALu (nejen) díky tomu týden
co týden zvyšujeme efektivitu kampaní
našich klientů ze segmentů, jakými jsou
strojírenství, logistika, aerospace nebo
technologie. Třeba bychom to mohli vyzkoušet i pro vaši firmu. Co vy na to?