V roce 1993 otevřel jeho táta první pobočku McDonald´s v Ostravě, od té doby se v prostředí tohoto nejznámějšího řetězce rychlého občerstvení na světě pohybuje. Po magisterském studiu nastoupil do restaurace na plný úvazek a po pár letech restaurace od otce odkoupil. Dnes provozuje celkem 4 pobočky v Moravskoslezském kraji a uvažuje o otevření dalších. Přinášíme Vám rozhovor s úspěšným podnikatelem a zároveň prvním a jediným franšízantem druhé generace, Janem Ostrým.
Jaká byla Vaše cesta k McDonald´s?
Začátky McDonald´s v ČR si pamatuji už jako dítě. Můj táta totiž jakožto jeden z prvních franšízantů (licenční partneři McDonald’s provozující jednotlivé restaurace) otevíral první restauraci v Ostravě. Od té doby jsem se v tomto prostředí pohyboval prakticky pořád. Po dostudování vysoké školy jsem v restauraci začal pracovat na plný úvazek. Před deseti lety, po absolvování komplexního tréninku na franšízanta, který standardně trvá přibližně rok a uchazeč se během něj musí naučit všechno, co s provozováním restaurace i jednotlivými pozicemi v kuchyni i managementu restaurace souvisí, jsem se stal provozovatelem své vlastní restaurace. Byla to restaurace v OC Forum Nová Karolina. Zároveň jsem se stal prvním a jediným franšízantem druhé generace. Následně jsem odkoupil i restaurace od svého táty a dneska už provozuji celkem 4 pobočky McDonald’s. Hned 3 z toho jsou v Ostravě, jedna v Havířově. Bude-li to možné, už teď vím, že bych rád otevřel další provozovny se zlatými oblouky v MS kraji, příležitostí pro další rozvoj tady vnímám mnoho.
Jaké to je pracovat pod celosvětovou značkou? Jak moc je patrná americká firemní kultura ve Vašich pobočkách?
Už samotná historie společnosti McDonald´s, velikost značky a globální působení je obrovskou výhodou pro mě jako provozovatele. Organizovanost procesů i zkušenosti z ostatních trhů vytváří podmínky, které výrazně zkracují dobu hledání správných řešení, a tak se i kýžené výsledky dostavují rychleji. Současně je to ale taky velký závazek, nereprezentuji jen sám sebe, ale také jednu z nejhodnotnějších značek světa. Za tu dobu, co působím v McDonald´s, nemám pocit, že bychom se kulturou nějak výrazně lišili a byly by patrné prvky americké kultury. Snad kromě toho, že si v našich restauracích všichni tykáme. Na druhou stranu, různé zkušenosti z odlišných trhů z celého světa, a tedy i amerického, jsou implementovány do našich interních předpisů.
Prozradíte, jak moc je otevření pobočky McDonald´s v České republice náročné po finanční stránce? Po jaké době se stává profitabilní?
Každé jednotlivé otevření restaurace je rozdílné. Odvíjí se již od výběru lokality, záleží také, jestli se jedná o stavbu na zelené louce nebo restaurace bude umístěna v již stojícím objektu, velikosti pozemku, počtu parkovacích míst apod. Obecně se výše celkové investice pohybuje v řádu desítek milionů korun. Část této sumy hradí společnost McDonald‘s, část franšízant. Výkonnost dané restaurace opět závisí na mnoha faktorech, obzvláště v posledních turbulentních letech. Vzhledem k výši investice je otevření nové provozovny většinou financováno bankovním úvěrem. V nejlepším případě začne restaurace vydělávat od jejího otevření. Návratnost takové investice pro provozovatele se počítá okolo sedmi let.
Pane Ostrý, děkujeme Vám za rozhovor.