HR

Jak firmy

řídí změny

„Neboj se změny. Možná to dopadne ztrátou něčeho dobrého,

ale pravděpodobně to dopadne získáním něčeho lepšího.“

Ralph Smart

Jaká kompetence u manažerů je nyní nejvíce poptávána? Jednoznačně je to schopnost řídit změnu. Stačí

ale k řízení změny jen manažer, který tuto kompetenci má? Jak poznáme, že firma je připravena na změny,

a jak na změnu reagují jednotliví zaměstnanci?

Poslední tři roky ukázaly, jak jsou konkrétní firmy na

změnu připraveny. Ukázaly, jak flexibilní jsou jejich interní procesy a zda jejich lidé mají kompetence, které

podporují změnové řízení.

Každý člověk reaguje v okamžiku změny velmi podobně. To, co nás vzájemně odlišuje, je rychlost, s jakou

procházíme jednotlivými fázemi přijímání změny.

V prvním okamžiku je pro každého z nás změna především výstupem z komfortní zóny. Je to změna našeho stavu, ve kterém jsme se cítili bezpečně. Reakcí

na vystoupení z komfortní zóny je prvotní odpor a deklarování problémů, které nám nová situace přinese.

Je to obranný mechanismus, který se spouští v každém

z nás. V tu chvíli vidíme ve změně něco, co je velmi negativní. Cítíme narušení naší rovnováhy. Ve chvíli, kdy

si dokážeme uvědomit, že změna může přinést i něco

pozitivního, dostáváme se do fáze, kdy začneme formulovat užitky. Jakmile se ztotožníme s pozitivním postojem ke změně, jsme připraveni zapojit se do změny

a posiluje se naše sebedůvěra. V té chvíli jsme připraveni změnu uskutečnit.

66 ǀ POSITIV 3/2022

Podobnými fázemi prochází i firma jako celek. Je jen

otázkou, ve které fázi setrvá delší čas nebo ve které se

zcela zastaví. Jsou firmy, které se propadají do zoufalství v nové situaci, jsou paralyzovány, nečinné, což se

začne projevovat na snížení výkonnosti a jejich nekonkurenceschopnosti. Jiné firmy, nastavené prozměnově,

spatřují ve změně příležitost. Využijí potenciál svých

lidí, jejich kreativitu a projdou společně fázemi přijímání změny velmi rychle a stanou se hybateli změn.

V čem je zásadní rozdíl mezi těmito firmami? Proč

jedna firma projevuje v danou chvíli reaktivní jednání a jiná proaktivní? Odpověď je ve firemní kultuře,

která je dlouhodobě budována. Každá firma ji má. Je

jen rozdíl v tom, na jakých základech stojí. Firma, která podporuje kreativitu lidí, řídí inovace, zlepšuje své

procesy a vztahy, stojí na společných hodnotách, ta je

připravena na změny určitě lépe.

Manažeři v takových firmách budují kulturu firmy stojící na lidech a rozvoji jejich kompetencí, na vidění smyslu každé práce. Dokážou agilně řídit projekty, zaměřují

se na pozitivní aspekty a integrují změny do každodenního života. Pracují s postoji svých lidí a jsou jim osobním příkladem v dodržování hodnot. Firma postavená

na těchto pilířích práce je připravena na změny.