INVESTOŘI V MSK

Uznávaný světový lídr v oblasti

automotive otevírá svou validační laboratoř,

první svého druhu v České republice

Ve společnosti pracuje jedenáct let. Začínala v karvinském závodě, po třech letech byla vyslána do

sesterské firmy v dalekém Chicagu, kde působila jako Material manager. Po roce se přesunula na centrálu

do americké Indiany, kde zastávala globální pozici Senior Manager Production Control and Materials

Systems. V USA strávila plánované dva roky. Po návratu do Moravskoslezského kraje se s vedením dohodla

na přesunu pobočky z Karviné do Hrabové, kde jim společnost CTP vybudovala nové zázemí. Do loňského

jara měla pod palcem primárně český závod, dnes k tomu řídí i globální zásobování, plánování výroby

a logistiku. Řeč je o Ing. Karin Hájkové, ředitelce společnosti Stant Manufacturing s.r.o.

jako Material manager, měla jsem na starosti sklady, objednávání materiálu, plánování výroby a dopravu.

Léta jste sama v USA působila, a tak máte srovnání.

Co bychom měli ze světa pro rozvoj automobilového

průmyslu převzít?

Automobilový průmysl je všude úplně stejný, ať jste v USA,

nebo tady. Automotive prostředí je hodně specifické, extrémně hektické, pravidla jsou přísná. Největší důraz se

klade na bezpečnost pasažérů, jsou nastaveny přísné standardy, které se vynucují pro všechny dodavatele. V zásadě

není příliš možností se tomu vyhnout nebo dělat něco jinak. Rozdíl vidím spíš v přístupu lidí. Pokud bych při nástupu do firmy v Česku řekla, že mám osmiměsíční dítě, které

jsem v době svého přesunu do USA měla, a chci nastoupit

na manažerskou pozici, ihned by mě zaškatulkovali jako

tu, která bude věčně doma s nemocným dítětem, která

se nebude věnovat v práci, stíhat to, co má... Američany

tato skutečnost absolutně nezajímá. Je jim jedno, zda máte

děti, zda jste muž nebo žena, zkrátka chceš tu práci dělat

a máš na to kvality, pojď ji dělat. Dávají lidem prostor k rozvoji, když vidí někoho, kdo má potenciál, motivují ho.

Text: redakce

Foto: Kateřina

Skupieňová

Paní ředitelko, co Vás přivedlo právě k tomuto oboru?

Prvotním impulsem pro budování kariéry v průmyslovém

odvětví bylo mé studium. Mám vystudovanou chemicko-technologickou školu, vždy jsem si myslela, že budu

ředitelkou chemické fabriky – už při studiích to byl můj

business plán. Přibrala jsem si k mému oboru i druhý, ekonomický, kde jsem se zaměřila na logistiku. Logistice jsem

zasvětila celý svůj profesní život. Když jsem nastupovala

54 ǀ POSITIV 3/2022

V čem máte oproti konkurenci výhodu?

Dala jsem si za cíl nebýt v Ostravě pouze montážní dílnou, kde budeme s nízkou přidanou hodnotou něco

vyrábět, chtěla jsem z naší pobočky vytvořit technologické centrum, takový druhý malý headquarter. Podařilo se mi přesvědčit Ameriku, že i zde máme opravdové

talenty. A tak si zde postupně otevíráme oddělení, která

byla historicky lokalizována v USA. Máme tady solidně

zastoupené oddělení vývoje, design development, oddělení nákupu, které nakupuje i pro naše ostatní pobočky. Také jsme si kompletně stáhli oddělení zákaznického

servisu, které spravuje Severní Ameriku i Evropu. Každý

projekt, který jsme převzali, firmu posunul o velký kus

dále. V těchto dnech mimo jiné otevíráme velkou validační laboratoř, kde máme přístroje, které umí testovat

naše karbonové kanystry, náš hlavní výrobek, který tvoří zhruba 40 % našich tržeb. Ani jsem netušila, že jsme

v České republice jediní. V případě, že budeme mít v laboratoři volnou kapacitu, můžeme ji nabídnout na trhu.

Jaké jsou Vaše vize do budoucna?

V návaznosti na normu Euro 7, která dále zpřísňuje

povolené emise, bude do pár let úplný zákaz vý-