INVESTOŘI V MSK
Uznávaný světový lídr v oblasti
automotive otevírá svou validační laboratoř,
první svého druhu v České republice
Ve společnosti pracuje jedenáct let. Začínala v karvinském závodě, po třech letech byla vyslána do
sesterské firmy v dalekém Chicagu, kde působila jako Material manager. Po roce se přesunula na centrálu
do americké Indiany, kde zastávala globální pozici Senior Manager Production Control and Materials
Systems. V USA strávila plánované dva roky. Po návratu do Moravskoslezského kraje se s vedením dohodla
na přesunu pobočky z Karviné do Hrabové, kde jim společnost CTP vybudovala nové zázemí. Do loňského
jara měla pod palcem primárně český závod, dnes k tomu řídí i globální zásobování, plánování výroby
a logistiku. Řeč je o Ing. Karin Hájkové, ředitelce společnosti Stant Manufacturing s.r.o.
jako Material manager, měla jsem na starosti sklady, objednávání materiálu, plánování výroby a dopravu.
Léta jste sama v USA působila, a tak máte srovnání.
Co bychom měli ze světa pro rozvoj automobilového
průmyslu převzít?
Automobilový průmysl je všude úplně stejný, ať jste v USA,
nebo tady. Automotive prostředí je hodně specifické, extrémně hektické, pravidla jsou přísná. Největší důraz se
klade na bezpečnost pasažérů, jsou nastaveny přísné standardy, které se vynucují pro všechny dodavatele. V zásadě
není příliš možností se tomu vyhnout nebo dělat něco jinak. Rozdíl vidím spíš v přístupu lidí. Pokud bych při nástupu do firmy v Česku řekla, že mám osmiměsíční dítě, které
jsem v době svého přesunu do USA měla, a chci nastoupit
na manažerskou pozici, ihned by mě zaškatulkovali jako
tu, která bude věčně doma s nemocným dítětem, která
se nebude věnovat v práci, stíhat to, co má... Američany
tato skutečnost absolutně nezajímá. Je jim jedno, zda máte
děti, zda jste muž nebo žena, zkrátka chceš tu práci dělat
a máš na to kvality, pojď ji dělat. Dávají lidem prostor k rozvoji, když vidí někoho, kdo má potenciál, motivují ho.
Text: redakce
Foto: Kateřina
Skupieňová
Paní ředitelko, co Vás přivedlo právě k tomuto oboru?
Prvotním impulsem pro budování kariéry v průmyslovém
odvětví bylo mé studium. Mám vystudovanou chemicko-technologickou školu, vždy jsem si myslela, že budu
ředitelkou chemické fabriky – už při studiích to byl můj
business plán. Přibrala jsem si k mému oboru i druhý, ekonomický, kde jsem se zaměřila na logistiku. Logistice jsem
zasvětila celý svůj profesní život. Když jsem nastupovala
54 ǀ POSITIV 3/2022
V čem máte oproti konkurenci výhodu?
Dala jsem si za cíl nebýt v Ostravě pouze montážní dílnou, kde budeme s nízkou přidanou hodnotou něco
vyrábět, chtěla jsem z naší pobočky vytvořit technologické centrum, takový druhý malý headquarter. Podařilo se mi přesvědčit Ameriku, že i zde máme opravdové
talenty. A tak si zde postupně otevíráme oddělení, která
byla historicky lokalizována v USA. Máme tady solidně
zastoupené oddělení vývoje, design development, oddělení nákupu, které nakupuje i pro naše ostatní pobočky. Také jsme si kompletně stáhli oddělení zákaznického
servisu, které spravuje Severní Ameriku i Evropu. Každý
projekt, který jsme převzali, firmu posunul o velký kus
dále. V těchto dnech mimo jiné otevíráme velkou validační laboratoř, kde máme přístroje, které umí testovat
naše karbonové kanystry, náš hlavní výrobek, který tvoří zhruba 40 % našich tržeb. Ani jsem netušila, že jsme
v České republice jediní. V případě, že budeme mít v laboratoři volnou kapacitu, můžeme ji nabídnout na trhu.
Jaké jsou Vaše vize do budoucna?
V návaznosti na normu Euro 7, která dále zpřísňuje
povolené emise, bude do pár let úplný zákaz vý-