BUSINESS
Jak mohou interim manažeři
pomoci k vyšší efektivitě firmy
V době rostoucích nákladů na téměř vše je potřeba věnovat větší pozornost efektivitě firmy. Stává
se, že postupy, které dosud fungovaly a nikdo se jimi zvlášť nezabýval, přestávají přinášet výsledky.
Po vyšší efektivitě touží majitelé firem i managementy, někdy to ovšem bývá nutnost, aby firma
nestagnovala nebo se dokonce nepropadla do problémů. Jak ale dosáhnout kýženého zlepšení?
Jednou z cest může být povolat zkušeného odborníka – interim manažera.
Text a foto:
Ján Dolejš, CAIM
Úvodem si vysvětleme základní pojmy. Efektivita firmy
ukazuje, jak účinně a produktivně firma využívá své
zdroje (lidské, finanční, materiální) k dosažení svých
cílů a generování zisku. Vyšší efektivita znamená, že
firma dosahuje většího výstupu při nižších nákladech
nebo v menším časovém úseku.
chceme být v bodě Y a zde jsou data, která to potvrzují.” Často nevíme, v jakém bodě zrovna jsme a jestli
data, která jsme dostali, odpovídají realitě. Zadání často zní „Nějak se mi nelíbí, jak firma funguje, podívejte
se na to,” nebo: „Už to není, jak bývalo, máme asi problém s marketingem.”
Interim management je dočasné převzetí kontroly nad
společností nebo nad nějakou činností společnosti (finance, logistika, výroba atd.). Účelem tohoto převzetí je překonání mimořádného stavu, který společnost není schopna
vyřešit vlastními prostředky. Na změny, které je potřeba
uskutečnit, nemá v té chvíli společnost kapacitu, potřebnou zkušenost nebo znalost, nebo i dostatek odvahy.
Trnitá cesta k cíli
V zásadě existují dvě cesty, jak se dobrat k zadání a poté
k cíli. První bych nazval „Chůze po turistické značce”
a znamená, že se udělá co nejpodrobnější analýza a na
ni pak navazuje doporučený postup, který se schválí
jako zadání a který se dodržuje až do cíle. Pokud jsou
velké pochybnosti o relevanci podkladů, nebo je společnost už v určitém stupni propadu, existuje způsob,
který bych nazval „Cesta minovým polem”. Jdete za
cílem co nejpříměji a cestou nacházíte nastražené
miny, které je potřeba obejít nebo zneškodnit, a to i za
cenu, že nejdete úplně přímo a do cíle „dokličkujete”.
V tomto případě se zadání vytváří postupně a je daleko
těžší najít „body měření”, kde můžeme říct, že se nám
efektivita někam pohnula.
Zadání je základ
Abychom dosáhli vyšší efektivity s pomocí interim
manažera, musíme si nejdříve stanovit, čeho chceme
dosáhnout, resp. jak to zlepšení budeme měřit, v jaké
situaci jsme dnes a kam chceme dojít. Shodnout se,
kde se nacházíme, bývá skutečný problém. Zadání
práce obvykle nezní jednoduše: „Jsme v bodě X, ale
54 ǀ POSITIV 3/2023