STYLE
Moderní školu poznáte podle toho, kolik
prostoru věnuje kolaborativnímu učení.
Toho fyzického.
Pro moderní pedagogiku 21. století je tradičně frontální uspořádání učebny zcela
nevyhovující. Je designováno pro řečníka na jevišti a žáka předurčuje do role
pasivního přijímání informací.
S vývojem výukových metod a technologií,
takové výukové prostory stagnují. Aby se
maximalizoval vzdělávací potenciál, měly
by být učebny otevřené, flexibilní, vizuálně
stimulující. Žáci by měli mít možnost volně
se pohybovat do funkčních prostor, jako
je knihovna, počítačový koutek, čtenářský
koutek. Velký význam může mít i strategické využití stávajícího prostoru mimo učebny, kde mohou vzniknout drobné ostrůvky,
které podporují kolaborativní učení.
Ty se mohou stát prostorem pro setkávání
malých skupin, sklo a okna se mohou proměnit v prostor pro psaní a stěny mohou
skupinám umožnit vizuální mapování myšlení. Odstraněním konvenčního učitelského
stolu je každé místo ve třídě tím nejlepším
místem a studenti jsou vždy v centru učení.
V efektivně uspořádaném prostředí jsou
žáci uvolnění, připraveni samostatně objevovat, tvořit, klást otázky, učit se. Tím, že
přimějete studenty, aby se při učení hýbali,
stáli, seděli nebo dokonce leželi, problémy
s chováním se sníží a produktivita učení se
zvýší. Žáci jsou rázem soustředěnější a lépe
spolupracují. Revoluce ve školách musí bez
nadsázky začít přetvořením prostor.
Děkujeme panu Petru Krupkovi a jeho
čalounictví za skvělou a moderní realizaci
společenského prostoru ve škole.
Flexibility
Is the Foundation
of Success
You can distinguish modern schools
from older ones by the amount of
physical space they have dedicated to
a collaborative learning environment.
When the conventional teacher’s desk is
removed, each student’s seat becomes
equally valuable and the students
become the permanent focal point.
The classical frontally focused conception
of classrooms is inadequate for education
styles of the 21st century. These classrooms
are designed to place a single speaker on
a pedestal while delegating the students to
a passive role of information absorption.
Within an effectively designed space
students are relaxed and ready to
discover, create, ask questions and learn.
By making students move, stand, sit or
even lay down while learning, behavioral
problems decrease in prevalence and
productivity goes up. This approach
makes students more focused and
cooperative. The next evolution in
education needs to begin with the
transformation of the classroom.
The development of education methods
and technologies has rendered these
types of facilities inappropriate. In order
to maximize their educational potential,
classrooms need to be open, flexible
and visually stimulating. Students should
have open access to facilities such as the
library, computer room or reading corner.
Strategic use of pre-existing spaces outside
of classrooms is also relevant, as these can
be adapted to include private spaces that
also support collaborative learning.
These spaces can be versatile. They can
be turned into meeting points for smaller
groups, glass and windows can be turned
into writing space, and walls can serve for
mind maps.
We thank Mr. Petr Krupka and his
upholstery shop for the great and
modern realization of the social space in
the school.
Text: Petra Helebrantová
Foto: Nina Bernardová
www.positiv.cz ǀ 101