BUSINESS INTERVIEW
barvu. Proto jsme přemýšleli, jak pojištěncům nabídnout novou symboliku. A myslím,
že se nám povedlo do nového loga dostat
vše podstatné, včetně našeho kódu 213.
Komunikace pojišťovny s klienty probíhá
především prostřednictvím poboček call-centra, webu a mobilní aplikace. Vše jsme
řádně zanalyzovali a navrhli program, jak
bychom si představovali pobočkovou síť
pro následující období. Každý rok si tak
dáváme za cíl revokovat, modernizovat
a vytvářet ryze bezbariérové pobočky.
Jako první zdravotní pojišťovna jsme zřídili i tzv. virtuální pobočku – videohovory
s operátorem. Jedná se o novou naprogramovanou platformu, která je součástí našeho webu. Klienti si tak mohou rezervovat
den a hodinu, ve kterých s nimi náš zaměstnanec vyřídí jejich požadavky, jež by jinak
museli osobně řešit v kamenné pobočce.
Poslední částí komunikační strategie je modernizace mobilní aplikace a webových
stránek. Kromě nové aplikace – my213,
která zcela zásadním způsobem ovlivnila
rychlou a bezpečnou online digitální komunikaci s klienty, jsme vytvořili i nový
web „bez bariér“. Je naprogramován tak,
aby ho mohli kromě běžných klientů používat i lidé s tělesným či zrakovým handicapem. Pro osoby s omezenou hybností
myš umožňuje snazší pohyb po obrazovce. Slabozrací klienti si pak mohou zvětšit
texty až o 400 %. Pro nevidomé je web na
pozadí značen tak, aby umožňoval čtení
pomocí speciální čtečky, která čte nejen
text, ale také popisky obrázků a naviguje
nevidomého uživatele po celé stránce.
Hlásí mu informace o všech prvcích stránky a umožňuje s nimi pracovat bez myši,
jen pomocí klávesnice. Při budování našeho bezbariérového webu jsme museli
dodržet a garantovat velmi přísné mezinárodní normy, například WCAG – Web
Content Accessibility Guidelines. Myslím,
že jsme dodnes jedinou zdravotní pojišťovnou s bezbariérovým webem.
Na registrační číslo pojišťovny 213
je navázána i řada Vašich originálních
projektů – my213, magnet213, dia213.
Můžete nám je přiblížit?
O mobilní aplikaci „my213“ jsem se už zmínil v rámci naší nové komunikační strategie.
Kromě toho, že v ní uživatelé vidí své záznamy od lékařů, umožnili jsme jim elektronicky také žádat o příspěvky z fondu prevence.
Dříve museli kontaktovat kamennou pobočku, osobně přijít a donést příslušné doklady.
To vše jde dnes z domova během 5–10 minut. Za rok existence začalo naši aplikaci
používat přes 25 % všech našich klientů,
tedy více než 100 tisíc osob. To je obrovský
úspěch. V roce 2021 za ni RBP dostala i oce-
nění v celostátní soutěži WebTop100 v kategorii digitální transformace.
Jedním z velmi známých projektů je také
„magnet213“, který je zaměřen na dostupnost magnetické rezonance. Lékaři i pacienti si stěžovali na dlouhé čekací doby
této zobrazovací techniky, čímž se následně prodlužovala i samotná diagnostika
a následná léčba. Proto jsme se dohodli
s vybranými poskytovateli zdravotních
služeb, že v centru tohoto průmyslového
regionu, které má ve spádové oblasti asi
půl milionu lidí (Ostrava, Havířov, Karviná, Frýdek-Místek), vytvoříme síť těchto
jednotek, kde zajistíme našim klientům
magnetickou rezonanci do 14 dnů. Nikoli
na úkor pojištěnců jiných pojišťoven – to
by nebylo spravedlivé, ale díky tomu, že
stávající přístroje nebudou využity jen
v jednosměnném režimu. Za bonusové
příplatky ze strany pojišťovny jsme dosáhli
“
Očekáváme, že se
staneme do roku 2030 zcela
bezpapírovou společností.
”
toho, že poskytovatelé mohli přidat více
provozních hodin magnetické rezonance.
V tomto rozšířeném pracovním čase pak
můžeme doobjednávat naše klienty z RBP.
„Dia213“ je dalším naším telemedicínským projektem se zaměřením na chronické pacienty, trpící diabetem. V tomto
případě se jedná o vzdálené monitorování
obsahu cukru v krvi pacienta. Ve spolupráci s Fakultní nemocnicí Ostrava a Národním dohledovým centrem jsme do něho
zapojili více než 70 pojištěnců s nejtěžším
stupněm tohoto onemocnění. Díky přenosu zajištěnému mobilními operátory
jsou data stahována jak do Telemedicínského centra FNO, tak k lékařům, kteří
data spravují a mají o nich přehled.
Naším největším projektem ale dosud byl
Horizont II – Šance pro srdce, který vznikl
ještě před projektovou linií 213 na podobném principu dálkového monitorování
jako dia213. Zaměřil se na kardiaky a pacienty trpící hypertenzí a v konečném objemu pracoval s celkem 2 500 pacienty. Ti
byli vybaveni mobily, tlakoměry a náramky na měření pohybové aktivity. Po dvou
letech byl na konci loňského roku ukončen. Nyní se detailně vyhodnocuje, jestli
je dlouhodobé dálkové měření výhodné
oproti běžnému sledování.
který rozvíjí a modernizuje pojišťovnu
v jednotlivých oblastech řízení. Před námi
je určitě digitalizace. Očekáváme, že někdy v horizontu 2030 se staneme zcela
bezpapírovou společností. Všude postupně vzniká digitální nadstavba a postupně
se papíru zbavujeme. Dále budeme pokračovat v modernizační strategii. Chceme
sjednotit veškeré pobočky do uniformního stylu a budeme pokračovat i v rozvoji
zdravotních programů a sítě poskytovatelů
zdravotních služeb. Tím, jak jsme historicky vznikali především v blízkosti těžebních
regionů, došlo k zasmluvnění sítě lékařů
zejména v těchto oblastech. Moravskoslezský kraj se ale začíná rozpohybovávat více
než kdy předtím. Lidé se spíše vystěhovávají, než přistěhovávají. Proto zasmluvňujeme
i jiné okresy a kraje tak, aby se žádný pojištěnec nedostal do situace, že se odstěhuje
z regionu a zjistí, že tam jeho pojišťovna
nemá smlouvy s lékaři. V této oblasti máme
interní cíl každý rok zasmluvnit 1 000 nových poskytovatelů zdravotních služeb.
RBP už mnoho let vyjíždí do firem
a podniků a organizuje pro ně aktivity,
které se nazývají Zdravý podnik nebo
Den zdraví. Co takový Den zdraví
obnáší? A jaké jsou ohlasy?
Ve firmách těžařského průmyslu jsme se
Zdravým podnikem začínali, poté jsme
oslovili i další firmy. Program spočívá
v tom, že přijedeme do konkrétního podniku, kde zaměstnancům zdarma provádíme různá měření a vyšetření (BMI,
průchodnost cév, kapacita plic, věk cév,
poradenství kuřákům, měření krevního
tlaku, diagnostika očí, vyšetření znamének, testy AIDS a podobně). Současně
děláme i osvětu na prevenci zdraví, preventivní prohlídky a zdravý životní styl.
Tyto služby nabízíme v podniku zdarma
každému, nejen našim klientům.
Čím se baví ředitel pojišťovny ve volných
chvílích? Jak si dobíjíte baterky?
Já si zatím baterky jen vybíjím. Mám dvě
děti, obě hrají tenis, takže ta časová oběť
všech rodičů dětí u sportu – a u tenisu obzvlášť – je obrovská. Nejen během týdne,
ale i přes víkend. Jinak řečeno, nové energie, která by se měla do těla dostat po pracovním týdnu, se mi moc nedostává. Ale já
mám sport rád, takže jestli mě něco nabíjí
a mám trochu volna, tak je to právě sport.
Pane řediteli, děkujeme za rozhovor.
Můžete ve stručnosti představit hlavní
cíle a plány, které jste si stanovili
řekněme do roku 2030?
Na přelomu 2020–2021 jsme vytvořili náš
strategický materiál s názvem RBP 2030,
Text: Barbora Kubalová, redakce
Foto: archiv RBP
POSITIV 2/2022 ǀ 13