A table citoyens!

REGION

Ke stolu, občané!

Již tři roky je 1st International School of Ostrava součástí mezinárodního projektu A table citoyens!

De la Culture alimentaire européenne aux enjeux humanitaires. Projekt je financován z programu

Erasmus+ a jsou do něj zapojeny školy z Francie, Španělska, Rumunska a Litvy.

Cílem tohoto partnerství je umožnit rozvoj a posílení mezinárodní spolupráce,

sdílet a porovnávat myšlenky, nápady

a metody. Tematicky nejde jen o oblast

gastronomie těchto zemí a poznávání lokálních produktů, ale také obecně

o problematiku zdravé výživy a prevenci

poruch příjmu potravy. Skrze gastronomii

tak studenti poznají různé tradice, kulturu

a zvyky daných zemí a zlepšují si komunikaci vedle angličtiny v dalším cizím jazyce,

a to ve francouzštině a španělštině.

Na konci dubna 2022 se v Ostravě poprvé

za tři roky trvání projektu setkaly školy všech

pěti účastnických zemí najednou, což bylo

velkým vyústěním této intenzivní spoluprá-

ce. Zahraničním kolegům jsme představili

potraviny a produkty spojené nejen s Moravskoslezským regionem. Zavítali jsme do

výrobny štramberských uší, do olomoucké

čokoládovny Zora, vyslechli jsme poutavou

přednášku o unikátní limonádě Kofola, seznámili se s výrobou piva. Velkým zážitkem

byla návštěva Dolní oblasti Vítkovice s jejich

zemědělským muzeem a s večerním opékáním českých špekáčků.

V rámci tohoto projektu naši čeští studenti

průběžně navštívili rumunské město Ploiesti, francouzské Nantes, litevský Alytus

a španělské městečko Puerto Lumbreras,

z kterých si odnesli rovněž spoustu zajímavých, nejen gastronomických, podně-

tů. Studenti díky těmto výjezdům pronikají do oblastí klíčových pro mezinárodní

vzdělávání, jako jsou inkluze a diverzita,

participace, flexibilita a inovace.

Školy, které si vytvářejí mezinárodní sítě,

zvyšují přenos znalostí a výzkumu a také

potenciál svých studentů. Internacionalizace vzdělávání je důležitým přínosem

pro rozvoj vzdělávání a budování sociálního a ekonomického potenciálu.

Velkým benefitem neformálního vzdělávání je v neposlední řadě schopnost rozvoje celé osobnosti studenta, tedy i jeho

emocí a hodnot.

A Table Citoyens! To the Table, Citizens!

For three years now, the 1st International School of Ostrava has been a part of the international

project A table citoyens! De la culture alimentaire européenne aux enjeux humanitaires

(From European food culture to humanitarian issues). The project is funded by the Erasmus+

programme and involves schools from France, Spain, Romania and Lithuania.

The purpose of this partnership is to enable

the development and strengthening of

international cooperation to share and

compare ideas, opinions, and methods.

Thematically, it is not only about

the gastronomy of these countries and

learning about local products but also

about the issue of healthy eating and

the prevention of eating disorders in

general. Through gastronomy, students

learn about the different traditions,

cultures and customs of the countries

and improve their communication in

a foreign language in addition to English,

namely French and Spanish.

At the end of April 2022, the schools of all

five participating countries met in Ostrava

for the first time in the three years of

the project, which was a great outcome of

this deep cooperation. We introduced our

colleagues to food and products related not

only to the Moravian-Silesian Region. We

visited the Štramberk ears factory; the Zora

chocolate factory in Olomouc; we listened

to an engaging lecture about the unique

Kofola soda and got acquainted with beer

production. Another great experience was

a visit to the Lower Vítkovice area with

their agricultural museum and an evening

roasting of Czech ‘špekáček’ sausages.

As part of this project, our Czech students

then visited the Romanian city of Ploiesti,

French Nantes, Lithuanian Alytus, and

the Spanish town of Puerto Lumbreras, from

which they also received many interesting

incentives that were not just gastronomic.

Because of these trips, students get to know

key areas for international education such

as inclusion and diversity, participation,

flexibility and innovation.

Schools that create international

networks increase the transfer of

knowledge and research as well as

the potential of their students. The

internationalization

of

education

is an important contribution to

the development of education and

the building of social and economic

potential. Finally, the great benefit

of informal education is the ability

to develop the entire personality of

the student, which means their emotions

and values.

Text a foto: Petra Helebrantová

POSITIV 2/2022 ǀ 67