Ing. Radovan Burkovič
Jednatel a spolumajitel agentury práce
JOB-centrum Ostrava, s.r.o.
CEO and Co-owner of an Employment Agency
Zoufale jsme zaspali v budování modro-zelené infrastruktury nejen ve městech. Měla by být standardem všude. Už dávno jsme mohli mít legislativně zakotvenou povinnost stavět jen částečně soběstačné domy z hlediska vytápění, výroby energie, hospodaření s dešťovou i šedou vodou, minimalizace zpevněných ploch, ale i navrhování ulic a měst s důrazem na zkracování vzdáleností, hromadnou dopravu a pěší (cyklo) pohyb, aby lidé nebyli situací v místě bydliště nuceni používat individuální dopravu a mít nutně auto. To opět znamená méně komunikací, parkovacích míst, více zeleně.
Takový 10m strom má výkon jako 20–30kW klimatizace, poskytne stín, úkryt živočichům a hmyzu, zvlhčí okolní vzduch 400 l vody a vyrobí spoustu kyslíku pro naše dýchání. Tepelné ostrovy v našich sídlech a budovy energožrouti (60 % energie je vytápění/chlazení) by měly být naším prvořadým domácím úkolem.
"Tepelné ostrovy v našich sídlech a budovy energožrouti (60 % energie je vytápění/chlazení) by měly být naším prvořadým domácím úkolem."
We woefully missed the boat on building blue-green infrastructure in our cities. It should be par for the course everywhere. The obligation for new construction projects to be at least partially self-sufficient when it comes to heating, energy generation, rain and greywater economy, and the minimization of paved area, should have long been built into our legislation. This should have also included city and street design, focusing on shortening distances, public transport, walking and cycling, not forcing people to use individual transportation and owning cars. The culmination of these measures would have meant less roads and parking spaces in favour of more greenery.
One ten-metre tree has the same output as a 20-30 kW air conditioning unit, humidifies the local climate with 400 l of water, and provides shade and a haven for insects and other animals in addition to producing oxygen. Rectifying urban heat islands and the abundance of energy-hungry buildings (which spend 60% of their energy consumption on climate control) should be at the top of our homework list.
prof. Ing. Vladimír Lapčík, CSc.
Garant doktorského studia oboru Ochrana životního prostředí v průmyslu
Guarantor of Doctoral Studies in the Field of Environmental Protection in Industry
Modro-zelená infrastruktura má významný přínos, kterým je zlepšení mikroklimatu a celkové kvality prostředí. Zahrnuje vodní prvky pro zachytávání dešťové vody či její čištění. Spolu se zelenými prvky, tedy flórou, pak dokáže zvýšit biodiverzitu, kvalitu půdy a stav podzemní vody, omezit znečištění ovzduší a erozi, ušetřit energie, zmírnit mikroklima, omezit zvyšování průměrné globální teploty či zmírnit riziko přívalových povodní. Může tak významně přispět k dosažení uhlíkové neutrality, a tím pádem ke snížení obsahu nejvýznamnějších skleníkových plynů v atmosféře, což by mohlo potlačit skleníkový efekt, a tím snížit průměrnou globální teplotu naší planety. Více zeleně a vodních prvků má také pozitivní vliv na duševní a fyzický stav člověka.
"Může tak významně přispět k dosažení uhlíkové neutrality, a tím pádem ke snížení obsahu nejvýznamnějších skleníkových plynů v atmosféře."
Blue-green infrastructure has a couple of significant benefits, two of which are the improvement of the microclimate and the environment. The ‘blue’ in BGI includes elements that capture or purify rainwater while ‘green’ stands for components that increase biodiversity, soil and subterranean water quality, limit air pollution and erosion, save energy, stabilise the microclimate, limit the global increase in temperature and the risk of flash floods. The combination of these effects can help us reach carbon neutrality in a significant way. Decreasing the concentration of the most common greenhouse gases in our atmosphere will diminish the rate of global warming. In addition, more greenery and water elements have a positive mental and physical effect on citizens.