HR
Diverzita
v pracovním prostředí
jako cesta k rozvoji kreativity
Pokud si firmy chtějí zachovat svou konkurenceschopnost, je třeba, aby neustále reagovaly na
měnící se trendy na trhu. Žijeme totiž v době neustálých inovací a změn, a jestli chceme držet krok,
je vzdělávání nutností pro další rozvoj a růst. Každá firma je především o lidech, a proto platí pravidlo,
že rozvíjí-li se její zaměstnanci, a to včetně vedení, roste celá firma. Abychom se na vzdělávání podívali
očima odborníků, pozvali jsme si na letošní ročník konference Invest MORE personalisty, HR experty
a zástupce vzdělávacích institucí. A my vám teď přinášíme krátký souhrn klíčových poznatků.
Diverzita v pracovních týmech
jako cesta ke kreativitě
Konferenci zahájil svou přednáškou viceprezident Svazu průmyslu a dopravy
Radek Špicar, který zmiňoval především
důležitost investování firem do výzkumu
a vývoje a také přínosy diverzifikace pracovních týmů. Diverzifikovaný pracovní
kolektiv je totiž dle něj klíčový prvek rozvoje kreativity, která je stěžejní pro růst firem. Dá se říct, že se jedná o byznysovou
nutnost. Firmy by se neměly bát vytvářet
týmy a kolektivy, které se skládají ze zaměstnanců napříč generacemi, pohlavími
a národnostními či jinými společenskými
skupinami. Jejich různorodé kvality, názory
a přístupy se mohou navzájem doplňovat,
a díky tomu vzniká pevný článek firmy, který je schopen lépe a kreativněji reagovat na
rychle se měnící požadavky trhu.
Aktivní komunikace firem se školami
Pokud si firmy přejí, aby byli absolventi škol
adekvátně připraveni na zaměstnání, je třeba jít jim trochu naproti. Důležité není tedy
50 ǀ POSITIV 2/2022
jen spolupracovat se školou či univerzitou
a zaměřit se pouze na žáky a studenty v posledních ročnících. Firmy by měly aktivně
komunikovat se vzdělávacími institucemi
tak, aby byly schopné správně definovat
své požadavky a školy tak pochopily aktuální nároky na trhu práce a dokázaly se
jim vhodně přizpůsobit.
Interní lektor ve firmě
jako pomocná ruka pro vaše kolegy
Interním lektorem může být specialista ve
firmě s dostatkem znalostí a zkušeností,
které může předat svým kolegům. Často se však naráží na to, že daný člověk je
vysoce kvalifikovaný odborník, ale s učením jiných bohužel nemá zkušenosti, což
ale nemusí být překážkou. Je tedy nutné
s těmito lidmi vhodně pracovat a pomoct
jim zvládnout jejich roli tím, že vhodnými
vzdělávacími nástroji a programy zaručíte,
aby se váš interní lektor uměl efektivně
podělit o své know-how i se svými kolegy.
Nezapomínejte tedy na to, že interní školitel potřebuje čas od času sám proškolit.
Up-skilling a re-skilling zaměstnanců
V rámci panelových diskuzí se na konferenci zmiňovaly také pojmy up-skilling
a re-skilling. Ty se ve světě byznysu a HR
stávají stále více aktuální. Ve zkratce se
jedná o procesy, které vaše zaměstnance připravují na budoucnost tím, že zlepšujete jejich schopnosti a pomáháte jim
se lépe adaptovat na nové změny.
Je však mezi nimi menší rozdíl. Up-skilling se zaměřuje na vyrovnání rozdílů v dovednostech a vědomostech
způsobených věkem a digitalizací. Re-skilling je velice podobný, ale jedná se
o proces, kterým si stávající zaměstnanci osvojí například novou roli či pozici
ve vaší firmě.
Sečteno a podtrženo – vzdělávání je
investice, která se vám několikanásobně vrátí a vyplatí se mu věnovat
dostatek pozornosti, ať už ve firmách,
nebo v osobním životě.