Francouzsko-česká obchodní komora je členem mezinárodní sítě 126 francouzských obchodních komor v 96 zemích světa a již 25 let je nezávislou organizací, která se stoprocentně samofinancuje. Reprezentuje podnikatelskou komunitu více než 280 členských firem v České republice, jež zaměstnávají přes 78 000 lidí a dosahují v České republice obratu přes 163 miliard korun.
Pane Macko, můžete nám v krátkosti představit činnost Francouzsko-české obchodní komory? Je zapojena do nějakých konkrétních projektů v Moravskoslezském kraji?
Komora se zaměřuje na několik klíčových oblastí, kterými jsou podpora podnikání členů a vytváření nových obchodních příležitostí, informování a zviditelnění členů v rámci komunity i navenek, setkávání zástupců firem skrze profesní kluby a další příležitosti pro networking.
Jednou z klíčových rolí komory je podpora vstupu francouzských firem na český trh, ať již formou investic, akvizic, nebo francouzského exportu zboží a služeb. Tyto aktivity probíhají pod značkou „LeBooster“ a zahrnují studie a analýzy trhu, benchmarking, nábor nových zaměstnanců, zakládání poboček a účetní a daňovou správu. Ročně takto komora pomůže v průměru 60 firmám.
V současné době působí v Moravskoslezském kraji desítky firem, např. Veolia v oblasti energetiky, výrobce baterií Saft, Manutan, který vyrábí vybavení pro průmyslové firmy, nebo FEVE, která se specializuje na průmyslovou metalurgii.
V jakých oblastech jsou obchodní vztahy mezi Českou republikou a Francií nejvíce rozvinuté a nejintenzivnější? A jaké sektory jsou naopak nejvíce perspektivní v blízké budoucnosti?
Francie je náš největší obchodní partner v rámci zemí, s nimiž nemá ČR společnou hranici. Vzájemný obchod se týká především automobilů, elektrických a elektronických zařízení a v případě francouzského vývozu zejména farmaceutických a chemických výrobků. Pro Českou republiku je Francie čtvrtým největším zákazníkem a v posledních letech šestým největším dodavatelem. Pro Francii je však Česká republika až 20. zákazníkem a 13. dodavatelem.
Pokud jde o investice, nepočítáme-li země s atraktivním daňovým režimem, zůstává podle údajů České národní banky Francie třetím největším investorem s objemem přímých zahraničních investic v roce 2019 ve výši 10,6 miliardy eur. Perspektivními a rozvíjejícími se odvětvími česko-francouzského obchodu jsou obrana, energetika, IT, videoherní průmysl a vše, co souvisí s průmyslem 4.0.
Pane Macko, děkujeme Vám za rozhovor.