POSITIV Business & Style
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

RBP Moderní zdravotní pojišťovna s obrovskou tradicí

Pane řediteli, mohl byste se na úvod krátce představit? 

Drtivou většinu své dosavadní kariéry jsem strávil v těžařském průmyslu, ve společnostech skupiny OKD, pro které jsem pracoval více než 17 let. Prošel jsem řadou pozic včetně té nejvyšší, kdy jsem poslední dva a půl roku v této společnosti pracoval jako člen představenstva a výkonný ředitel. Z OKD jsem odešel v roce 2018 a stal jsem se výkonným ředitelem zdravotní pojišťovny RBP.

 

Můžete nás zasvětit do historie Revírní bratrské pokladny, dnes již nově RBP?

Málokdo si to uvědomuje, ale první zmínky o vzniku bratrských pokladen se datují k roku 1802. Pokladny začaly vznikat při důlních provozech proto, že úrazy zaměstnanců byly tehdy daleko běžnějším rizikem povolání, než je tomu dnes. Vymoženosti typu sociální nebo zdravotní zabezpečení neexistovaly a rodina byla po úrazu havíře bez příjmů. Tak vznikl koncept revírních bratrských pokladen, do kterých si havíři přispívali podílem ze svojí mzdy a v případě úrazu nebo nemoci pak dostávali finanční podporu. Revírních proto, že důl byl vždy charakterizován revírem, tedy oblastí, kde se mohlo těžit. Bratrství v principu znamenalo a dodnes znamená určitou soudržnost mezi lidmi, kteří jsou na sobě v daném zaměstnání závislí. A systém pokladny a  způsobu úhrad za jednotlivé služby asi není nutné blíže specifikovat. Koneckonců ho známe i z filmu U pokladny stál s Vlastou Burianem. Bratrské pokladny přežily feudalismus, Rakousko-Uhersko, první republiku, fašismus, komunismus… A tak je s námi Revírní bratrská pokladna i dnes, ale v novém kabátě.

 

Jaké inovace jste během Vašeho působení v RBP přinesli svým klientům?

Do RBP jsem nastupoval s plánem na modernizaci pojišťovny. Ten jsme rozdělili do tří pilířů – modernizaci obsahovou, modernizaci značky a vizuálního stylu,  modernizaci komunikace.

Obsahem mám na mysli zejména zdravotní programy pro pojištěnce. Samozřejmě existuje skupina činností, které zdravotní pojišťovny dělají jednotně dle zákona. Nad rámec legislativy ale máme speciální zdravotní programy – projekty zaměřené na zvyšování dostupnosti zdravotní péče nebo projekty telemedicíny, v nichž jsou chronicky nemocným pacientům měřeny hodnoty (například tlak nebo hladina cukru v krvi) na dálku, pomocí zapůjčené techniky a vzdáleného přístupu. Data jsou přeposílána nasmlouvaným lékařům a zdravotní stav je dlouhodobě monitorován.

V marketingové části jsme se zaměřili především na vizualizaci a modernizaci značky RBP. Rozhodli jsme se, že je na čase o této značce přemýšlet i z pohledu budoucích generací. Neměli jsme ale v úmyslu změnit název a udělat z toho něco zcela nenavazujícího. Tak vznikly dvě základní myšlenky – zkrátit dlouhý název na RBP a úplně změnit grafický styl. Do roku 2018 jsme měli v logu hornická kladívka, těžní věž a zelenou 

barvu. Proto jsme přemýšleli, jak pojištěncům nabídnout novou symboliku. A myslím, že se nám povedlo do nového loga dostat vše podstatné, včetně našeho kódu 213.

Komunikace pojišťovny s klienty probíhá především prostřednictvím poboček call-centra, webu a mobilní aplikace. Vše jsme řádně zanalyzovali a navrhli program, jak bychom si představovali pobočkovou síť pro následující období. Každý rok si tak dáváme za cíl revokovat, modernizovat a vytvářet ryze bezbariérové pobočky. Jako první zdravotní pojišťovna jsme zřídili i tzv. virtuální pobočku – videohovory s operátorem. Jedná se o novou naprogramovanou platformu, která je součástí našeho webu. Klienti si tak mohou rezervovat den a hodinu, ve kterých s nimi náš zaměstnanec vyřídí jejich požadavky, jež by jinak museli osobně řešit v kamenné pobočce.

Poslední částí komunikační strategie je modernizace mobilní aplikace a webových stránek. Kromě nové aplikace – my213, která zcela zásadním způsobem ovlivnila rychlou a bezpečnou online digitální komunikaci s klienty, jsme vytvořili i nový web „bez bariér“. Je naprogramován tak, aby ho mohli kromě běžných klientů po-

užívat i lidé s tělesným či zrakovým handicapem. Pro osoby s omezenou hybností myš umožňuje snazší pohyb po obrazovce. Slabozrací klienti si pak mohou zvětšit texty až o 400 %. Pro nevidomé je web na pozadí značen tak, aby umožňoval čtení pomocí speciální čtečky, která čte nejen text, ale také popisky obrázků a naviguje nevidomého uživatele po celé stránce. Hlásí mu informace o všech prvcích stránky a umožňuje s nimi pracovat bez myši, jen pomocí klávesnice. Při budování našeho bezbariérového webu jsme museli dodržet a garantovat velmi přísné mezinárodní normy, například  WCAG – Web Content Accessibility Guidelines. Myslím, že jsme dodnes jedinou zdravotní pojišťovnou s bezbariérovým webem.  

 

Na registrační číslo pojišťovny 213 je navázána i řada Vašich originálních projektů – my213, magnet213, dia213. Můžete nám je přiblížit?

O mobilní aplikaci „my213“ jsem se už zmínil v rámci naší nové komunikační strategie. Kromě toho, že v ní uživatelé vidí své záznamy od lékařů, umožnili jsme jim elektronicky také žádat o příspěvky z fondu prevence. Dříve museli kontaktovat kamennou pobočku, osobně přijít a donést příslušné doklady. To vše jde dnes z domova během 5–10 minut. Za rok existence začalo naši aplikaci používat přes 25 % všech našich klientů, tedy více než 100 tisíc osob. To je obrovský úspěch. V roce 2021 za ni RBP dostala i ocenění v celostátní soutěži WebTop100 v kategorii digitální transformace.

Jedním z velmi známých projektů je také „magnet213“, který je zaměřen na dostupnost magnetické rezonance. Lékaři i pacienti si stěžovali na dlouhé čekací doby této zobrazovací techniky, čímž se následně prodlužovala i samotná diagnostika a následná léčba. Proto jsme se dohodli s vybranými poskytovateli zdravotních služeb, že v centru tohoto průmyslového regionu, které má ve spádové oblasti asi půl milionu lidí (Ostrava, Havířov, Karviná, Frýdek-Místek), vytvoříme síť těchto jednotek, kde zajistíme našim klientům magnetickou rezonanci do 14 dnů. Nikoli na úkor pojištěnců jiných pojišťoven – to by nebylo spravedlivé, ale díky tomu, že stávající přístroje nebudou využity jen v jednosměnném režimu. Za bonusové příplatky ze strany pojišťovny jsme dosáhli toho, že poskytovatelé mohli přidat více provozních hodin magnetické rezonance. V tomto rozšířeném pracovním čase pak můžeme doobjednávat naše klienty z RBP.

„Dia213“ je dalším naším telemedicínským projektem se zaměřením na chronické pacienty, trpící diabetem. V tomto případě se jedná o vzdálené monitorování obsahu cukru v krvi pacienta. Ve spolupráci s Fakultní nemocnicí Ostrava a Národním dohledovým centrem jsme do něho zapojili více než 70 pojištěnců s nejtěžším stupněm tohoto onemocnění. Díky přenosu zajištěnému mobilními operátory jsou data stahována jak do Telemedicínského centra FNO, tak k lékařům, kteří data spravují a mají o nich přehled.

Naším největším projektem ale dosud byl Horizont II – Šance pro srdce, který vznikl ještě před projektovou linií 213 na podobném principu dálkového monitorování jako dia213. Zaměřil se na kardiaky a pacienty trpící hypertenzí a v konečném objemu pracoval s celkem 2 500 pacienty. Ti byli vybaveni mobily, tlakoměry a náramky na měření pohybové aktivity. Po dvou letech byl na konci loňského roku ukončen. Nyní se detailně vyhodnocuje, jestli je dlouhodobé dálkové měření výhodné oproti běžnému sledování.

 

Můžete ve stručnosti představit hlavní cíle a plány, které jste si stanovili řekněme do roku 2030?

Na přelomu 2020–2021 jsme vytvořili náš strategický materiál s názvem RBP 2030, který rozvíjí a modernizuje pojišťovnu v jednotlivých oblastech řízení. Před námi je určitě digitalizace. Očekáváme, že někdy v horizontu 2030 se staneme zcela bezpapírovou společností. Všude postupně vzniká digitální nadstavba a postupně se papíru zbavujeme. Dále budeme pokračovat v modernizační strategii. Chceme sjednotit veškeré pobočky do uniformního stylu a budeme pokračovat i v rozvoji zdravotních programů a sítě poskytovatelů zdravotních služeb. Tím, jak jsme historicky vznikali především v blízkosti těžebních regionů, došlo k zasmluvnění sítě lékařů zejména v těchto oblastech. Moravskoslezský kraj se ale začíná rozpohybovávat více než kdy předtím. Lidé se spíše vystěhovávají, než přistěhovávají. Proto zasmluvňujeme i jiné okresy a kraje tak, aby se žádný pojištěnec nedostal do situace, že se odstěhuje z regionu a zjistí, že tam jeho pojišťovna nemá smlouvy s lékaři. V této oblasti máme interní cíl každý rok zasmluvnit 1 000 nových poskytovatelů zdravotních služeb.

 

RBP už mnoho let vyjíždí do firem a podniků a organizuje pro ně aktivity, které se nazývají Zdravý podnik nebo Den zdraví. Co takový Den zdraví obnáší? A jaké jsou ohlasy?

Ve firmách těžařského průmyslu jsme se Zdravým podnikem začínali, poté jsme oslovili i další firmy. Program spočívá v tom, že přijedeme do konkrétního podniku, kde zaměstnancům zdarma provádíme různá měření a vyšetření (BMI, průchodnost cév, kapacita plic, věk cév, poradenství kuřákům, měření krevního tlaku, diagnostika očí, vyšetření znamének, testy AIDS a podobně). Současně děláme i osvětu na prevenci zdraví, preventivní prohlídky a zdravý životní styl. Tyto služby nabízíme v podniku zdarma každému, nejen našim klientům.


Čím se baví ředitel pojišťovny ve volných chvílích? Jak si dobíjíte baterky?

Já si zatím baterky jen vybíjím. Mám dvě děti, obě hrají tenis, takže ta časová oběť všech rodičů dětí u sportu – a u tenisu obzvlášť – je obrovská. Nejen během týdne, ale i přes víkend. Jinak řečeno, nové energie, která by se měla do těla dostat po pracovním týdnu, se mi moc nedostává. Ale já mám sport rád, takže jestli mě něco nabíjí a mám trochu volna, tak je to právě sport.


Pane řediteli, děkujeme za rozhovor.

Nepřehlédněte další vydání

© 2025 maxPositiv s.r.o.

Brandlova 1685/9

702 00 Ostrava

www.positiv.cz

positiv@maxpositiv.cz

+420 724 049 577, +420 602 578 735

Article RBP Moderní zdravotní pojišťovna s obrovskou tradicí waiting for thumbnails …

Sending statistics … done (5614 ms)

Rendering RBP Moderní zdravotní pojišťovna s obrovskou tradicí (230744): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: easyReading

--==[ RUN ]==--

POSITIV Business & Style: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r10/appLogo-24.png

 r10/pubLogo-27.png

 i5718/item311002-small.png

 p27/vth288465-1.jpg

 r10/appLogoa-24.png

 r10/vth500790-0.jpg

 r10/vth500793-0.jpg

 r10/vth500799-0.jpg

 r10/vth500808-0.jpg

 r10/vth500813-0.jpg[p1]

 r10/vth500821-0.jpg[p1]

 r10/vth500834-0.jpg[p1]

 r10/vth500839-0.jpg[p1]

 r10/vth500843-0.jpg[p1]

 p27/vth500778-1.jpg[p1]

 i5718/vth288829-1.jpg

 i5718/vth288832-1.jpg