INVESTOŘI V MSK
Francie,
nejvýznamnější obchodní
partner České republiky
bez společné hranice
Francouzsko-česká obchodní komora je členem mezinárodní sítě 126 francouzských obchodních
komor v 96 zemích světa a již 25 let je nezávislou organizací, která se stoprocentně samofinancuje.
Reprezentuje podnikatelskou komunitu více než 280 členských firem v České republice, jež
zaměstnávají přes 78 000 lidí a dosahují v České republice obratu přes 163 miliard korun.
Text: redakce
Foto: archiv
Francouzsko-české
obchodní komory
Pane Macko, můžete nám v krátkosti představit
činnost Francouzsko-české obchodní komory?
Je zapojena do nějakých konkrétních projektů
v Moravskoslezském kraji?
Komora se zaměřuje na několik klíčových oblastí, kterými jsou podpora podnikání členů a vytváření nových
obchodních příležitostí, informování a zviditelnění
členů v rámci komunity i navenek, setkávání zástupců firem skrze profesní kluby a další příležitosti pro
networking.
Jednou z klíčových rolí komory je podpora vstupu
francouzských firem na český trh, ať již formou investic, akvizic, nebo francouzského exportu zboží a služeb. Tyto aktivity probíhají pod značkou „LeBooster“
a zahrnují studie a analýzy trhu, benchmarking, nábor nových zaměstnanců, zakládání poboček a účetní a daňovou správu. Ročně takto komora pomůže
v průměru 60 firmám.
V současné době působí v Moravskoslezském kraji desítky firem, např. Veolia v oblasti energetiky, výrobce
baterií Saft, Manutan, který vyrábí vybavení pro průmyslové firmy, nebo FEVE, která se specializuje na průmyslovou metalurgii.
42 ǀ POSITIV 2/2022
V jakých oblastech jsou obchodní vztahy mezi Českou republikou a Francií nejvíce rozvinuté a nejintenzivnější? A jaké sektory jsou naopak nejvíce perspektivní v blízké budoucnosti?
Francie je náš největší obchodní partner v rámci zemí,
s nimiž nemá ČR společnou hranici. Vzájemný obchod
se týká především automobilů, elektrických a elektronických zařízení a v případě francouzského vývozu
zejména farmaceutických a chemických výrobků. Pro
Českou republiku je Francie čtvrtým největším zákazníkem a v posledních letech šestým největším dodavatelem. Pro Francii je však Česká republika až 20. zákazníkem a 13. dodavatelem.
Pokud jde o investice, nepočítáme-li země s atraktivním daňovým režimem, zůstává podle údajů České
národní banky Francie třetím největším investorem
s objemem přímých zahraničních investic v roce 2019
ve výši 10,6 miliardy eur. Perspektivními a rozvíjejícími
se odvětvími česko-francouzského obchodu jsou obrana, energetika, IT, videoherní průmysl a vše, co souvisí
s průmyslem 4.0.
Pane Macko, děkujeme Vám za rozhovor.