BUSINESS FORUM
Is Blue-Green Infrastructure
the Right Way Forward, and Why is it Even Important?
Ing. Radovan Burkovič
Jednatel a spolumajitel agentury práce
JOB-centrum Ostrava, s.r.o.
CEO and Co-owner of an Employment Agency
Zoufale jsme zaspali v budování modro-zelené infrastruktury nejen ve městech.
Měla by být standardem všude. Už dávno
jsme mohli mít legislativně zakotvenou
povinnost stavět jen částečně soběstačné domy z hlediska vytápění, výroby
energie, hospodaření s dešťovou i šedou
vodou, minimalizace zpevněných ploch,
ale i navrhování ulic a měst s důrazem na
zkracování vzdáleností, hromadnou dopravu a pěší (cyklo) pohyb, aby lidé nebyli situací v místě bydliště nuceni používat
individuální dopravu a mít nutně auto. To
opět znamená méně komunikací, parkovacích míst, více zeleně.
Takový 10m strom má výkon jako
20–30kW klimatizace, poskytne stín, úkryt
živočichům a hmyzu, zvlhčí okolní vzduch
400 l vody a vyrobí spoustu kyslíku pro
naše dýchání. Tepelné ostrovy v našich
sídlech a budovy energožrouti (60 % energie je vytápění/chlazení) by měly být naším prvořadým domácím úkolem.
“
Tepelné ostrovy v našich
sídlech a budovy energožrouti
by měly být naším prvořadým
domácím úkolem.
”
We woefully missed the boat on building
blue-green infrastructure in our cities. It
should be par for the course everywhere.
The obligation for new construction
projects to be at least partially selfsufficient when it comes to heating,
energy generation, rain and greywater
economy, and the minimization of paved
area, should have long been built into
our legislation. This should have also
included city and street design, focusing
on shortening distances, public transport,
walking and cycling, not forcing people to
use individual transportation and owning
cars. The culmination of these measures
would have meant less roads and parking
spaces in favour of more greenery.
One ten-metre tree has the same output
as a 20-30 kW air conditioning unit,
humidifies the local climate with 400 l of
water, and provides shade and a haven
for insects and other animals in addition
to producing oxygen. Rectifying urban
heat islands and the abundance of
energy-hungry buildings (which spend
60% of their energy consumption on
climate control) should be at the top of
our homework list.
prof. Ing. Vladimír Lapčík, CSc.
Garant doktorského studia oboru Ochrana životního prostředí v průmyslu
Guarantor of Doctoral Studies in the Field of Environmental Protection in Industry
Modro-zelená infrastruktura má významný přínos, kterým je zlepšení mikroklimatu a celkové kvality prostředí. Zahrnuje
vodní prvky pro zachytávání dešťové
vody či její čištění. Spolu se zelenými prvky, tedy flórou, pak dokáže zvýšit biodiverzitu, kvalitu půdy a stav podzemní
vody, omezit znečištění ovzduší a erozi,
ušetřit energie, zmírnit mikroklima, omezit zvyšování průměrné globální teploty či
zmírnit riziko přívalových povodní. Může
tak významně přispět k dosažení uhlíkové neutrality, a tím pádem ke snížení
obsahu nejvýznamnějších skleníkových
plynů v atmosféře, což by mohlo potlačit
skleníkový efekt, a tím snížit průměrnou
globální teplotu naší planety. Více zeleně
a vodních prvků má také pozitivní vliv na
duševní a fyzický stav člověka.
Může tak významně přispět
“k dosažení
uhlíkové neutrality,
a tím pádem ke snížení obsahu
nejvýznamnějších skleníkových
plynů v atmosféře.
”
Blue-green infrastructure has a couple
of significant benefits, two of which are
the improvement of the microclimate
and the environment. The ‘blue’ in
BGI includes elements that capture or
purify rainwater while ‘green’ stands for
components that increase biodiversity,
soil and subterranean water quality,
limit air pollution and erosion, save
energy, stabilise the microclimate, limit
the global increase in temperature and
the risk of flash floods. The combination
of these effects can help us reach carbon
neutrality in a significant way. Decreasing
the concentration of the most common
greenhouse gases in our atmosphere
will diminish the rate of global warming.
In addition, more greenery and water
elements have a positive mental and
physical effect on citizens.
POSITIV 2/2022 ǀ 5