„V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde, je nutné naučit se tančit v dešti.“ Steve Jobs Je mnoho cest, na které se malé a střední firmy vydávají, aby si zajistily růst a posouvaly svůj business. Jednou z cest je systematická inovace produktů a služeb. Je to cesta, která pomáhá podnikatelům zvládnout náročné situace a změny, které ovlivňují jejich budoucnost.V naší společnosti je proces inovace, kterým chystáme budoucnost naší firmy, stejně důležitý jako všechny operativní procesy, které nám přináší peníze tady a teď.
Je mnoho cest, na které se malé a střední firmy vydávají, aby si zajistily růst a posouvaly svůj business. Jednou z cest je systematická inovace produktů a služeb. Je to cesta, která pomáhá podnikatelům zvládnout náročné situace a změny, které ovlivňují jejich budoucnost.
V naší společnosti je proces inovace, kterým chystáme budoucnost naší firmy, stejně důležitý jako všechny operativní procesy, které nám přináší peníze tady a teď. Základní aktivitou našeho inovačního procesu je srpnový inovační týden. Na tomto workshopu procházíme potřeby, které se objevují na trhu, a vybíráme ty, které můžeme jako firma uchopit a efektivně řešit. Pro zpracování vybraných témat využíváme metodiku Lean Canvas, díky které definujeme, jaký problém a komu chceme vyřešit. Dále hledáme inovativní řešení s co nejvyšší a jedinečnou přidanou hodnotou pro zákazníka. Díváme se také na finanční plán realizace daného produktu a rizika spojená s vývojem a implementací na trh.
Výsledkem je zásobník inovačních záměrů, které tým ohodnotí a navrhne priority. Například v letošním roce vidíme 6 příležitostí pro inovaci produktu, ze kterých vzešly 3 prioritní s názvem Studenti ze škol, Digitalizace z počítačů a Firemní kultura ze zdí hal a kanceláří. Hlavním kritériem bylo, aby produkt řešil skutečné problémy našich klientů.
Důležitým prvkem našeho přístupu je opakované testování prototypu produktů u reálných zákazníků. Uvědomujeme si, že zákazník nám nejlépe pomůže s vývojem a pochopením jeho potřeb. Testování realizujeme jak fyzicky, tak i online, abychom se při rozhodování opírali o konkrétní data. Další důležitou aktivitou našeho procesu inovace je lednový strategický workshop. Zde se každý rok zabýváme revizí a návrhem strategie rozvoje firmy. Produkty, které úspěšně procházejí testováním, se stávají strategickými projekty. Vznikají vývojové týmy, které je posunují agilními sprinty dopředu. V průběhu roku pak měsíčně sdílíme fakta k vývoji, ukončujeme dotažené úkoly a projekty a saháme do zásobníku pro další priority.
Způsob naší práce na vývoji nás posouvá po spirále dopředu, nenechá nás zaspat a pomáhá nám být partnery našim klientům. Proces řízení inovací, který nám funguje, přizpůsobujeme a pomáháme implementovat i u našich klientů z řad malých a středních firem.
Lenka Chýlková
Jednatelka a obchodní ředitelka
New Dimension, s.r.o.
Text a foto: New Dimension, s.r.o.