BUSINESS ROZHOVOR

Revoluční vodíkový

vůz na tradičním

tatrováckém podvozku

Green Deal, digitalizace, autonomní a asistenční systémy, to vše a mnoho dalšího dnes

ovlivňuje inovace v silniční dopravě. Tlak na změny přichází nejen ze zákonodárných institucí,

ale i od provozovatelů a řidičů vozidel. TATRA nikdy nestála mimo trendy, vždy přinášela do

pokladnice světové automobilové konstrukce nová, jedinečná a efektivní řešení.

Nedávno TATRA TRUCKS oznámila, že pracuje

na vývoji nákladního automobilu poháněného

vodíkem. Proč jste se rozhodli vydat tímto

směrem? Je vodík palivem budoucnosti?

V segmentu nákladních vozidel aktuálně probíhá

diskuse o nejvhodnějším pohonu. Ve hře je plně

bateriový pohon (BEV), elektrický pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV) a někteří z výrobců

prosazují i zachování klasického motoru, ovšem spalujícího vodík.

„Výhodou, vedle již zmíněného zachování

tatrováckého podvozku, je umístění hnacího

elektromotoru v „chráněné“ zóně nad páteřovou

nosnou rourou, bez vlivu na tuhost celé podvozkové

struktury, možnost kombinace

s vícestupňovou převodovkou a v neposlední řadě

i možnost výroby podvozku na stejné montážní lince.“

Pro rozhodnutí, zda je vhodnější BEV nebo FCEV, je

zásadní typ provozu. Tatra patří do segmentu těžkých

terénních vozidel, kde se jeví jako výhodnější varianta FCEV. Jde o elektrický pohon, s tím, že palivový

článek vyrábí potřebnou elektrickou energii z vodíku

přímo na palubě vozidla. Kromě trakčního elektromotoru, baterií a palivových článků jsou na vozidle také

tlakové nádrže na vodík v plynném stavu.

Výhoda FCEV je především ve velmi krátké době plnění vodíkových nádrží, která trvá zhruba 15 minut.

To je v porovnání s nabíjením baterií u BEV, které

v nejlepším případě zabírá čtyř či více násobek času,

velmi příznivé pro využití vozidla, a tedy i efektivitu

podnikání koncového zákazníka.

10 ǀ POSITIV 4/2022

Kdy odhadujete, že bude vůz v běžném

provozu? Probíhá vývoj vodíkové Tatry výhradně

v Kopřivnici, nebo s někým na projektu

spolupracujete?

První prototyp bude vyroben ve 2. pololetí 2023,

provozní zkoušky proběhnou v roce 2024. Pro nás

jde o zcela nový typ pohonu, proto na projektu spolupracujeme s dalšími výzkumnými institucemi, jako

jsou ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, VŠCHT Praha

a firmou Devinn Jablonec n. N.

Plánujete i jiné vozy na alternativní pohon?

Připravujeme stavbu elektrického vozidla s tzv. prodlužovačem dojezdu (REX) a rovněž hybridního

vozidla. Neexistuje jediné řešení, které by bylo univerzálně použitelné. Jedna technologie je výhodou

v těžkém terénu, další pro provoz ve městě, nebo

u hasičských jednotek a samostatnou kapitolou jsou

pak potřeby armád.

Skladování a přepravování vodíku je poměrně

složitá záležitost. Jakým způsobem máte zajištěno

doplňování paliva?

Evropský parlament schválil pro členské země EU

povinnost vybudovat na hlavních tazích do roku

2028 každých 100 km vodíkovou čerpací stanici. My

sami chceme vybudovat v areálu společnosti vlastní

čerpací stanici. Než toto nastane, budeme využívat

mobilní čerpací stanice.

Chceme vybudovat v areálu

“

společnosti vlastní čerpací stanici.

”

Tvrdíte, že si nová technologie poradí s extrémními

podmínkami a hůře přístupnými místy, jako

jsou například lesy, vydrží extrémní prašnost