BUSINESS ROZHOVOR
Revoluční vodíkový
vůz na tradičním
tatrováckém podvozku
Green Deal, digitalizace, autonomní a asistenční systémy, to vše a mnoho dalšího dnes
ovlivňuje inovace v silniční dopravě. Tlak na změny přichází nejen ze zákonodárných institucí,
ale i od provozovatelů a řidičů vozidel. TATRA nikdy nestála mimo trendy, vždy přinášela do
pokladnice světové automobilové konstrukce nová, jedinečná a efektivní řešení.
Nedávno TATRA TRUCKS oznámila, že pracuje
na vývoji nákladního automobilu poháněného
vodíkem. Proč jste se rozhodli vydat tímto
směrem? Je vodík palivem budoucnosti?
V segmentu nákladních vozidel aktuálně probíhá
diskuse o nejvhodnějším pohonu. Ve hře je plně
bateriový pohon (BEV), elektrický pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV) a někteří z výrobců
prosazují i zachování klasického motoru, ovšem spalujícího vodík.
„Výhodou, vedle již zmíněného zachování
tatrováckého podvozku, je umístění hnacího
elektromotoru v „chráněné“ zóně nad páteřovou
nosnou rourou, bez vlivu na tuhost celé podvozkové
struktury, možnost kombinace
s vícestupňovou převodovkou a v neposlední řadě
i možnost výroby podvozku na stejné montážní lince.“
Pro rozhodnutí, zda je vhodnější BEV nebo FCEV, je
zásadní typ provozu. Tatra patří do segmentu těžkých
terénních vozidel, kde se jeví jako výhodnější varianta FCEV. Jde o elektrický pohon, s tím, že palivový
článek vyrábí potřebnou elektrickou energii z vodíku
přímo na palubě vozidla. Kromě trakčního elektromotoru, baterií a palivových článků jsou na vozidle také
tlakové nádrže na vodík v plynném stavu.
Výhoda FCEV je především ve velmi krátké době plnění vodíkových nádrží, která trvá zhruba 15 minut.
To je v porovnání s nabíjením baterií u BEV, které
v nejlepším případě zabírá čtyř či více násobek času,
velmi příznivé pro využití vozidla, a tedy i efektivitu
podnikání koncového zákazníka.
10 ǀ POSITIV 4/2022
Kdy odhadujete, že bude vůz v běžném
provozu? Probíhá vývoj vodíkové Tatry výhradně
v Kopřivnici, nebo s někým na projektu
spolupracujete?
První prototyp bude vyroben ve 2. pololetí 2023,
provozní zkoušky proběhnou v roce 2024. Pro nás
jde o zcela nový typ pohonu, proto na projektu spolupracujeme s dalšími výzkumnými institucemi, jako
jsou ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, VŠCHT Praha
a firmou Devinn Jablonec n. N.
Plánujete i jiné vozy na alternativní pohon?
Připravujeme stavbu elektrického vozidla s tzv. prodlužovačem dojezdu (REX) a rovněž hybridního
vozidla. Neexistuje jediné řešení, které by bylo univerzálně použitelné. Jedna technologie je výhodou
v těžkém terénu, další pro provoz ve městě, nebo
u hasičských jednotek a samostatnou kapitolou jsou
pak potřeby armád.
Skladování a přepravování vodíku je poměrně
složitá záležitost. Jakým způsobem máte zajištěno
doplňování paliva?
Evropský parlament schválil pro členské země EU
povinnost vybudovat na hlavních tazích do roku
2028 každých 100 km vodíkovou čerpací stanici. My
sami chceme vybudovat v areálu společnosti vlastní
čerpací stanici. Než toto nastane, budeme využívat
mobilní čerpací stanice.
Chceme vybudovat v areálu
“
společnosti vlastní čerpací stanici.
”
Tvrdíte, že si nová technologie poradí s extrémními
podmínkami a hůře přístupnými místy, jako
jsou například lesy, vydrží extrémní prašnost