HR

Řízení

inovací

v malé a střední firmě

„V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde, je nutné naučit se

tančit v dešti.“ Steve Jobs

Je mnoho cest, na které se malé a střední

firmy vydávají, aby si zajistily růst a posouvaly svůj business. Jednou z cest je systematická inovace produktů a služeb. Je to

cesta, která pomáhá podnikatelům zvládnout náročné situace a změny, které ovlivňují jejich budoucnost.

V naší společnosti je proces inovace, kterým chystáme budoucnost naší firmy, stejně důležitý jako všechny operativní procesy, které nám přináší peníze tady a teď.

Základní aktivitou našeho inovačního procesu je srpnový inovační týden. Na tomto

workshopu procházíme potřeby, které se

objevují na trhu, a vybíráme ty, které můžeme jako firma uchopit a efektivně řešit.

Pro zpracování vybraných témat využíváme

metodiku Lean Canvas, díky které definujeme, jaký problém a komu chceme vyřešit.

Dále hledáme inovativní řešení s co nejvyšší

a jedinečnou přidanou hodnotou pro zákazníka. Díváme se také na finanční plán

realizace daného produktu a rizika spojená

s vývojem a implementací na trh.

Výsledkem je zásobník inovačních záměrů,

které tým ohodnotí a navrhne priority. Například v letošním roce vidíme 6 příležitostí pro inovaci produktu, ze kterých vzešly

3 prioritní s názvem Studenti ze škol, Digitalizace z počítačů a Firemní kultura ze zdí hal

a kanceláří. Hlavním kritériem bylo, aby produkt řešil skutečné problémy našich klientů.

Důležitým prvkem našeho přístupu je

opakované testování prototypu produktů

u reálných zákazníků. Uvědomujeme si, že

zákazník nám nejlépe pomůže s vývojem

a pochopením jeho potřeb. Testování realizujeme jak fyzicky, tak i online, abychom se

při rozhodování opírali o konkrétní data. Další důležitou aktivitou našeho procesu inovace je lednový strategický workshop. Zde se

každý rok zabýváme revizí a návrhem strategie rozvoje firmy. Produkty, které úspěšně

procházejí testováním, se stávají strategický-

52 ǀ POSITIV 4/2022

mi projekty. Vznikají vývojové týmy, které je

posunují agilními sprinty dopředu. V průběhu roku pak měsíčně sdílíme fakta k vývoji,

ukončujeme dotažené úkoly a projekty a saháme do zásobníku pro další priority.  

Způsob naší práce na vývoji nás posouvá po

spirále dopředu, nenechá nás zaspat a pomáhá nám být partnery našim klientům. Proces

řízení inovací, který nám funguje, přizpůsobujeme a pomáháme implementovat i u našich klientů z řad malých a středních firem.

Lenka Chýlková

Jednatelka a obchodní ředitelka

New Dimension, s.r.o.