Green Deal, digitalizace, autonomní a asistenční systémy, to vše a mnoho dalšího dnes ovlivňuje inovace v silniční dopravě. Tlak na změny přichází nejen ze zákonodárných institucí, ale i od provozovatelů a řidičů vozidel. TATRA nikdy nestála mimo trendy, vždy přinášela do pokladnice světové automobilové konstrukce nová, jedinečná a efektivní řešení.
Nedávno TATRA TRUCKS oznámila, že pracuje na vývoji nákladního automobilu poháněného vodíkem. Proč jste se rozhodli vydat tímto směrem? Je vodík palivem budoucnosti?
V segmentu nákladních vozidel aktuálně probíhá diskuse o nejvhodnějším pohonu. Ve hře je plně bateriový pohon (BEV), elektrický pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV) a někteří z výrobcůprosazují i zachování klasického motoru, ovšem spalujícího vodík.
„Výhodou, vedle již zmíněného zachování tatrováckého podvozku, je umístění hnacího elektromotoru v „chráněné“ zóně nad páteřovou nosnou rourou, bez vlivu na tuhost celé podvozkové struktury, možnost kombinace s vícestupňovou převodovkou a v neposlední řadě i možnost výroby podvozku na stejné montážní lince.“
Pro rozhodnutí, zda je vhodnější BEV nebo FCEV, je zásadní typ provozu. Tatra patří do segmentu těžkých terénních vozidel, kde se jeví jako výhodnější varianta FCEV. Jde o elektrický pohon, s tím, že palivový článek vyrábí potřebnou elektrickou energii z vodíku přímo na palubě vozidla. Kromě trakčního elektromotoru, baterií a palivových článků jsou na vozidle také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu.
Výhoda FCEV je především ve velmi krátké době plnění vodíkových nádrží, která trvá zhruba 15 minut. To je v porovnání s nabíjením baterií u BEV, které v nejlepším případě zabírá čtyř či více násobek času, velmi příznivé pro využití vozidla, a tedy i efektivitu podnikání koncového zákazníka.
Kdy odhadujete, že bude vůz v běžném provozu? Probíhá vývoj vodíkové Tatry výhradně v Kopřivnici, nebo s někým na projektu spolupracujete?
První prototyp bude vyroben ve 2. pololetí 2023, provozní zkoušky proběhnou v roce 2024. Pro nás jde o zcela nový typ pohonu, proto na projektu spolupracujeme s dalšími výzkumnými institucemi, jako jsou ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, VŠCHT Praha a firmou Devinn Jablonec n. N.
Plánujete i jiné vozy na alternativní pohon?
Připravujeme stavbu elektrického vozidla s tzv. prodlužovačem dojezdu (REX) a rovněž hybridního vozidla. Neexistuje jediné řešení, které by bylo univerzálně použitelné. Jedna technologie je výhodou v těžkém terénu, další pro provoz ve městě, nebo u hasičských jednotek a samostatnou kapitolou jsou pak potřeby armád.
“ Chceme vybudovat v areálu společnosti vlastní čerpací stanici. ”
Skladování a přepravování vodíku je poměrně složitá záležitost. Jakým způsobem máte zajištěno doplňování paliva?
Evropský parlament schválil pro členské země EU povinnost vybudovat na hlavních tazích do roku 2028 každých 100 km vodíkovou čerpací stanici. My sami chceme vybudovat v areálu společnosti vlastní čerpací stanici. Než toto nastane, budeme využívat mobilní čerpací stanice.