BUSINESS INTERVIEW
a klimatické podmínky. Bylo potřeba koncept
vozu přizpůsobit vodíkovému pohonu, nebo jste
vycházeli z předchozích modelů Tatra?
Základní filozofií vývoje vodíkové Tatry je stoprocentní zachování TATRA-MOBILITY, tedy našeho
podvozku. Běžně dostupný elektromotor je spojen
se sestupnou převodovkou spojovacím hřídelem. Výhodou, vedle již zmíněného zachování tatrováckého
podvozku, je umístění hnacího elektromotoru v „chráněné“ zóně nad páteřovou nosnou rourou, bez vlivu na
tuhost celé podvozkové struktury, možnost kombinace
s vícestupňovou převodovkou a v neposlední řadě
i možnost výroby podvozku na stejné montážní lince.
Automobily se stávají
“pojízdnými
počítači.
”
Dovolím si na závěr položit jednu hypotetickou
otázku. Jak se bude podle Vás vyvíjet svět
automobilů?
Co je více než jisté, tak automobily se stávají pojízdnými počítači, plnými elektroniky, usnadňující jejich
ovládání a zajišťující vyšší bezpečnost jejich uživatelů. Z pohledu tlaku na čistotu ovzduší je zřejmě již
téměř jistá cesta osobních vozů směrem k elektrickému pohonu. V oblasti vozidel nákladních nemusí
být situace až tak jednoznačná – osobně bych nezatracoval další budoucnost motorů spalujících vodík
či syntetické palivo. Směrů, jak se vypořádat s požadavky na uhlíkovou neutralitu při zachování aktuální
uživatelské „přívětivosti“, stále existuje více.
Pane Smolko, děkujeme Vám za rozhovor.
Co se týká prašnosti a extrémních klimatických podmínek, tak to je právě ten důvod, proč náš prototyp vzniká – řešení nasávání vzduchu pro palivový
článek, či starty za nízkých teplot a obecně provoz
v mrazu je předmětem řešení našeho konsorcia
a bude předmětem náročných testů.
POSITIV 4/2022 ǀ 11