BUSINESS INTERVIEW

a klimatické podmínky. Bylo potřeba koncept

vozu přizpůsobit vodíkovému pohonu, nebo jste

vycházeli z předchozích modelů Tatra?

Základní filozofií vývoje vodíkové Tatry je stoprocentní zachování TATRA-MOBILITY, tedy našeho

podvozku. Běžně dostupný elektromotor je spojen

se sestupnou převodovkou spojovacím hřídelem. Výhodou, vedle již zmíněného zachování tatrováckého

podvozku, je umístění hnacího elektromotoru v „chráněné“ zóně nad páteřovou nosnou rourou, bez vlivu na

tuhost celé podvozkové struktury, možnost kombinace

s vícestupňovou převodovkou a v neposlední řadě

i možnost výroby podvozku na stejné montážní lince.

Automobily se stávají

“pojízdnými

počítači.

”

Dovolím si na závěr položit jednu hypotetickou

otázku. Jak se bude podle Vás vyvíjet svět

automobilů?

Co je více než jisté, tak automobily se stávají pojízdnými počítači, plnými elektroniky, usnadňující jejich

ovládání a zajišťující vyšší bezpečnost jejich uživatelů. Z pohledu tlaku na čistotu ovzduší je zřejmě již

téměř jistá cesta osobních vozů směrem k elektrickému pohonu. V oblasti vozidel nákladních nemusí

být situace až tak jednoznačná – osobně bych nezatracoval další budoucnost motorů spalujících vodík

či syntetické palivo. Směrů, jak se vypořádat s požadavky na uhlíkovou neutralitu při zachování aktuální

uživatelské „přívětivosti“, stále existuje více.

Pane Smolko, děkujeme Vám za rozhovor.

Co se týká prašnosti a extrémních klimatických podmínek, tak to je právě ten důvod, proč náš prototyp vzniká – řešení nasávání vzduchu pro palivový

článek, či starty za nízkých teplot a obecně provoz

v mrazu je předmětem řešení našeho konsorcia

a bude předmětem náročných testů.

POSITIV 4/2022 ǀ 11