REGION

Elektromobilita je dnes v automobilové

dopravě tématem číslo jedna. Vy

jste začali v Nošovicích s výrobou

elektrifikovaných pohonů již v roce 2020.

Jaké jsou v tomto směru Vaše plány na

tento rok i do budoucna obecně?

V roce 2020 jsme vyrobili první elektromobil Hyundai KONA Electric. Stali jsme

se tak první automobilkou v ČR, která začala sériově vyrábět plně elektrický automobil. Dále jsme přidali vozy Tucson Hybrid, Tucson Plug-in Hybrid. Rozdíl mezi

nimi spočívá v tom, že zatímco baterie

Tucson Hybridu se nabíjí pouze během

jízdy, baterii Plug-in Hybridu můžete kromě toho nabíjet i doma z nabíječky.

V druhé polovině letošního roku plánujeme představit nový model Hyundai KONA

Electric. Má moderní design i technologie,

které reflektují změny v evropské legislativě,

týkající se emisí CO2. Všechny modely, které

jsou v plánu, tak budou pokračovat směrem

elektromobility a autonomní mobility.

Na norský trh dodáváte od nového roku

pouze elektromobily. U nás se ale stále

prodávají jen okrajově. Kdy očekáváte,

že se jejich prodeje vyrovnají prodejům

vozidel se spalovacím motorem?

Norsko je zelenou zemí, Norové se starají

o přírodu. Proběhly tam velké investice do

infrastruktury – systém už mají tak zorganizován, že lidé mohou pracovat, nabíjet

baterie a cestovat bez větších omezení.

Přechod na elektromobilitu je takový

nový začátek v historii motorizace. Podobně, jako když se začaly vyrábět první

automobily – nejdřív si je koupilo jen pár

nadšenců. Když lidé poznali, jaké mají

funkce a k čemu jsou dobré, začal se trh

rozšiřovat. A s elektrifikací je to podobné.

Zatím ještě nemáme dostatečně přizpůsobenou infrastrukturu, ale co se týče

produktu samotného, ten, kdo má zkušenost s elektromobilem, už se nechce vrátit

k tradičnímu spalovacímu motoru.

Podle nařízení Evropské Unie (které je

v implementaci), mohou být od roku 2035

nově registrovány pouze automobily s nulovými emisemi. Zbývá nám tedy dvanáct

let s tradičními motory. Infrastruktura u nás

zatím neexistuje, jen vyřízení potřebných

povolení může trvat i dva roky. Dalších

pět let může zabrat implementace všech

stavebních procesů a snížení výrobní ceny

baterií. Myslím si tedy, že se prodeje elektromobilů a vozů se spalovacím motorem

vyrovnají někdy za pět až sedm let.

www.positiv.cz ǀ 65