REGION
Elektromobilita je dnes v automobilové
dopravě tématem číslo jedna. Vy
jste začali v Nošovicích s výrobou
elektrifikovaných pohonů již v roce 2020.
Jaké jsou v tomto směru Vaše plány na
tento rok i do budoucna obecně?
V roce 2020 jsme vyrobili první elektromobil Hyundai KONA Electric. Stali jsme
se tak první automobilkou v ČR, která začala sériově vyrábět plně elektrický automobil. Dále jsme přidali vozy Tucson Hybrid, Tucson Plug-in Hybrid. Rozdíl mezi
nimi spočívá v tom, že zatímco baterie
Tucson Hybridu se nabíjí pouze během
jízdy, baterii Plug-in Hybridu můžete kromě toho nabíjet i doma z nabíječky.
V druhé polovině letošního roku plánujeme představit nový model Hyundai KONA
Electric. Má moderní design i technologie,
které reflektují změny v evropské legislativě,
týkající se emisí CO2. Všechny modely, které
jsou v plánu, tak budou pokračovat směrem
elektromobility a autonomní mobility.
Na norský trh dodáváte od nového roku
pouze elektromobily. U nás se ale stále
prodávají jen okrajově. Kdy očekáváte,
že se jejich prodeje vyrovnají prodejům
vozidel se spalovacím motorem?
Norsko je zelenou zemí, Norové se starají
o přírodu. Proběhly tam velké investice do
infrastruktury – systém už mají tak zorganizován, že lidé mohou pracovat, nabíjet
baterie a cestovat bez větších omezení.
Přechod na elektromobilitu je takový
nový začátek v historii motorizace. Podobně, jako když se začaly vyrábět první
automobily – nejdřív si je koupilo jen pár
nadšenců. Když lidé poznali, jaké mají
funkce a k čemu jsou dobré, začal se trh
rozšiřovat. A s elektrifikací je to podobné.
Zatím ještě nemáme dostatečně přizpůsobenou infrastrukturu, ale co se týče
produktu samotného, ten, kdo má zkušenost s elektromobilem, už se nechce vrátit
k tradičnímu spalovacímu motoru.
Podle nařízení Evropské Unie (které je
v implementaci), mohou být od roku 2035
nově registrovány pouze automobily s nulovými emisemi. Zbývá nám tedy dvanáct
let s tradičními motory. Infrastruktura u nás
zatím neexistuje, jen vyřízení potřebných
povolení může trvat i dva roky. Dalších
pět let může zabrat implementace všech
stavebních procesů a snížení výrobní ceny
baterií. Myslím si tedy, že se prodeje elektromobilů a vozů se spalovacím motorem
vyrovnají někdy za pět až sedm let.
www.positiv.cz ǀ 65