BUSINESS ROZHOVOR
Jakube, co vás přivedlo k podnikání?
Začínal jsem svou profesní kariéru ve výrobním korporátu jako zaměstnanec a mojí
první náplní práce bylo testování elektromotorů v třísměnném provozu. Nakonec
jsem v této firmě strávil jedenáct let a za
tu dobu poznal fungování většiny oddělení velké výrobní společnosti, vedl tým lidí,
navštívil zákazníky a dodavatele v různých
koutech světa a spolupracoval s kolegy napříč kontinenty. Věnoval jsem se mimo jiné
auditování procesů dodavatelů, které jsem
srovnával s německými standardy a získal
tak velmi dobré srovnání, jak fungují firmy
od nejmenších „garážovek“ až po velké
výrobní celky. Byla to jízda a dodnes na to
období rád vzpomínám. Už dlouho mi ale
v korporátu chyběl přímý dopad mojí práce na koncového zákazníka a také svoboda v činnostech a v osobním životě. Proto
jsem se rozhodl jít s kůží na trh a začal podnikat na volné noze.
Jaké byly začátky vašeho podnikání?
Po letech strávených v korporátu jsem začal zjišťovat, které z mých nabytých zkušeností se budou hodit majitelům a ředitelům firem. Po čase jsem si všiml, že se opět
vše točí kolem procesů. Nejdřív jejich mapování a nastavování, pak následná digitalizace a automatizace. Procesy jsou pro
spoustu firem velmi neatraktivní téma, ale
rozdíl mezi úspěšnými a stabilními firmami
a jejich opakem nakonec najdete v tom,
jak kvalitní či automatizované ty procesy
mají. Jsou to základy každé firmy, které
vám pomohou v horších dobách překonat
ekonomickou nestabilitu, a v momentě,
kdy firma roste, ušetří spoustu starostí,
nervů a nákladů. Proto jsem se na procesy
zaměřil. V dnešní době už se věnuji převážně jejich digitalizaci, protože si myslím,
že se firmy musí hodně rychle připravit na
budoucnost, která je spojená s použitím
umělé inteligence v každodenním pracovním životě. Dle mého názoru pak mohou
mít problémy i zavedené firmy, které zaspaly dobu a nepřipravily se dostatečně
na budoucnost technologií.
Co je vaším hlavním zaměřením, jaké
služby nabízíte klientům?
Obecně řečeno nabízím firmám pomoc
s digitalizací procesů, ať už firma funguje
v režimu „papír-tužka“, nebo už pokročilou digitalizaci využívá a potřebuje procesy hlavně automatizovat nebo hledat další
digitální řešení. Každá taková digitalizace
začíná podrobnou analýzou procesů. Sejdu se se zaměstnanci, vedoucími i majiteli a ptám se jich, jak svou práci dělají, co
k tomu potřebují a využívají, kde jsou riziková místa a co jim nejvíc vadí. U majitelů
10 ǀ POSITIV 1/2023
a ředitelů firem je pro mne hodně důležitá
strategie a vize do budoucna, abychom
nedělali řešení jen pro aktuální stav firmy,
ale aby bylo vyhovující také třeba za dalších deset let. Ze všech těchto střípků pak
poskládám návrh na implementaci digitálního řešení, které detailně rozebírám s vedením firem. Dívám se nejen na návratnost investice, ale také na to, jaký efekt to
ve firmě bude mít, jak to bude působit na
zaměstnance a zda to nijak neohrozí zavedené činnosti firmy. Následně se sestaví
road mapa implementací, kde je popsáno,
co se bude v jakém časovém horizontu
implementovat a jaký to bude mít dopad
na firmu. Pak už s kolegy přistupujeme
k implementacím těchto řešení a nakonec
k vyškolením zaměstnanců a jejich podpoře při řešení problémů. Firma tak získává parťáka, který o ni dlouhodobě pečuje
a neustále ji v těchto tématech rozvíjí.
Jaké technologie používáte pro
digitalizaci firemních procesů a jaké jsou
nejnovější trendy v této oblasti?
Jak už jsem zmínil, nejnovějším trendem
je použití umělé inteligence při každodenních činnostech. Dnes se to týká hlavně oblasti marketingu a služeb překladatelů, velmi brzy to uvidíme také u právních služeb
a postupem času zřejmě nebude činnost,
kde by nám tato technologie nepomohla.
Firmy, které budou umět tuto technologii
využít, budou mít nesrovnatelně nižší náklady a větší přidanou hodnotu pro zákazníka než ty, které tyto možnosti nebudou
využívat. Většina firem se však i na toto období musí připravit. Pokud zatím nemám
firmu dostatečně digitalizovanou, neumím
sbírat a vyhodnocovat data a neumím si
k tomu vybírat správné programy a aplikace, pak zřejmě nebudu moci těžit z úspor
a efektivity použití této technologie. My
se proto díváme směrem k informačním
systémům, programům a aplikacím, které
jsou už dneska technologicky na výši a zároveň ony samy hledají možnosti, jak využít
neuronové sítě k podpoře svých uživatelů.
Informační systém je už dneska například
schopen efektivně řídit nákupní proces
a snížit prostředky vázané v zásobách,
nebo může personalizovaně, na základě
dat, doporučovat zboží do košíku e-shopu
a zvýšit tak obrat firmy. Osobně mám tento
přístup rád, protože zákazník tím získává
možnost tyto technologie využívat, aniž by
si je musel sám vyvíjet.
Na svých webových stránkách
zmiňujete: Kdo ještě pořád orá koňmi,
zaspává dobu. Je čas pořídit traktor.
Kdo zaspí, bude muset prodat pole.
Je to nevyhnutelné. Podle vás tedy firmy,
které nedigitalizují a neautomatizují své
procesy, nemohou přežít?
V podstatě jen velmi těžko. Nebo vy znáte komerčního zemědělce, který stále orá
koňmi? Tento příměr je samozřejmě myšlen s nadsázkou, ale poměrně dobře nastavuje zrcadlo majitelům firem, kteří ještě
váhají. Samozřejmě se najdou obory nebo
činnosti, které ze své podstaty budou fungovat bez „nasazení jedniček a nul“, ale
bude jich málo.
V čem dělají české firmy největší chyby
z hlediska přijímání nových technologií?
Bojí se změny, bojí se, že je to zruinuje,
bojí se, že jim to nic nepřinese. Změna
vždycky bolí a každou takovou je třeba
dopředu dobře promyslet a naplánovat,
aby neohrozila podnikání. Jsem proto
příznivcem menších postupných změn,
které postupně firmu transformují, aniž by
si toho zaměstnanci všimli. To je samozřejmě ideální stav, ale i tak je důležité mít to
na paměti. Raději nasazovaná řešení (hlavně v klíčových procesech firmy) několikrát
simulujeme a testujeme, a teprve potom
nasazujeme do denní operativy. Také je
dobré mít záložní plán, kdybychom museli
ustoupit o krok zpátky.
I představa finanční náročnosti je častou
překážkou. V minulosti byly firmy navštěvovány obchodníky prodávajícími drahá ERP
řešení, a tak si i maličká firma vyslechla cenovou nabídku, která byla za stovky tisíc či
miliony. Takové informační systémy a jejich
obchodníci stále existují, avšak málokdo ví,
že dnes už existují lepší a dokonce výrazně méně nákladná řešení. Osobně nemám
uzavřené partnerství s žádným poskytovatelem informačních systémů nebo aplikací.
Jsem v tomto ohledu nezávislý a mohu tak
doporučit zákazníkům přesně to řešení,
které odpovídá požadavkům firmy a bude
za odpovídající cenu.
Co byste doporučil firmám, které cítí
potřebu digitalizace, ale nevědí, jak začít?
Najměte si na to odborníka. Externista, který dokáže vyhodnotit stávající stav, navrhnout řešení a pomoci firmě s realizací, ušetří firmě ve výsledku spoustu peněz. Dnešní
svět a digitalizace obzvlášť se dynamicky
vyvíjí a není tak jednoduché sledovat trendy nebo umět vyhodnotit přínos příležitostí, kterých je nespočet. Proto doporučuji
pečlivě vybrat odborníka a naplánovat
takové změny ve firmě, které povedou
k dlouhodobé perspektivě a spokojenosti
zaměstnanců. Není to snadná cesta, ale je
třeba se na ni vydat ještě dnes.
Jakube, děkujeme Vám za rozhovor.