BUSINESS ROZHOVOR

Jakube, co vás přivedlo k podnikání?

Začínal jsem svou profesní kariéru ve výrobním korporátu jako zaměstnanec a mojí

první náplní práce bylo testování elektromotorů v třísměnném provozu. Nakonec

jsem v této firmě strávil jedenáct let a za

tu dobu poznal fungování většiny oddělení velké výrobní společnosti, vedl tým lidí,

navštívil zákazníky a dodavatele v různých

koutech světa a spolupracoval s kolegy napříč kontinenty. Věnoval jsem se mimo jiné

auditování procesů dodavatelů, které jsem

srovnával s německými standardy a získal

tak velmi dobré srovnání, jak fungují firmy

od nejmenších „garážovek“ až po velké

výrobní celky. Byla to jízda a dodnes na to

období rád vzpomínám. Už dlouho mi ale

v korporátu chyběl přímý dopad mojí práce na koncového zákazníka a také svoboda v činnostech a v osobním životě. Proto

jsem se rozhodl jít s kůží na trh a začal podnikat na volné noze.

Jaké byly začátky vašeho podnikání?

Po letech strávených v korporátu jsem začal zjišťovat, které z mých nabytých zkušeností se budou hodit majitelům a ředitelům firem. Po čase jsem si všiml, že se opět

vše točí kolem procesů. Nejdřív jejich mapování a nastavování, pak následná digitalizace a automatizace. Procesy jsou pro

spoustu firem velmi neatraktivní téma, ale

rozdíl mezi úspěšnými a stabilními firmami

a jejich opakem nakonec najdete v tom,

jak kvalitní či automatizované ty procesy

mají. Jsou to základy každé firmy, které

vám pomohou v horších dobách překonat

ekonomickou nestabilitu, a v momentě,

kdy firma roste, ušetří spoustu starostí,

nervů a nákladů. Proto jsem se na procesy

zaměřil. V dnešní době už se věnuji převážně jejich digitalizaci, protože si myslím,

že se firmy musí hodně rychle připravit na

budoucnost, která je spojená s použitím

umělé inteligence v každodenním pracovním životě. Dle mého názoru pak mohou

mít problémy i zavedené firmy, které zaspaly dobu a nepřipravily se dostatečně

na budoucnost technologií.

Co je vaším hlavním zaměřením, jaké

služby nabízíte klientům?

Obecně řečeno nabízím firmám pomoc

s digitalizací procesů, ať už firma funguje

v režimu „papír-tužka“, nebo už pokročilou digitalizaci využívá a potřebuje procesy hlavně automatizovat nebo hledat další

digitální řešení. Každá taková digitalizace

začíná podrobnou analýzou procesů. Sejdu se se zaměstnanci, vedoucími i majiteli a ptám se jich, jak svou práci dělají, co

k tomu potřebují a využívají, kde jsou riziková místa a co jim nejvíc vadí. U majitelů

10 ǀ POSITIV 1/2023

a ředitelů firem je pro mne hodně důležitá

strategie a vize do budoucna, abychom

nedělali řešení jen pro aktuální stav firmy,

ale aby bylo vyhovující také třeba za dalších deset let. Ze všech těchto střípků pak

poskládám návrh na implementaci digitálního řešení, které detailně rozebírám s vedením firem. Dívám se nejen na návratnost investice, ale také na to, jaký efekt to

ve firmě bude mít, jak to bude působit na

zaměstnance a zda to nijak neohrozí zavedené činnosti firmy. Následně se sestaví

road mapa implementací, kde je popsáno,

co se bude v jakém časovém horizontu

implementovat a jaký to bude mít dopad

na firmu. Pak už s kolegy přistupujeme

k implementacím těchto řešení a nakonec

k vyškolením zaměstnanců a jejich podpoře při řešení problémů. Firma tak získává parťáka, který o ni dlouhodobě pečuje

a neustále ji v těchto tématech rozvíjí.

Jaké technologie používáte pro

digitalizaci firemních procesů a jaké jsou

nejnovější trendy v této oblasti?

Jak už jsem zmínil, nejnovějším trendem

je použití umělé inteligence při každodenních činnostech. Dnes se to týká hlavně oblasti marketingu a služeb překladatelů, velmi brzy to uvidíme také u právních služeb

a postupem času zřejmě nebude činnost,

kde by nám tato technologie nepomohla.

Firmy, které budou umět tuto technologii

využít, budou mít nesrovnatelně nižší náklady a větší přidanou hodnotu pro zákazníka než ty, které tyto možnosti nebudou

využívat. Většina firem se však i na toto období musí připravit. Pokud zatím nemám

firmu dostatečně digitalizovanou, neumím

sbírat a vyhodnocovat data a neumím si

k tomu vybírat správné programy a aplikace, pak zřejmě nebudu moci těžit z úspor

a efektivity použití této technologie. My

se proto díváme směrem k informačním

systémům, programům a aplikacím, které

jsou už dneska technologicky na výši a zároveň ony samy hledají možnosti, jak využít

neuronové sítě k podpoře svých uživatelů.

Informační systém je už dneska například

schopen efektivně řídit nákupní proces

a snížit prostředky vázané v zásobách,

nebo může personalizovaně, na základě

dat, doporučovat zboží do košíku e-shopu

a zvýšit tak obrat firmy. Osobně mám tento

přístup rád, protože zákazník tím získává

možnost tyto technologie využívat, aniž by

si je musel sám vyvíjet.

Na svých webových stránkách

zmiňujete: Kdo ještě pořád orá koňmi,

zaspává dobu. Je čas pořídit traktor.

Kdo zaspí, bude muset prodat pole.

Je to nevyhnutelné. Podle vás tedy firmy,

které nedigitalizují a neautomatizují své

procesy, nemohou přežít?

V podstatě jen velmi těžko. Nebo vy znáte komerčního zemědělce, který stále orá

koňmi? Tento příměr je samozřejmě myšlen s nadsázkou, ale poměrně dobře nastavuje zrcadlo majitelům firem, kteří ještě

váhají. Samozřejmě se najdou obory nebo

činnosti, které ze své podstaty budou fungovat bez „nasazení jedniček a nul“, ale

bude jich málo.

V čem dělají české firmy největší chyby

z hlediska přijímání nových technologií?

Bojí se změny, bojí se, že je to zruinuje,

bojí se, že jim to nic nepřinese. Změna

vždycky bolí a každou takovou je třeba

dopředu dobře promyslet a naplánovat,

aby neohrozila podnikání. Jsem proto

příznivcem menších postupných změn,

které postupně firmu transformují, aniž by

si toho zaměstnanci všimli. To je samozřejmě ideální stav, ale i tak je důležité mít to

na paměti. Raději nasazovaná řešení (hlavně v klíčových procesech firmy) několikrát

simulujeme a testujeme, a teprve potom

nasazujeme do denní operativy. Také je

dobré mít záložní plán, kdybychom museli

ustoupit o krok zpátky.

I představa finanční náročnosti je častou

překážkou. V minulosti byly firmy navštěvovány obchodníky prodávajícími drahá ERP

řešení, a tak si i maličká firma vyslechla cenovou nabídku, která byla za stovky tisíc či

miliony. Takové informační systémy a jejich

obchodníci stále existují, avšak málokdo ví,

že dnes už existují lepší a dokonce výrazně méně nákladná řešení. Osobně nemám

uzavřené partnerství s žádným poskytovatelem informačních systémů nebo aplikací.

Jsem v tomto ohledu nezávislý a mohu tak

doporučit zákazníkům přesně to řešení,

které odpovídá požadavkům firmy a bude

za odpovídající cenu.

Co byste doporučil firmám, které cítí

potřebu digitalizace, ale nevědí, jak začít?

Najměte si na to odborníka. Externista, který dokáže vyhodnotit stávající stav, navrhnout řešení a pomoci firmě s realizací, ušetří firmě ve výsledku spoustu peněz. Dnešní

svět a digitalizace obzvlášť se dynamicky

vyvíjí a není tak jednoduché sledovat trendy nebo umět vyhodnotit přínos příležitostí, kterých je nespočet. Proto doporučuji

pečlivě vybrat odborníka a naplánovat

takové změny ve firmě, které povedou

k dlouhodobé perspektivě a spokojenosti

zaměstnanců. Není to snadná cesta, ale je

třeba se na ni vydat ještě dnes.

Jakube, děkujeme Vám za rozhovor.