BUSINESS

Podnikatel musí pracovat s dobrou

myšlenkou

Ing.  Miloslav Cváček, Ph.D.  je generální ředitel a  majitel skupiny ISMM. V  roce 2019 byl finalista

soutěže manažer roku 2018. Z  profesní dráhy stojí za  zmínku funkce vedoucího marketingu

ve  společnosti  TATRA a.s. v  závodě osobních vozidel (1992-1993) a  pozice ředitele marketingu

ve společnosti ROMO a.s. (1994-1996). Podnikat začal v roce 1997 jako poradce v oblasti marketingu

a managementu. Postupně se propracoval přes exportní marketing k vlastní výrobní činnosti v oblasti

strojírenství. Jak s úsměvem říká, „14. března 2007 je den, kdy se mi změnil život.“ V té době koupil

z konkurzní podstaty první výrobní areál v Jistebníku na Novojičínsku, následně přikoupil tři svářečky,

pilu a vrtačku a tak začal zaměstnávat prvních pět zaměstnanců.

Vážený pane majiteli, začínal jste jako marketér ve strojírenských firmách. Jaký je příběh vybudování výrazně proexportní strojírenské skupiny s více než 300 zaměstnanci?

Když se ohlédnu zpětně, musím říci, že jsem

sám překvapen, kde jsem se dostal. Určitě

na začátku nebyla nějaká geniální myšlenka,

ale velmi kladný vztah k marketingu potažmo

zahraničnímu obchodu, který je vlastně protkán celým mým profesním životem. Z nuly

jsem se postupně posunul z profese marketéra do role obchodníka se strojírenskými

produkty na trzích EU až do současné pozice

majitele velké strojírenské firmy, která dodává cca pět tisíc typů kooperačních produktů

nejvýznamnějším výrobcům zemědělské

a manipulační techniky na světě s exportem

do 10 zemí EU. Výsledkem je velmi moderní strojírenská společnost se čtyřmi výrobními závody, která obstojí v tvrdé konkurenci

srovnatelných zahraničních podniků. Z top

10 výrobců zemědělské techniky na světě

jsme se stali významným dodavatelem pro

5 těchto společností. Následně k tomuto „core businessu“ přibyla firma ISMM

& EGAS, která se zabývá výrobou komponentů pro vagónovou techniku, dále Hotel Gong

ve Štramberku a součástí skupiny je i firma

ISMM & TESO, vyrábějící schodišťová ramena, např. známé centrální schodiště v OC

Forum Nová Karolina. Celý tento vývoj vidím

jako empatické vnímání tržních příležitostí

se schopností něco budovat a s vizí vytvářet

nové hodnoty.

Jak hodnotíte podnikatelské prostředí v kraji. Je něco, co byste zlepšil?

Obecně vcelku kladně, tzn., že do života

podnikatele nijak extra nezasahuje. Nejsem

zastáncem dotačního nebo jinak organizovaného podnikání, kdy firmy neřeší business, ale

jak získat dotace nebo nějakou podporu. Pokud podnikatel pracuje s tezí, že jeho úspěch

je jenom na něm, má dobrou myšlenku a ví,

kdo je jeho zákazník, pak je celkem jedno,

jestli podnikáte na Ostravsku nebo někde

12 ǀ POSITIV 3/2019

jinde. Úlohu kraje vidím v posilování a rozvoji

infrastruktury, dobré dostupnosti všemi dopravními prostředky, proti čemuž jde, např.

zrušení letecké linky Praha–Ostrava, a dále

v posilování vzdělanosti a učňovského školství.

Obecný problém v ČR z pohledu podnikatele

je délka stavebních řízení, katastrofická dálniční síť a pomalé soudnictví. Za zmínku stojí i neefektivní a drahá státní správa, což je v přímé

korelaci na rostoucí míru zdanění a všech odvodů podnikatele nebo korporace.

vují turisté z celé Evropy, i když převládají

našinci. Moravskoslezský kraj, pod vedením

pana Vondráka, je vidět a slyšet, což je jenom dobře. Toto vše napomáhá k atraktivitě

Ostravy a návazných lokalit, včetně Štramberku. K tomuto úsilí přispívá malou kapkou

do mlýna i fungování ostravského regionálního klubu České marketingové společnosti,

kterého jsem předseda a jehož rolí je vytvářet komunikační platformu mezi manažery,

marketéry a podnikateli našeho regionu.

Hodně inovujete a exportujete. Je pro Vás

zavedení eura téma?

Na zavedení eura mám poněkud schizofrenní postoj. Na jedné straně vím, že kurz je

úžasný nástroj na makroekonomické úrovni

ke korekci nerovnováh. Na druhé straně je

pro mě, jako podnikatele, v zahraničním obchodě dobrá kurzová stabilita zárukou rozvoje businessu a cenových jistot. Zde bych euro

uvítal. Jako spotřebitel a občan ČR bych byl

rád, kdyby byla koruna k euru alespoň co nejvýhodnější (třeba 1:20), čímž by se pro nás

vše v EU zlevnilo a snížilo by to náš ekonomický odstup od špičky EU. Takže vyberte si.

Jsou Vaše firmy společensky odpovědné?

Určitě mi jako majiteli není jedno, jak se firma chová ke svým mikroregionům. Jsme

aktivní spolupracující partneři všech obecních úřadů, kde fungujeme a dále místním

zájmovým a sportovním organizacím. Například bych uvedl, že ISMM je generálním

partnerem extraligového házenkářského

klubu KH ISMM Kopřivnice a také generálním partnerem fotbalového klubu TJ ISMM

Jistebník. Obecně máme program poměrně

široké podpory v nejrůznějších oblastech,

které zahrnují sportovní, kulturní i volnočasové aktivity. Společenskou odpovědnost

chápu také jako vztah majitele k zaměstnancům, který je založen na důvěře, férovosti

a řadě motivačních programů. Také proto je

míra fluktuace ve skupině ISMM velmi nízká

a řada zaměstnanců sdílí vize majitele.

Věnujete se marketingu profesně, jste aktivní člen marketingové společnosti. Jak hodnotíte marketing kraje? Ptáme se i proto, že

podnikáte v cestovním ruchu.

Vždy, když jsem v Praze, tak si říkám, jak dostat ty davy turistů na Ostravsko a speciálně

do Štramberku. Prostě realita je taková, že

zahraniční turisté mají jako své epicentrum

dění Prahu, případně Karlštejn nebo Český

Krumlov. Ta problematika je hlubší a vyžaduje úzkou koordinaci státních organizací

a motivace cestovních kanceláří zaměřených na „incoming“, kde prostě v nabídce

budou i naše ostravské destinace, včetně

malebného Štramberku. Moderátor této

strategie může být právě i náš Moravskoslezský kraj. Nicméně musím konstatovat,

že dochází permanentně k rozvoji volné

neorganizované turistiky a náš hotel navště-

Jaké místo v kraji byste doporučil čtenářům

k návštěvě?

Moravskoslezský kraj je velmi zajímavou turistickou destinací. Za zmínku jistě stojí Dolní

oblast Vítkovice, hornické muzeum Landek,

hrad Štramberk nebo Hukvaldy. Celkově centrum Ostravy působí velmi harmonicky a není

se opravdu za co stydět. Ostrava je, na rozdíl od minulosti, velmi zelené město s řadou

stezek pro turisty a cyklisty. Zkrátka, líbí se mi

tady.

Děkujeme Vám za rozhovor.

Redakce magazínu