BUSINESS
Podnikatel musí pracovat s dobrou
myšlenkou
Ing. Miloslav Cváček, Ph.D. je generální ředitel a majitel skupiny ISMM. V roce 2019 byl finalista
soutěže manažer roku 2018. Z profesní dráhy stojí za zmínku funkce vedoucího marketingu
ve společnosti TATRA a.s. v závodě osobních vozidel (1992-1993) a pozice ředitele marketingu
ve společnosti ROMO a.s. (1994-1996). Podnikat začal v roce 1997 jako poradce v oblasti marketingu
a managementu. Postupně se propracoval přes exportní marketing k vlastní výrobní činnosti v oblasti
strojírenství. Jak s úsměvem říká, „14. března 2007 je den, kdy se mi změnil život.“ V té době koupil
z konkurzní podstaty první výrobní areál v Jistebníku na Novojičínsku, následně přikoupil tři svářečky,
pilu a vrtačku a tak začal zaměstnávat prvních pět zaměstnanců.
Vážený pane majiteli, začínal jste jako marketér ve strojírenských firmách. Jaký je příběh vybudování výrazně proexportní strojírenské skupiny s více než 300 zaměstnanci?
Když se ohlédnu zpětně, musím říci, že jsem
sám překvapen, kde jsem se dostal. Určitě
na začátku nebyla nějaká geniální myšlenka,
ale velmi kladný vztah k marketingu potažmo
zahraničnímu obchodu, který je vlastně protkán celým mým profesním životem. Z nuly
jsem se postupně posunul z profese marketéra do role obchodníka se strojírenskými
produkty na trzích EU až do současné pozice
majitele velké strojírenské firmy, která dodává cca pět tisíc typů kooperačních produktů
nejvýznamnějším výrobcům zemědělské
a manipulační techniky na světě s exportem
do 10 zemí EU. Výsledkem je velmi moderní strojírenská společnost se čtyřmi výrobními závody, která obstojí v tvrdé konkurenci
srovnatelných zahraničních podniků. Z top
10 výrobců zemědělské techniky na světě
jsme se stali významným dodavatelem pro
5 těchto společností. Následně k tomuto „core businessu“ přibyla firma ISMM
& EGAS, která se zabývá výrobou komponentů pro vagónovou techniku, dále Hotel Gong
ve Štramberku a součástí skupiny je i firma
ISMM & TESO, vyrábějící schodišťová ramena, např. známé centrální schodiště v OC
Forum Nová Karolina. Celý tento vývoj vidím
jako empatické vnímání tržních příležitostí
se schopností něco budovat a s vizí vytvářet
nové hodnoty.
Jak hodnotíte podnikatelské prostředí v kraji. Je něco, co byste zlepšil?
Obecně vcelku kladně, tzn., že do života
podnikatele nijak extra nezasahuje. Nejsem
zastáncem dotačního nebo jinak organizovaného podnikání, kdy firmy neřeší business, ale
jak získat dotace nebo nějakou podporu. Pokud podnikatel pracuje s tezí, že jeho úspěch
je jenom na něm, má dobrou myšlenku a ví,
kdo je jeho zákazník, pak je celkem jedno,
jestli podnikáte na Ostravsku nebo někde
12 ǀ POSITIV 3/2019
jinde. Úlohu kraje vidím v posilování a rozvoji
infrastruktury, dobré dostupnosti všemi dopravními prostředky, proti čemuž jde, např.
zrušení letecké linky Praha–Ostrava, a dále
v posilování vzdělanosti a učňovského školství.
Obecný problém v ČR z pohledu podnikatele
je délka stavebních řízení, katastrofická dálniční síť a pomalé soudnictví. Za zmínku stojí i neefektivní a drahá státní správa, což je v přímé
korelaci na rostoucí míru zdanění a všech odvodů podnikatele nebo korporace.
vují turisté z celé Evropy, i když převládají
našinci. Moravskoslezský kraj, pod vedením
pana Vondráka, je vidět a slyšet, což je jenom dobře. Toto vše napomáhá k atraktivitě
Ostravy a návazných lokalit, včetně Štramberku. K tomuto úsilí přispívá malou kapkou
do mlýna i fungování ostravského regionálního klubu České marketingové společnosti,
kterého jsem předseda a jehož rolí je vytvářet komunikační platformu mezi manažery,
marketéry a podnikateli našeho regionu.
Hodně inovujete a exportujete. Je pro Vás
zavedení eura téma?
Na zavedení eura mám poněkud schizofrenní postoj. Na jedné straně vím, že kurz je
úžasný nástroj na makroekonomické úrovni
ke korekci nerovnováh. Na druhé straně je
pro mě, jako podnikatele, v zahraničním obchodě dobrá kurzová stabilita zárukou rozvoje businessu a cenových jistot. Zde bych euro
uvítal. Jako spotřebitel a občan ČR bych byl
rád, kdyby byla koruna k euru alespoň co nejvýhodnější (třeba 1:20), čímž by se pro nás
vše v EU zlevnilo a snížilo by to náš ekonomický odstup od špičky EU. Takže vyberte si.
Jsou Vaše firmy společensky odpovědné?
Určitě mi jako majiteli není jedno, jak se firma chová ke svým mikroregionům. Jsme
aktivní spolupracující partneři všech obecních úřadů, kde fungujeme a dále místním
zájmovým a sportovním organizacím. Například bych uvedl, že ISMM je generálním
partnerem extraligového házenkářského
klubu KH ISMM Kopřivnice a také generálním partnerem fotbalového klubu TJ ISMM
Jistebník. Obecně máme program poměrně
široké podpory v nejrůznějších oblastech,
které zahrnují sportovní, kulturní i volnočasové aktivity. Společenskou odpovědnost
chápu také jako vztah majitele k zaměstnancům, který je založen na důvěře, férovosti
a řadě motivačních programů. Také proto je
míra fluktuace ve skupině ISMM velmi nízká
a řada zaměstnanců sdílí vize majitele.
Věnujete se marketingu profesně, jste aktivní člen marketingové společnosti. Jak hodnotíte marketing kraje? Ptáme se i proto, že
podnikáte v cestovním ruchu.
Vždy, když jsem v Praze, tak si říkám, jak dostat ty davy turistů na Ostravsko a speciálně
do Štramberku. Prostě realita je taková, že
zahraniční turisté mají jako své epicentrum
dění Prahu, případně Karlštejn nebo Český
Krumlov. Ta problematika je hlubší a vyžaduje úzkou koordinaci státních organizací
a motivace cestovních kanceláří zaměřených na „incoming“, kde prostě v nabídce
budou i naše ostravské destinace, včetně
malebného Štramberku. Moderátor této
strategie může být právě i náš Moravskoslezský kraj. Nicméně musím konstatovat,
že dochází permanentně k rozvoji volné
neorganizované turistiky a náš hotel navště-
Jaké místo v kraji byste doporučil čtenářům
k návštěvě?
Moravskoslezský kraj je velmi zajímavou turistickou destinací. Za zmínku jistě stojí Dolní
oblast Vítkovice, hornické muzeum Landek,
hrad Štramberk nebo Hukvaldy. Celkově centrum Ostravy působí velmi harmonicky a není
se opravdu za co stydět. Ostrava je, na rozdíl od minulosti, velmi zelené město s řadou
stezek pro turisty a cyklisty. Zkrátka, líbí se mi
tady.
Děkujeme Vám za rozhovor.
Redakce magazínu