STYL
Pane náměstku, kraj vybavuje střední školy moderním
vyučovacím zařízením. Co je cílem těchto investic?
Snažíme se, aby střední školy měly nejmodernější vybavení, které odpovídá aktuálním poznatkům a vývoji
v dané oblasti, a které se používá přímo v praxi. Je zřejmé, že střední školy vždy budou v oblasti materiálního
vybavení mírně zaostávat za inovativními firmami, které patří mezi lídry v jejich odvětví, ale naší snahou je
tento rozdíl udržovat co možná nejmenší.
Spolupracuje kraj a střední školy s podnikateli, aby
výuka byla zaměřena na jejich konkrétní požadavky?
Samozřejmě. V dnešní době má každá krajská odborně zaměřená střední škola několik desítek partnerů z řady firem různých velikostí, od velkých průmyslových podniků a nadnárodních korporací až
po drobné podnikatele a řemeslníky. Jedním z hlavních bodů spolupráce škol a firem je průběžně aktualizovat vzdělávací obsah, aby odpovídal moderním
trendům a nebyl zastaralý. Modernizací neprochází
jen odborné vybavení a vzdělávací obsah, ale také
samotné výukové metody, protože i učitelé musí
reagovat na moderní technologie a tomu přizpůsobovat způsoby předávání znalostí žákům. V Moravskoslezském kraji rovněž ve vybraných školách pilotně ověřujeme zavádění prvků duálního vzdělávání
do výuky, které má ještě více prohloubit spolupráci
škol a firem v oblasti odborného vzdělávání. Získané
poznatky ukazují, že je to správný směr, který může
velice vhodně ukotvit a ještě více prohloubit spolupráci škol a firem, protože obě strany mají společný
86 ǀ POSITIV 3/2019
zájem. Tím je kvalifikovaný a odborně připravený
absolvent přicházející do praxe.
Rádi bychom v rámci magazínu představili průmyslové školy, jejichž odbornost a inovativní výuka je zárukou přípravy kvalifikované pracovní síly. Které školy
byste mohl zmínit a jaké mají výsledky?
V rámci zřizovatelských kompetencí, kdy kraj je
zřizovatelem veřejných středních škol, se snažíme
podporu rozprostřít mezi všechny naše střední školy.
Přesto se některé školy stávají přirozeným vzdělávacím
centrem ve své oblasti. Toto je způsobeno zejména aktivním přístupem managementu a pedagogického sboru těchto škol. Jednou z takových škol je průmyslová
škola v Bruntále, která například jako první v kraji vybudovala přímo ve škole laboratoř virtuální reality, v níž se
žáci běžně vzdělávají a pedagogové školy v návaznosti
na tuto učebnu upravují obsah výuky a vytvářejí digitální pomůcky do výuky. A jelikož se virtuální laboratoř
v bruntálské průmyslovce osvědčila, tak ji nyní budujeme v dalších šesti středních školách v kraji. Jiné školy
nyní vybavujeme kolaborativními roboty, modernizujeme učebny mechatroniky, laboratoře technických
měření, nebo elektrolaboratoře. Jen v posledních dvou
letech jsme investovali do modernizace odborného vybavení středních škol částku kolem 150 mil. Kč a v této
podpoře budeme pokračovat i nadále, protože podpora odborného vzdělávání a řemesel je v Moravskoslezském kraji prioritou číslo jedna.
Děkujeme Vám za rozhovor. Redakce magazínu.