BUSINESS

Radmila Liďáková,

personální ředitelka společnosti IPH Servis Morava, s.r.o.

Lidé a lídři v Industry 4.0 - IV. díl

Inovace je moderní slovo, které je skloňováno všude, a ve firemních strategiích se stalo šlágrem

současnosti. Někdy mám neodbytný pocit, že tvůrci těchto strategií za tím vlastně nevidí nic

konkrétního. Neumí si představit, co znamená inovace pro firmu, jaké prostředí musí lídři nastavit,

aby inovace ve firmách měla prostor. Neví, jaké lidi potřebují, aby dokázali inovace dosáhnout.

Inovace už dnes nejsou vnímány jako záležitost korporací a společností, které dávají horentní částky do inovačních projektů. Dnes jsou inovace součástí každé firmy

bez rozdílu velikosti. Výsledek inovace záleží na lidech,

kteří na nich pracují.

“

Pro lidi není obtížné přijmout nové

myšlenky, ale zapomenout na ty staré.

John M. Keynes

”

Setkávám se s mylnou představou, že pro inovace je

potřeba tým totálních kreativců, který má neomezené

možnosti podpory a srší jeden nápad za druhým. Ve firmách, kde se inovace daří, však vidím velmi systematickou práci těch inovátorů, které motivuje výsledek a dokážou vnímat především potřeby zákazníka, pro kterého

je inovace určena. Takové týmy často dosáhnou inovace

v kratší době a s nižším rozpočtem.

Radmila Liďáková, personální ředitelka společnosti IPH

Servis Morava, s.r.o., má zkušenost z velké i malé firmy,

a tak jsem se jí zeptala, jak vidí inovace v praxi při práci

s lidmi.

Jaké lidi potřebuje firma, která chce inovovat?

Firma, která chce inovovat potřebuje úplně běžné zaměstnance, ale musí v nich umět vyvolat chuť inovovat,

při práci přemýšlet a udělat něco navíc. Hezky se to říká,

44 ǀ POSITIV 3/2019

ale hůře prakticky ve firmách vykonává. Přesto se denně

snažím malými krůčky zaměstnance motivovat k pozitivnímu myšlení, a tím vyvolat chuť něco měnit, zdokonalovat, inovovat a radovat se ze zajímavé práce.

V čem vidíte rozdíl mezi inovacemi ve velké a malé firmě z pohledu lidí?

Rozdíl je určitě v přístupu, velká firma je více anonymní,

řadový zaměstnanec to má k vedení daleko, těžko s ním

pak najde společnou řeč, při řešení problémů, hledání

nových možností nebo zlepšování. V menší firmě je to

jednodušší, výkonného ředitele zná osobně každý svářeč

i zámečník. Odpadnou pak zábrany a vznikne prostor

pro řešení a realizace. Dobře to lze nastavit i ve velké firmě, jen je to náročnější, a to i časově.

Jaké prostředí a kulturu musí personální ředitelka

ve firmě nastavit, aby podpořila strategické inovační

projekty?

Rozhodně prostředí uvolněné a přátelské, inovativní myšlení nelze nařídit. Naše firma se přestěhovala, před rokem

a půl, do úplně nových prostor. Inovovat tady lze na každém kroku. Staré stroje a vybavení v nových, prostorných

halách, procesy, kterými obsluhujeme zákazníka a určitě

i produktová inovace je to, co nás posunuje dále. Nejvíce

se ale věnujeme práci s lidmi u nás. Vytváříme pro ně

podmínky k inovativnímu myšlení, rozvíjíme je pomocí

odborného vzdělávání a ukazujeme jim dobrou praxi

odjinud.