BUSINESS
a nehod s vážnými následky o 49 %,“ okomentoval vliv
svodidel na bezpečí na silnicích Jiří Zlý, vedoucí odboru
dopravní policie při Krajském ředitelství Police ČR Moravskoslezského kraje.
Novinky v minulosti i současnosti výroby svodidel
v ostravské huti
Magnelis® = povlak, který se sám opraví
Mezi inovace patří použití povlaku Magnelis®, nové
formy protikorozní ochrany oceli. Magnelis® ochrání
ocelové svodidlo až dvakrát déle než běžné žárové
pozinkování, tedy 40 let. Dokáže to díky unikátnímu
chemickému složení, neboť kromě zinku obsahuje i hliník a hořčík. Zajímavou vlastností povlaku Magnelis® je
schopnost samoregenerace. Ta chrání nejvíce namáhaná místa, která jsou nejsnadněji napadaná korozí: řezy,
svary a rýhy. Než začne ocel korodovat, v místě poškození se vytvoří ochranný film s obsahem hořčíku, který
jej chrání před klimatickými vlivy.
Svodidla z mikrolegované oceli nabízejí nižší hmotnost a lepší bezpečnostní parametry
V roce 2012 huť vyvinula novou řadu záchytných systémů.
Vyrábějí se z mikrolegované oceli, což je materiál s vyšší
pevností, než je běžná nízkouhlíková ocel. To umožnilo
snížit tloušťku materiálu ze 4 na 2,8 mm, což představuje
více než čtvrtinovou úsporu hmotnosti. Instalace svodidel
na silnice je tak snadnější. I při úspoře materiálu potvrdily
bariérové zkoušky lepší bezpečnostní parametry.
svodidlech 38 bariérových zkoušek, což představuje přibližně 76 nárazů. Každá takováto zkouška huť vyjde podle typu svodidla na 1 500 000 - 3 500 000 korun.
„Naším úkolem je tyto produkty zkoušet a následně
osvědčit, že podél silnic budou umístěny jen ty nejspolehlivější. Ostravská svodidla jsou nejen kvalitní a inovativní,
ale také vysoce funkční, jako například motosvodidlo. Pasivní bezpečnost se tak u nás neustále rozvíjí, a to je pro
nás, coby zkoušející, zásadní,“ uvádí Jiří Studnička, ředitel
pobočky Technicko-inženýrských služeb při Technickém
a zkušebním ústavu stavebním v Praze, který jako jediná
zkušebna v ČR zajišťuje zkoušení všech bezpečnostních
systémů na českých silnicích.
Svodidla přispívají ke snížení smrtelných a vážných nehod
Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem
tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní
bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat
počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž
instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti
nachází pevná překážka, například stromy či kamení.
„Za posledních 15 let se v rizikových úsecích silnic svodidla podílela na snížení počtu smrtelných nehod o 38 %
Motosvodidlo snižuje riziko smrtelných nehod
Svodidlo se spodní pásnicí huť vyvinula pro lepší ochranu motocyklistů. Spodní pásnice brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do
svodidla, protože pohltí část jeho kinetické energie. Motosvodidlo se instaluje na vytipované nebezpečné úseky
silnic, jako jsou například táhlé zatáčky. V současnosti
už lemuje desítky kilometrů komunikací v Česku.
SMART svodidlo přineslo první chytrá řešení
Ostravská huť se v letech 2008–2012 ve spolupráci
s univerzitou v Zaragoze podílela na vývoji SMART
svodidla, tedy chytrého svodidla, které má v sobě zabudovány tři typy senzorů. První je schopen vyhodnotit
klimatické podmínky v daném místě, druhý umí upozornit na případné problémy s průjezdností daného úseku
a třetí senzor dokáže při nárazu do svodidla okamžitě
odeslat signál složkám záchranného systému.
SMARTer svodidlo jako nástupce chytrého svodidla
V letech 2015–2016 pracovala ostravská huť ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze a dalšími partnery na
přípravě projektu tzv. ještě chytřejšího svodidla s použitím nejnovějších technologií. Hlavními úkoly pro nový
typ svodidla bylo zajištění primární, ale také sekundární
i terciální bezpečnosti včetně aktivace dronu při nehodě pro snímání a vysílání aktuálního stavu záchranným
složkám, dvoustranná komunikace, možnost sběru dat,
energetická soběstačnost (solární panely) a modularita –
možnost napojení na stávající záchytné systémy.
POSITIV ǀ 2/2018 27