BUSINESS
Svodidla z ostravské huti chrání řidiče na více než 80 % českých silnic
Barriers from the Ostrava steelworks protect drivers more than 80 % of Czech roads
Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat
bezpečnost na českých silnicích už 50 let
Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť
vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská
svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle
statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji
o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.
10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný
ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně
1000 km ocelových silničních svodidel. Více než 50 %
jich nachází uplatnění zejména na domácím trhu, zbylé množství pak na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť
vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná
a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní
a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.
Text a foto:
ArcelorMittal Ostrava
„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu
a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále
26 ǀ POSITIV 2/2018
zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají
lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné
nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“ vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu
svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.
Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek
českých silnic
Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí
projít technickým testováním a bariérovou zkouškou
(crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na