BUSINESS

Svodidla z ostravské huti chrání řidiče na více než 80 % českých silnic

Barriers from the Ostrava steelworks protect  drivers more than 80 % of Czech roads

Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat

bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť

vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s  rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská

svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle

statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji

o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.

10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný

ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně

1000 km ocelových silničních svodidel. Více než 50 %

jich nachází uplatnění zejména na domácím trhu, zbylé množství pak na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť

vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná

a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní

a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.

Text a foto:

ArcelorMittal Ostrava

„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu

a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále

26 ǀ POSITIV 2/2018

zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají

lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné

nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“ vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu

svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.

Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek

českých silnic

Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí

projít technickým testováním a bariérovou zkouškou

(crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na