BUSINESS INTERVIEW
V čem spatřujete budoucnost audio businessu a potažmo firmy Tymphany?
Naše firma spadá do koncernu Primax, společnosti zabývající se vším, co umožňuje
člověku komunikovat s počítačem nebo
jiným přístrojem. Při tomto procesu jsme
my všichni přirozeně v kontaktu s audio
technikou.
Technologické trendy, jako umělá inteligence, budou vždy potřebovat audio. Zanedlouho otevřete lednici, a ta vám řekne,
že v ní máte maso, kterému končí expirace.
Když nastoupíte do auta, mluví na vás již
dnes. Téměř každá věc, která je napojena
na internet, s Vámi potřebuje komunikovat. Vemte si nás dva. Oba sedíme doma,
ale přesto spolu komunikujeme a díváme
se na sebe, jako kdybychom byli v jedné
místnosti. Nemluvíte na mě, ani já na Vás,
mluvíme na své počítače, přesto se dobře
se slyšíme.
Audio spadá mezi prostředky, které umožňují lidem komunikovat prostřednictvím
technologií a lidských smyslů. Souvisí s tím
obrovská spousta věcí, které jdou ruku
v ruce se zvukem. Kamery, projekce obrazu, ověřování plateb pomocí identifikace
hlasu, komunikace s AI, virtuální realita,
hudba, kterou si s sebou berete všude,
kam potřebujete. Je to obrovský business.
Jsou to věci, u kterých chceme být a kde se
snažíme určovat trendy. Doba jde kupředu
a my chceme jít s ní.
Jak ovlivňuje audio business současná situace, kdy jsou zvýšeny požadavky na online a audio komunikaci lidí?
Tento rok přál inovacím. Lidé si více a více
uvědomují, že si chtějí a musí rozumět.
Spousta z nich pracuje aktuálně z domu.
A nemusí být ani doma, ale v přírodě nebo
na lavičce v parku. Tehdy využívají našich
výrobků „on the go“, nasadí si sluchátka
a jsou v podstatě v práci. Dorůstá generace
youtuberů, kteří dělají online obsah. Kupují
si kvalitní mikrofony a reproduktory, už nenatáčí jen na telefon. Tento segment roste
velmi dramaticky.
Přesun z kanceláří do domácího prostředí
měl obrovský vliv na audio business. Když
je člověk doma, chce si to kolem sebe udělat hezké. Lidé podstatně více utrácí za vybavení domácnosti, nakupují domácí audio
systémy, aby si zpříjemnili tyto chvíle. I přesto, že jsme očekávali propad, trh se obrací
a náš business jde nahoru ruku v ruce s nárůstem společnosti osob koncových zákazníků a časem, který je strávený online.
Vaše firma spadala do roku 2017 pod dánskou společnost Bang & Olufsen, která se
vyznačuje tzv. skandinávským managementem. Můžete specifikovat, jak jste tento
leadership implementovali?
Naše továrna se zrodila již před patnácti
lety. Pod křídla společnosti Tymphany jsme
se dostali v roce 2017. Rychle a rádi jsme
naskočili na jejich vlnu company culture.
Skandinávskou kulturu krásně vystihuje
jedno slovo: Důvěra. Velmi se tam omezuje počet kontrolních mechanismů a různých ověřování. Hierarchie není zdaleka ta
nejdůležitější věc. Důležitější je nápad, to,
že spolu lidé umí mluvit a mají společný
cíl. Já osobně vidím společnost spíše jako
síť lidí s různými odpovědnostmi, ne jako
pyramidu.
Ověřování nadřízeným nejde úplně eliminovat, ale omezujeme jej delegováním
odpovědností do týmů. Schvalování totiž
v podstatě zpomaluje business. Jenže my
potřebujeme být rychlí! Další myšlenkou
tohoto přístupu je, že dává všem možnost
vyslovit svůj názor a zvolit si odpovídající způsob práce. Opět, to není pro každého, někdo
opravdu potřebuje jasnou „kuchařku“.
To vše s sebou ale nepřináší jen svobodu
a otevřenost, ale také odpovědnost. I přes
otevřenost, důvěru a přátelskou atmosféru
víme, že důležitý je výsledek. Tymphany skandinávskou společností již není, z každého si
však bereme to nejlepší. Dnes by se naše
firemní kultura dala vystihnout především slovem: dravost.
Velmi důležité je také to, aby se lidé cítili
v práci dobře, jen tak je bude bavit. K tomu
velmi přispívá hezké prostředí. Naše továrna
je sice průmyslový objekt, ale nazval bych ho
designovým šperkem. Zrcadlí krásu našich
výrobků. Tak například - uprostřed výroby
máme prosklené atrium s parkem, mezi vývojovou kanceláří a výrobní halou je prosklený
průhled. Z každého místa ve výrobě jde vidět
ven přes obrovská okna.
Na svém blogu píšete „Dej svým lidem
sen, příkazy nic nedokážeš“. Co si pod tím
představit?
Našim zaměstnancům nabízíme mzdu i benefity, které jsou atraktivní, abychom byli
konkurenceschopní jako zaměstnavatel. To
je jedna věc. Přesto nechceme, aby to byla
jediná věc, kvůli které u nás lidé pracují. Naše
motto je „We love audio” tedy „Milujeme audio“. Chceme, aby se lidé skrz audio snažili
změnit svět. Samozřejmě k lepšímu. Chceme,
aby sami viděli, že mají dopad na život člověka, který si výrobek koupí. Tak třeba operátor
výrobek složí a naposledy otestuje, zda je
v pořádku. Poté, co slyší z výrobku, který právě dokončil, hudbu, výrobek zabalí a pošle jej
do prodeje. Člověk, který z tohoto produktu
hudbu uslyší jako druhý v pořadí, bude zákazník. Podle mě tak mezi nimi vzniká obrovské
pouto. Audio je hodně silná věc. Když vedete
s lidmi konverzaci o svatbě, jsem přesvědčen,
že si všichni vybaví píseň, kterou si vybrali pro
první novomanželský tanec. Máme obrovský vliv na životy lidí: Když se chtějí radovat,
vezmou si reproduktor či sluchátka a pustí si
hudbu, která se jim líbí, a tím si zlepší náladu.
Tohle je náš sen.
Na závěr mi prozraďte, jaké je Vaše nejoblíbenější místo v Moravskoslezském kraji?
Miluji Beskydy. Mám tři oblíbená místa,
kam si čas od času vyběhnu: Velký Javorník,
Lysou horu a Pustevny. Když v noci vylezu
na Lysou a podívám se na svítící Ostravu
a Frýdek-Místek, říkám si, jak je tu krásně.
Myslím si, že na Ostravsku máme nádhernou
přírodu. Mám to tady rád.
Děkujeme Vám za rozhovor.
POSITIV 4/2020 ǀ 13