BUSINESS ROZHOVOR

Dobrý den, pane řediteli, můžete nám říci, jak reagujete

na nové trendy a požadavky vzhledem k tomu, že Tymphany vyvíjí výrobky a technologie ve velice dynamickém

businessu?

Děkuji Vám za tuto otázku. Jako firma jsme stále na cestě. Neustále se proměňujeme, adaptujeme. Kdysi jsme se

snažili vyhovět všem požadavkům našich zákazníků, tedy

majitele značek, kteří s námi chtěli spolupracovat. Chodili

za námi s požadavky, co pro ně máme vyvinout – a my

jsme to dělali. Inovovali jsme něco, co si vymysleli oni. To

způsobilo, že jsme skákali zleva doprava, neboť zákazníků přibývalo a každý požadoval něco naprosto odlišného.

Asi před rokem nebo dvěma jsme se tedy zamysleli a došli

k závěru, že tohle není ideální cesta. Logičtější nám přišlo

pochopit konečného zákazníka a vymýšlet inovace, které

budou ještě o krok dál než představy našich B2B zákazníků. Abych to ujasnil – vymyslíme koncept v rámci audio,

implementujeme jej a v momentě, kdy se o něm ostatní

dozví, chtějí jej taky. Přesouváme se do pozice, kdy nereagujeme na požadavky a trendy, ale daří se nám trendy

určovat. Z toho máme nesmírnou radost. Dříve jsme se

prezentovali jakožto společnost dodávající audio výrobky

podle potřeb zákazníků, dnes s hrdostí říkáme, že se stáváme industry leaderem.

Celá naše firma je strukturována podle toho, kde se audio

výrobek používá. Nemáme například jenom oddělení logistiky, výroby a tak dále. Máme obchodní jednotky - jedna

se například zabývá audiem „at home“, tedy domácími Hi-Fi systémy. Další se zaměřuje na produkty „on the go“, jiná

zase na výrobky „on the stage“: to všechno jsou naprosto

odlišné výrobky, a tudíž vyžadují jiný přístup. Členíme se

tedy podle toho, jakým způsobem je výrobek používán

koncovým zákazníkem, a tato specifika se nám organizačně promítají do tak zvaných business lines.

Prezentujete se jako nejvíce inovační firma v regionu,

kam konkrétně jste investovali letos?

Rok 2020 je ze známých důvodů velmi specifický, nám přinesl třeba výrazné omezení investic. Ovšem neřekl bych,

že je to pouze o investicích, inovace může přijít i bez nich.

Snažíme se inovovat ve vícero oblastech, ne jenom ohledně

12 ǀ POSITIV 4/2020

produktů, i když na ty pochopitelně klademe největší důraz. Při tomto procesu spolupracujeme hlavně se zákazníky. Náš business model je velmi chytrý, a tak není potřeba

do inovace produktu příliš investovat. Příjem naší firmy

přichází ve dvou vlnách. Nejdříve z výzkumu a vývoje

a poté z prodeje výrobků v marži. Inovace v rámci produktů je tedy zaplacená dopředu zákazníky, takže v tomto případě nemusíme vytvářet investiční budget.

Inovace se dotýká také výroby. Zavádíme robotizaci i automatizaci. Nedávno jsme investovali do obrovské akustické komory. V naší továrně jsme vybudovali, dá se říci,

“dům v domě”, který je unikátní z hlediska přesnosti měření akustického signálu.

Inovujeme se taky organizačně. Neustále se transformujeme. Nemáme oddělení, která by byla stejná pět či deset

let. Minimálně jednou za rok se výrazně restrukturalizujeme, což je velmi dynamické a zdaleka ne pro každého.

Podmínky venku se mění a my se musíme adaptovat, a to

velmi rychle. Stavíme týmy podle aktivit, ne podle funkcí.

Když zjistíme, že je v určitou chvíli potřeba zaměřit naše

snažení výrazně jinam, aby byl náš business úspěšný, uděláme to. Když se zkrátka bojuje o business, snažíme se to

vždy vymyslet tak, abychom ho vyhráli.

Před dvěma lety jsme postavili validační laboratoř, což byl

výborný krok. Znamená to pro nás jediné. Když vyvíjíme

produkt, nemusíme design validovat mimo naši továrnu

a čekat na zpětnou vazbu, uděláme to sami „In the house“.

To výrazně urychluje vývojový cyklus a posouvá nás to

v rámci konkurenceschopnosti o level výše.

Nemohu také opomenout naši snahu o snižování ekologické stopy. Ta se v tomto případě nejvíce projeví na začátku, kdy člověk vymýšlí, jak bude celý business vypadat.

Co se týče našich výrobků, komponenty, se kterými pracujeme, budou vždy globální. Součástky můžeme objednávat z Číny, a bude to bez pochyby levnější. Od určitého

rozměru dílce se však potřeba transportní kapacity na jeden kus dostává do nelogického poměru. Aby nedocházelo ke zbytečnému převážení materiálů, upřednostňujeme v tomto případě dovoz z Evropy, nejlépe samozřejmě

z České republiky. Ekologie a ekonomičnost tady jdou

ruku v ruce.