BUSINESS
SprayVision využívá Porsche i Fiat
Mladá česká společnost SprayVision dokázala během pouhých dvou let od založení prodat
své technologie významným automobilkám i největším světovým firmám v oblasti barev a lakování.
Díky investici od J&T Ventures nyní chce posílit pozici na americkém trhu a zamířit do Asie.
Společnost SprayVision pomocí speciálních měřících zařízení a softwarové analýzy optimalizuje proces průmyslového lakování, čímž výrobcům šetří významnou část
nákladů na materiál i obsluhu. Mezi své zákazníky společnost počítá automobilky jako jsou Porsche, Volkswagen
či Fiat Chrysler Automotive. Výrobcům barev a lakovací
techniky zase pomáhá dosáhnout co nejlepších vlastností
jejich produktů a nástroje SprayVision za tímto účelem používají například společnosti BASF nebo Sames Kremlin.
Text:
J&T Ventures
Foto:
archiv
SprayVision
www.sprayvision.com
„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili
na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš
nápad zájem. Dnes máme nasazené jednotky od Ameriky až po Turecko. Pracujeme pro velké automobilové
koncerny i výrobce barev a ze šesti největších globálních
hráčů v oblasti aplikační techniky už jsme naší technologii
dodali třem,“ popisuje Petr Jahn, jeden ze zakladatelů firmy. Ta se do povědomí zapsala i jako absolutní vítěz letošního třináctého ročníku soutěže Nápad roku, kde uspěla
v konkurenci bezmála dvou stovek startupů.
Petr Jahn se spoluzakladatelem Vojtěchem Roulem
do firmy nejprve investovali několik milionů korun
46 ǀ POSITIV 4/2020
z vlastních úspor. Jedním z prvních partnerů se stal také
Jaroslav Gergič, někdejší CTO společnosti GoodData
a nynější vedoucí vývoje v Ciscu. SprayVision poměrně brzy dosáhla zisku, investice od J&T Ventures jí
však má pomoci posílit tým o zkušené profesionály
z oboru, stabilizovat pozici v Evropě, více penetrovat
americký trh a uskutečnit plány na expanzi do Asie.
SprayVision dokáže běžně uspořit 10–15 % použité barvy a současně zlepšit kvalitu výstupu a snížit procento
zmetků. Přípravu na lakování nového produktu zároveň
zkracuje ze dnů na hodiny. Návratnost počáteční investice je díky tomu v řádu měsíců, v některých případech
to ale mohou být i pouhé týdny. I proto zájem velkých
firem neupadá ani v době pandemie. Dlouhodobé příjmy SprayVision zajišťuje roční poplatek za software,
jeho aktualizace a související podporu.
„Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard dolarů
a dané technologie lze využít i v dalších oblastech.
Kromě jasné finanční úspory navíc SprayVision korporacím pomáhá s digitalizací a přechodem na průmysl 4.0.