BUSINESS

SprayVision využívá Porsche i Fiat

Mladá česká společnost SprayVision dokázala během pouhých dvou let od založení prodat

své technologie významným automobilkám i největším světovým firmám v oblasti barev a lakování.

Díky investici od J&T Ventures nyní chce posílit pozici na americkém trhu a zamířit do Asie.

Společnost SprayVision pomocí speciálních měřících zařízení a softwarové analýzy optimalizuje proces průmyslového lakování, čímž výrobcům šetří významnou část

nákladů na materiál i obsluhu. Mezi své zákazníky společnost počítá automobilky jako jsou Porsche, Volkswagen

či Fiat Chrysler Automotive. Výrobcům barev a lakovací

techniky zase pomáhá dosáhnout co nejlepších vlastností

jejich produktů a nástroje SprayVision za tímto účelem používají například společnosti BASF nebo Sames Kremlin.

Text:

J&T Ventures

Foto:

archiv

SprayVision

www.sprayvision.com

„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili

na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš

nápad zájem. Dnes máme nasazené jednotky od Ameriky až po Turecko. Pracujeme pro velké automobilové

koncerny i výrobce barev a ze šesti největších globálních

hráčů v oblasti aplikační techniky už jsme naší technologii

dodali třem,“ popisuje Petr Jahn, jeden ze zakladatelů firmy. Ta se do povědomí zapsala i jako absolutní vítěz letošního třináctého ročníku soutěže Nápad roku, kde uspěla

v konkurenci bezmála dvou stovek startupů.

Petr Jahn se spoluzakladatelem Vojtěchem Roulem

do firmy nejprve investovali několik milionů korun

46 ǀ POSITIV 4/2020

z vlastních úspor. Jedním z prvních partnerů se stal také

Jaroslav Gergič, někdejší CTO společnosti GoodData

a nynější vedoucí vývoje v Ciscu. SprayVision poměrně brzy dosáhla zisku, investice od J&T Ventures jí

však má pomoci posílit tým o zkušené profesionály

z oboru, stabilizovat pozici v Evropě, více penetrovat

americký trh a uskutečnit plány na expanzi do Asie.

SprayVision dokáže běžně uspořit 10–15 % použité barvy a současně zlepšit kvalitu výstupu a snížit procento

zmetků. Přípravu na lakování nového produktu zároveň

zkracuje ze dnů na hodiny. Návratnost počáteční investice je díky tomu v řádu měsíců, v některých případech

to ale mohou být i pouhé týdny. I proto zájem velkých

firem neupadá ani v době pandemie. Dlouhodobé příjmy SprayVision zajišťuje roční poplatek za software,

jeho aktualizace a související podporu.

„Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard dolarů

a dané technologie lze využít i v dalších oblastech.

Kromě jasné finanční úspory navíc SprayVision korporacím pomáhá s digitalizací a přechodem na průmysl 4.0.