BUSINESS

nemůžeme dále fungovat, protože za nějaký čas nebude planeta obyvatelná.

Data ukazují, že podíl rizikových investic, které směřují

do oblasti environmentálních technologií, dramaticky

roste. Nové společnosti přicházející s technologiemi,

které mají prokazatelné pozitivní environmentální dopady, dramaticky zvyšují výnosy a rostou. Jsou často

odkázány na veřejné investice. Všechny moderní technologie mají dohledatelnou stopu veřejného sektoru,

byť se to málo ví. Takový internet či smartphone by bez

veřejných investic do výzkumu nevznikl.

V čem firmy nejvíce chybují, pokud se rozhodnou inovovat?

Neschopnost delegovat odpovědnosti a rozhodování

jsou bezpochyby největšími a nejčastějšími chybami

u menších firem. Také to, že se majitelé často soustředí

na příliš krátký časový horizont. Dále nízké růstové či

inovační ambice. V každé firmě existuje určité napětí

mezi finanční a procesní perspektivou na jedné straně

a kreativci na straně druhé. Platí to zvláště, když se vaše

společnost obchoduje na burze. To je pak vyvíjen neuvěřitelný tlak na krátkodobé finanční výsledky. V momentě, kdy se příliš soustředíte na krátkodobé finanční

výsledky, vám chybí prostředky na důležité prvky vnitrofiremního inovačního prostředí, což se projevuje ve firemní kultuře a v tom, jak si firma dovolí experimentovat

a zkoušet nové věci. Mnoho inovací vzniká jako nezamýšlený důsledek něčeho jiného.

Text:

Šárka Kůrková,

Kristýna Eliášová

Foto:

archiv MSIC

www.ms-ic.cz

Může se na první pohled dobrá inovace stát neúspěchem?

Určitě ano. Zaprvé, naprostou většinu dobrých myšlenek už někdo jiný měl a zkoušel. Zadruhé, spousta

inovačních projektů jednoduše nenaplní očekávání.

Finanční manažeři a další lidé, kteří jsou zodpovědní

za finance, jsou pak s inovacemi velmi opatrní.

V dnešní době je problém, že se klade příliš velký důraz na technologie. Inovace je v zásadě něco jiného

než invence. Mnoho lidí si inovaci spojuje s technologií, která je sice hodně důležitá, ale pokud není využita správně, nebude mít žádnou přidanou hodnotu

ve vztahu se zákazníkem. Nikdy tak nepřinese kýžený

výsledek a nebude přínosná.

40 ǀ POSITIV 4/2020

Kolik procent kapitálu, času či pozornosti by měla firma

věnovat inovacím?

Na tohle neexistuje správná a jediná odpověď. Je neuvěřitelné množství způsobů nahlížení na inovace, záleží primárně na tom, čeho se změna týká. Může se jednat o vynalezení nového produktu, firma může chtít dosáhnout

toho, aby byla produktivnější a prospěšnější, inovace se

mohou vztahovat i k pojetí vztahu mezi zákazníkem a firmou. Kdybych měl odpovědět na otázku jedinou větou,

řekl bych, že to závisí na tom, čeho chce firma dosáhnout.

Mezi majiteli firem existují velké rozdíly. To, jak jsou ambiciózní, ovlivňuje celý chod firmy. Jak funguje, zda prospívá či neprospívá, závisí na tom, kolik majitel investuje,

jak nakládá s finančními prostředky a k čemu je využívá.

Na to má bezpochyby podíl i firemní kultura a samotní

zaměstnanci.

Máte nějakou vizi, kam budou směřovat inovace v Moravskoslezském kraji v budoucích dekádách?

Regionální ekonomiku můžeme přirovnat k  živému organismu, který prochází evolucí. Já sám se domnívám, že

bude silným tématem nová energetika, způsoby produkce, a managementu využití energií. V praxi to znamená,

že bude přibývat firem, které se zabývají tvorbou a také

montáží komponentů a celků pro výrobu energie, jejich

přenos a řízení. Končí uhlíková ekonomika, za padesát

let tady nejspíš nebude, ale když pohlížíme na deset,

dvacet let dopředu, nějaké změny bezesporu nastanou.

Stále více firem koketuje s vodíkem jako energetickým

zdrojem budoucnosti. Má se za to, že vodík představuje

ten správný směr, všichni jsme si vědomi, že slunce a vítr

nestačí. Energetický systém jako celek potřebuje energii

skladovat, a když se nedá skladovat, je víceméně nefunkční. Dnes se tedy globálně soutěží v tom, kdo přijde

s nejefektivnější technologií ukládání energie.

Velké změny probíhají v automobilovém průmyslu. Před

třiceti lety se z Moravskoslezského kraje vyvážela ocel,

dnes je největším odvětvím automobilový průmysl, který

se neustále vyvíjí. Příkladem může být přechod na nové

pohony nebo autonomní řízení vozidel. Výhodou pro nás

může být to, že je kde rodící se trendy pozorovat a využít

podnikatelské příležitosti, které přináší.

Děkujeme Vám za rozhovor