BUSINESS

Inovace budou motorem růstu

a rozvoje Moravskoslezského kraje!

Většina čtenářů tohoto časopisu zná současnou situaci v Moravskoslezském kraji. Postupně se utlumuje

aktivita v dolech a těžký průmysl je na ústupu. Region prochází velkými změnami a v následujících

10letech budou tyto změny ještě sílit. Mnoho tradičních firem řeší ztrátu trhu a hledá nové možnosti

uplatnění svých potenciálů. Mnoho firem bude vznikat a rozvíjet nové příležitosti. Mnoho firem

zkrachuje nebo pravděpodobně ani nevznikne. Zůstanou a budou prosperovat hlavně ti, kdo dokážou

pracovat s inovacemi. Nejprve však firmy musí pochopit, co to vlastně inovace je, jak ji využít pro růst

svého podnikání a jak inovační proces nastavit ve firmě jako strategickou rutinu.

Nad inovacemi lidé přemýšlí velmi různě. Někdo vnímá inovaci jako dobrý nápad a zlepšení, někdo jako nové technické řešení, další

jako nový výrobek nebo službu. Já vidím inovaci jako nalezení nového místa na trhu. Jako

vytvoření unikátního řešení a nové hodnoty

pro zákazníka, za kterou je ochoten dobře

zaplatit. Jak řekl jeden můj bývalý kolega,

patentové úřady jsou plné úžasných nápadů

a řešení, ale jen malé procento z nich se stalo

inovacemi.

inovace se rovná nápadu násobenému využitou příležitostí, a všichni víme, jak to je při násobení nulou…

Inovace by se dala popsat také matematickým

vzorcem I = N × VP. To znamená, že úspěšnost

Velké firmy mají na inovace celé útvary, které je více, či méně úspěšně vytvářejí. Pro

54 ǀ POSITIV 4/2020

Jak inovace ve firmách vytvářet a řídit? Každý

podnik by v sobě měl spojovat vlastně firmy

dvě. Firmu Realizace, která produkuje její dnešní peníze a umožní jí žít tady a teď. A firmu

Inovace, která chystá budoucnost za 3-5 let.

Každá z nich by měla mít své procesy, aktivity

a zdroje.

Moravskoslezský kraj jsou však mnohem zajímavější start-upy, malé a střední firmy, které

mohou přinést regionu potřebnou změnu.

Právě v těchto firmách jsou bohužel inovace

často jen intuitivní a jejich efektivita je nízká. Je to z toho důvodu, že inovace často

vytvářejí majitelé nebo jednotlivci, kteří jsou

nuceni zaujmout roli expertů, a to v podstatě ve svém volném čase. Firmy nemají

jasně definované inovační strategie, nemají

vytrénované a připravené lidi, neumí vytvořit

podmínky a prostor pro inovace, ani nevyužívají jednoduché a dostupné metodiky

a nástroje.