BUSINESS
Inovace budou motorem růstu
a rozvoje Moravskoslezského kraje!
Většina čtenářů tohoto časopisu zná současnou situaci v Moravskoslezském kraji. Postupně se utlumuje
aktivita v dolech a těžký průmysl je na ústupu. Region prochází velkými změnami a v následujících
10letech budou tyto změny ještě sílit. Mnoho tradičních firem řeší ztrátu trhu a hledá nové možnosti
uplatnění svých potenciálů. Mnoho firem bude vznikat a rozvíjet nové příležitosti. Mnoho firem
zkrachuje nebo pravděpodobně ani nevznikne. Zůstanou a budou prosperovat hlavně ti, kdo dokážou
pracovat s inovacemi. Nejprve však firmy musí pochopit, co to vlastně inovace je, jak ji využít pro růst
svého podnikání a jak inovační proces nastavit ve firmě jako strategickou rutinu.
Nad inovacemi lidé přemýšlí velmi různě. Někdo vnímá inovaci jako dobrý nápad a zlepšení, někdo jako nové technické řešení, další
jako nový výrobek nebo službu. Já vidím inovaci jako nalezení nového místa na trhu. Jako
vytvoření unikátního řešení a nové hodnoty
pro zákazníka, za kterou je ochoten dobře
zaplatit. Jak řekl jeden můj bývalý kolega,
patentové úřady jsou plné úžasných nápadů
a řešení, ale jen malé procento z nich se stalo
inovacemi.
inovace se rovná nápadu násobenému využitou příležitostí, a všichni víme, jak to je při násobení nulou…
Inovace by se dala popsat také matematickým
vzorcem I = N × VP. To znamená, že úspěšnost
Velké firmy mají na inovace celé útvary, které je více, či méně úspěšně vytvářejí. Pro
54 ǀ POSITIV 4/2020
Jak inovace ve firmách vytvářet a řídit? Každý
podnik by v sobě měl spojovat vlastně firmy
dvě. Firmu Realizace, která produkuje její dnešní peníze a umožní jí žít tady a teď. A firmu
Inovace, která chystá budoucnost za 3-5 let.
Každá z nich by měla mít své procesy, aktivity
a zdroje.
Moravskoslezský kraj jsou však mnohem zajímavější start-upy, malé a střední firmy, které
mohou přinést regionu potřebnou změnu.
Právě v těchto firmách jsou bohužel inovace
často jen intuitivní a jejich efektivita je nízká. Je to z toho důvodu, že inovace často
vytvářejí majitelé nebo jednotlivci, kteří jsou
nuceni zaujmout roli expertů, a to v podstatě ve svém volném čase. Firmy nemají
jasně definované inovační strategie, nemají
vytrénované a připravené lidi, neumí vytvořit
podmínky a prostor pro inovace, ani nevyužívají jednoduché a dostupné metodiky
a nástroje.