BUSINESS
Švýcarské tramvaje zahájily v Ostravě
pravidelný provoz
V průběhu října minulého roku došlo k úspěšnému zakončení zkušebního provozu tramvají Tango
NF2 na tratích Dopravního podniku Ostrava. Následně tak mohly být od počátku listopadu nasazeny
do pravidelného provozu. Do konce roku bylo výrobcem předáno Dopravnímu podniku celkem
26 tramvají. Zbývajících 14 vozidel bude po jejich expedici z polského závodu v Siedlcích dodáno
do vozovny Poruba do poloviny roku 2019. Tím dojde v DPO k úspěšnému dokončení první etapy
plánované obnovy stávajícího parku tramvajových vozidel.
Dvoučlánková nízkopodlažní tramvaj
dodávaná pod firemním označení Tango
NF2 je první zahraniční tramvají na českém trhu v novodobé historii. Švýcarský
výrobce STADLER spolupracoval na vytvoření jejího designu s německým atelierem Innova Desing Team, jehož specializací je především letecký průmysl. Vlastní
technické zpracování takto vzniklého návrhu bylo svěřeno konstrukční kanceláři
STADLER Praha, která následně zapojila
do vývoje ostravské tramvaje i celou řadu
tuzemských dodavatelů z oblasti kolejové techniky. Jejich podíl tak představuje
téměř 40 % z celkových materiálových
a vývojových nákladů a je předpokladem
dobré spolupráce se švýcarskou firmou
i do budoucna.
Hlavní předností tramvaje Tango není
pouze její moderní design. Jsou to především dosažené technické parametry,
které v celé řadě případů výrazně zvyšují
její jízdní komfort. Provedení interiéru je
srovnatelné s úrovní moderních tramvají
dodávaných firmou STADLER na západní trhy. Použitá trakční výzbroj ABB je
známá svou vysokou technickou úrovní
a spolehlivostí. Díky ní a především kvalitním motorům od rakouské firmy TSA
mohlo tak dojít ke koncentraci vlastního
pohonu tramvaje pouze do středního
a zadního podvozku. Tím došlo k výraznému snížení hlukových parametrů
v kabině řidiče a současně ke zlepšení
pracovních podmínek obsluhy tramvaje.
Také celková hlučnost tramvají a jejich
jízdní dynamika vykazují po typových
testech lepší parametry, než výrobce původně garantoval.
Pozornost si zaslouží především také
vybavení nových tramvají účinnou klimatizací. Její správná funkce byla dlouhodobě testována ve zkušební laboratoři
a výsledek těchto zkoušek mohli cestující
ocenit již loni v létě při zkušebním provo18 ǀ POSITIV 4/2018
zu. Nejen hlavní prostor, ale také kabina
řidiče je vybavena klimatizační jednotkou. Ta umožňuje díky své samostatné
regulaci, že vysoké letní teploty na pracovišti obsluhy se tak již stávají minulostí.