VODÍK
Revoluce na kolejích.
Lipová
Vodíkový vlak
už brzy na trati
Ostrava – Krnov – Olomouc
Moravskoslezský kraj se chystá nasadit vodíkový vlak na trať
spojující Ostravu s Olomoucí přes Krnov, a to navzdory tomu, že
na většině českých tratí preferují jiné alternativy. Tato volba je
podložena výsledky studie, která ukázala, že konkrétní trať nabízí
ekonomickou výhodu pro vodíkový pohon.
Horní Lipová
Ramzová
Branná
Nové Losiny
Jindřichov
na Moravě
Hanušovice
Ruda nad Moravou
Bartoňov
Bohun
Bludov Lázně
Zábřeh na Moravě zastávka
Zábřeh na Moravě
Podle studie Správy železnic jsou nejlepšími alternativami pro české železnice elektrifikace tratí a bateriové
vlaky. Elektrifikace, která vyžaduje vysoké počáteční náklady, je však následně nejlevnější v provozu. Vodíkový
pohon by byl provozně dražší, s jedinou výjimkou – tratě spojující Ostravu s Olomoucí přes Krnov.
Na této trati jsou stavební náklady na vodíkovou infrastrukturu přijatelné. Moravskoslezský kraj plánuje po
64 ǀ POSITIV HYDROGEN
roce 2028 objednat nové vlaky na vodíkový pohon, což
by mohlo přinést ekonomickou a ekologickou výhodu.
Cena nových vlaků je v tomto rozhodování klíčovým
faktorem. Na trati do Krnova by byl vodíkový vlak optimální volbou, jak uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka, který také sdělil, že
region chce mít do roku 2030 všechny autobusy a vlaky,
které nepojedou pod trolejí, poháněné vodíkem.