VODÍK
s přesně určenými místy realizace, přičemž
je počítáno s vedlejší větví projektu Backbone vodíkovodu vedoucího z Finska směrem
do Německa. Markantní rozdíl oproti jiným
zemím EU tak můžeme vysledovat nejen
v reálnosti nasazení technologie, ale zejména v mind-setu polských stakeholderů. Kdo
kdy ostatně slyšel, aby vodíkovod vedl do
Německa, nikoliv z Německa?
Snad je to přímým důsledkem toho, proč
Poláci mluví o „wodorizaci“ národního
hospodářství a téměř s urputnou vervou
polského trhovce si jdou do Evropy nejen
pro peníze, ale rovnou pro know-how. Tato
delegační cesta však (a opět – na rozdíl
od jiných zemí) není dlážděna diplomatickým position-paperem, ale naprosto brutálním pragmatizmem a účelností jednání
Rozdíl, oproti jiným středoevropským zemím, je zde totiž nejen
v míře detailu a reálně odpovědném plánování, ale zejména
v pokrytí zdroji, vytvořením poptávky kryté kapitálovým
trhem a tomu adekvátně nastaveným business-casem
s pečlivě propočteným zahrnutím odpisů při využití dotačních
zdrojů z Evropy.
32 ǀ POSITIV HYDROGEN
polských ministrů, kteří se nebojí zcela
otevřeně před tisícihlavým mezinárodním
fórem posluchačů konstatovat, že palivové
články a jiné komponenty vodíkového průmyslu se nebudou kupovat a dovážet z Německa nebo Francie, neboť na průmyslový
lock-in není polské hospodářství zvědavé,
ale budou se vyvíjet na polských univerzitách. „Milé univerzity, zařiďte se. Očekávám vývoj. A abyste byli motivovaní, ke každému získanému milionu zlotých z Unie
přidá Varšava druhý milion. Váš ministr.“
Tak by mohl ve zkratce znít headline ministerského vystoupení, přičemž druhým dechem polský ministr vychválí výrobce vlaků PESA Bydgoszcz, vyvíjejícího vlakovou
soupravu na vodík, a lidem sedícím v prvních řadách je ochoten rozdat první objednávkové listy. Avizovaný projekt „Central