HYDROGEN
Procházka
„vodíkovým údolím“
Budou v našem kraji jezdit autobusy a vlaky na vodíkový pohon – a kdy? Jak a kde vyrobit dostatek
vodíku, z čeho to zaplatit a jak vyřešit související záležitosti? – Pro odpověď jsme zašli za Jakubem
Unuckou, 1. náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro energetiku, průmysl a chytrý region.
Jsou to necelé čtyři roky, co jsme poprvé
zaslechli pojem „vodíkové údolí“. Kam jste
od té doby pokročili?
Dostali jsme se k územním rozhodnutím
i projektové fázi. Vodík je drahá technologie, ale budeme muset jít tou cestou.
Protože nemáme dostatek obnovitelných
zdrojů, musíme více využívat to, co můžeme mít k dispozici, typicky právě vodík,
např. cirkulární vodík, který pochází z odpadu, je mnohem lepší využít, než odpad
spálit. A takových příkladů je celá řada.
Podívejte se například termokamerou na
hutě a uvidíte, že energie je tam spousta.
A dala by se využít – mohli bychom být
soběstační ve výrobě vodíku minimálně
pro dopravu, méně už pro průmysl.
nádraží Ostrava-střed
“se Naplánuje
výstavba čerpací
stanice na vodík, protože tam
vlaky mají dlouhé prostoje.
”
A jestli je něco v silách kraje, pak je to
řešit veřejnou dopravu: v r. 2018 zhruba
500 autobusů začalo jezdit na zemní plyn,
v budoucnu možná polovinu dokážeme
převést na vodík. Také chceme, aby všechny vlaky v kraji byly v r. 2030 bezemisní –
tj. žádné diesely, jen elektrické, bateriové
a na dlouhé tratě nejlépe vodíkové. Vlak
má životnost 50 let, proto je třeba vidět
daleko dopředu.
Kdo to všechno zaplatí?
Z fondu spravedlivé transformace jsme
vyčlenili miliardu korun na vodíkové
údolí, to je ale skutečně jen malá část.
Základní peníze musí přijít z modernizačního fondu, který se plní z emisních
povolenek, jež vznikají ze 44 % ve třech
krajích: Moravskoslezském, Ústeckém
a Karlovarském. Vláda to bere jako hezký
zdroj příjmů pro celou republiku, ale ty
peníze na zrušení uhlíkové stopy mají být
využity tam, kde uhlíková stopa vzniká –
aby tam v budoucnu nebyla.
Jak se to v našem kraji dá technicky
provést?
Měli bychom být schopni u nás vodík nejen
spotřebovávat, ale hlavně vyrábět. Představa EU je, že po r. 2035 přestaneme dovážet
plyn a nahradíme jej vodíkem, který bude
vznikat v offshorových větrných parcích
nebo na africké Sahaře. Stávající plynovody
se přebudují na vodíkovody a vodík bude
distribuován přes Německo do celé Evropy. Musíme tak být připraveni na úplnou
změnu koncepce. Němci už dnes dělají
vše pro to, aby to zvládli. Můžeme vodík
odebírat od nich, když budeme připraveni
– koncepčně, technicky i finančně. Můžeme i vytápět vodíkem. Připravujeme se na
„dobu vodíkovou“.
Jak jsou čerpány finance z Operačního
programu Spravedlivá transformace?
Ve zkratce bylo rozhodnuto o financování 45 menších i větších projektů, na obojí
zhruba polovinou, a zůstává tam i zmíněná miliarda na vodík formou tzv. „síťového
řešení“. Je to málo, ale na pokrytí základní
projektové přípravy a prvních realizací,
což už nesnese odklad, to stačí.
Jak si představujete řešení městské
i dálkové autobusové dopravy?
Kraj je rozdělen na 16 oblastí, ve kterých
se soutěží jednotliví dopravci, a to vždy na
10 let, nejvíce nových bude v r. 2028. To je
pro nás cílový rok: buď se nám povede do
té doby mít autobusy na vodík, nebo nás
nadále budou trápit emise.
www.positiv.cz ǀ 9