HYDROGEN
Na rozcestí české
vodíkové transformace.
Ujíždí nám polský
vodíkový vlak?
Velké a ambiciózní investice – tak by se bezpochyby dal charakterizovat diskurz polské
vládní politiky posledních minimálně pěti let. Ať je to oblast bezpečnosti, armády, dopravní
infrastruktury, nebo stavebnictví. Polská vláda se chystá postavit hned tři zcela nové jaderné
elektrárny a doplňuje je přípravou malých modulárních reaktorů. Vodíkové technologie, coby
symbol evropské budoucnosti, tento kontext nemohl vyjmout.
O tom, že se Polsko stává regionální mocností ve více
oblastech, vodík nevyjímaje, jsme se ostatně mohli přesvědčit v rámci národního Polského vodíkového fóra
v Poznani na konci letošního dubna, které se – v tradičním polském ctižádostivém duchu – stalo akcí středoevropského formátu, což uznalo i jinak tradičně skeptické
bruselské byro, pro které je „Polska“ a obecně také střední Evropa z technologického pohledu místem, „kde žijí
lvi“. Samotní evropští komisaři uznali, že hned po Rotterdamském konventu byla Central European Conference
2023 H2 Poland svým rozsahem i obsahem druhou největší a nejvýznamnější akcí v Evropě, dokonce i tradiční
Hydrogen Week německého průmyslu v obvyklých
bruselských kulisách byl proti ní akcí skoro místního významu. Nesouvisí to však ani tak s faktem, že zatímco na
bruselském fóru se řeší organičnost mořských řas na pondělním cateringu, tak v Poznani budoucí fiskální poměr
HDP k prodeji vysoce sofistikovaných komponentů pro
elektrolyzéry, mířící na zahraniční trh (samozřejmě direktivně s polskou vlaječkou).
Rozdíl, oproti jiným středoevropským zemím, je zde totiž nejen v míře detailu a reálně odpovědném plánování,
ale zejména v pokrytí zdroji, vytvořením poptávky kryté
kapitálovým trhem a tomu adekvátně nastaveným business-casem s pečlivě propočteným zahrnutím odpisů při
využití dotačních zdrojů z Evropy. Jen nedávno vydaná
vodíková strategie Polské republiky mluví o tisícovce
kusů vodíkových autobusů v provozu do roku 2030, a to
www.positiv.cz ǀ 31