EDITORIAL

Ing. Aleš Vítek

šéfredaktor POSITIV Business & Style

Editor-in-Chief of POSITIV Business & Style

Vážené čtenářky a čtenáři,

dovolte mi, mírně se zamyslet nad blízkou budoucností alternativních paliv. Má vodík ambice stát se palivem budoucnosti?

Vodíku máme k dispozici dost. Bohužel, téměř nikde na Zemi, se nevyskytuje ve volné podobě. V podobě sloučenin je zato

přítomný skoro všude, především ve vodě. Má oproti jiným alternativním zdrojům jednu významnou kladnou vlastnost, nepodílí

se na zvyšování emisních plynů. Nicméně zatím mu v cestě stojí levná ropa i technologické výrobní problémy. Vodík však není sám

o sobě zdrojem energie, ale je prostředkem pro přenos a ukládání energie podobně jako elektřina, která nabíjí baterii.

Ale… technologie je známá, a je v reálném provozu. Jasné by mohlo být, že v dohledné době elektromobilitu nahradí v běžném

provozu právě vodík. Tak jako se před léty vrhly doslova všechny automobilky na elektromobilitu, dnes se věnují vodíku. Např.

Toyota již několik roků nabízí osobní automobil na vodíkové palivové články s označením Mirai – v překladu „budoucnost“,

jenž směřuje k nové éře dopravy. Mirai využívá právě vodík k výrobě elektřiny. Z reálného provozu je jasné, že takto poháněný

automobil vykazuje mimořádné plusové ekologické parametry s klady vozu, které od dopravního prostředku příští generace

očekáváme.

Cesta budoucnosti vodíku je asi z části hybridní. Dominantním pohonem vozidla budoucnosti bude elektromotor, poháněný díky

palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii, jak jednoduché… A funkce systému? Palivové články

vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými

články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech vozidla. Jediným přebytečným produktem je tak

čistá voda. Ovšem, v oblasti vodíkové alternativy nejsou pouze plusy, ale i minusy. Tím nejproblémovějším je reaktivita vodíku

a poměrně značné nároky na zabezpečení všech etap od jeho výroby po konečné užití.

Uvidíme jak problematická, zejména díky ekonomické náročnosti, je podle některých kritiků baterie jako pohon budoucnosti,

a to zatím v důsledku nedostatečné infrastruktury.

Budeme pro Vás toto téma sledovat a přicházet s novinkami.

Dear readers,

Please allow me to briefly talk and reflect on the not-so-distant future of alternative fuel sources. Does hydrogen have what it takes

to become the fuel of the future?

We have plenty of hydrogen available to us. Unfortunately, it is very rare for it to appear in its free, pure form. As a compound,

however, it is very widely available, mainly in water. It has one major advantage over its competitors, and that is that hydrogen

fuel does not partake in the increase of pollutant gases. Nonetheless, it is faced with cheap petroleum and production issues.

Hydrogen itself is not a source of energy, but it is a vessel for the transfer and storage of energy, similar to electricity, something

that charges a battery.

Regardless, the technology is well known and is already being used. It may be apparent that in the near future, electromobility’s

regular use will be replaced by hydrogen. In much the same way that car manufacturers jumped at the idea of electromobility,

they are now turning towards hydrogen. For example, for several years now, Toyota has been offering a vehicle called Mirai

(meaning “future”) that is powered by hydrogen fuel cells, as a step towards a new era in the automobile industry. Mirai utilizes

hydrogen to produce electricity. From practical tests and usage, it has become clear that this type of vehicle possesses greatly

favorable ecological parameters along with the pros we would expect out of a new generation vehicle.

The future path for hydrogen fuel probably lies within hybrids. The dominant driving force of a new age vehicle will be an electric

engine, powered by fuel cells that produce electricity from hydrogen. How simple. And how does the system function? The fuel

cells produce electric energy through an electro-chemical process that uses hydrogen and oxygen. This electric energy is then

used to power the engine, and excess energy is stored in the vehicle’s accumulators. The only byproduct of this is pure water.

Of course, the area of hydrogen power is not filled solely with positives, there are also negatives. The most problematic issues

are the reactivity of hydrogen and the relatively considerable demands to ensure the security of each step, from the production

of pure hydrogen to its final usage.

We will see how problematic the fuel cell as a new age energy source will prove to be according to the critics, especially in regards

to its economic and infrastructural sophistication.

We will keep track of this topic for you, and bring you any news regarding the subject.

POSITIV 2/2020 ǀ 1