STYL

Hudba jako lék

Janáčkova filharmonie Ostrava je je žádaným a úspěšným hudebním tělesem. Jeho renomé zajišťuje

stovka prvotřídních hudebníků. Jak se její hudebníci a členové vypořádali se současnou situací

způsobenou pandemií, co nového díky tomu nabídli svým posluchačům, příznivcům a na co se

mohou těšit v její 67. sezoně přinášíme v rozhovoru s ředitelem JFO Mgr. Janem Žemlou.

Vážený pane řediteli, současná situace má negativní dopady do sociální komunikace i v kultuře. Vidíte

v tom pro filharmonii nějaká pozitiva?

Upřímně řečeno konkrétně pro Janáčkovu filharmonii

Ostrava nebo pro sektor kultury nevidím v této situaci

žádná pozitiva. Doba před koronakrizí budila zdání, že

se dlouhodobě podfinancovaná kultura konečně dostane

na patřičnou ekonomickou úroveň tak, jak si dle své kvality zaslouží. Nyní však budeme o několik let zpět.

Pozitivní samozřejmě byla reakce hudebníků a členů JFO,

kteří se okamžitě a dobrovolně zapojili do mnoha aktivit

nejen k podpoře Janáčkovy filharmonie. Každá krizová

situace má určitou sílu, vede ke spolupráci, semkne lidi

a dokáže vygenerovat mimořádné hodnoty. V tomhle

samozřejmě pozitiva vidím. Ale opakuji, obávám se, že

kultura jako taková dostane výrazný zásah.

Během této nezvyklé doby jsme mohli slyšet vystoupení

některých politických špiček České republiky a ukázalo

se, že se na kulturu dívají stále stejně. Jako na něco ne

zcela potřebného, jako na něco zcela na okraji. Neříkám, že vrcholný politik musí nezbytně kulturu milovat.

To vůbec ne. Ale musí si být vědom její funkce v národním kontextu. Naše kultura, umění nás definují, dělají

nás lidmi.

Jak se žije v této době členům vašeho souboru a co

nového chystáte v oblasti nových médií?

Této situaci jsme se logicky museli přizpůsobit, nebylo

jiné volby. Prvních pár dní snad bylo možné vnímat jako

dny příjemného volna, ale takhle dlouhá doba je pro

umělce zničující. Umění slouží především k vlastní realizaci, a pokud ho neprovozujete, tuto životní hodnotu

ztrácíte. Hudba nám všem prostě chybí, a proto jsme se

všichni velice těšili na první koncerty po více než tříměsíční odmlce.

Myslím, že Janáčkova filharmonie zareagovala velmi

rychle a vytvořila platformu živých, streamovaných

koncertů. Pokusili jsme se tím alespoň částečně kompenzovat nenahraditelný zážitek z živého vystoupení.

96 ǀ POSITIV 2/2020

Na těchto koncertech vystoupili převážně členové JFO

bez nároku na jakoukoli odměnu. Byl jsem příjemně překvapen přístupem svých kolegů a následně kvalitou koncertů, které se konaly od poloviny dubna až do konce

června. Opravdu vynikající projekt, který se těšil velké

sledovanosti a reflexi médií. JFO byla zároveň prvním

tělesem v ČR, která po uvolnění opatření vpustila první

posluchače do sálu. V polovině června, koncerty JFO

se skvělou Kateřinou Kněžíkovou, vysílal v přímém přenosu Český rozhlas Vltava. V tomto měsíci se orchestr

věnoval také nahrávací činnosti. Nová média nám tedy

slouží ke zprostředkování či zachycení zážitku, který má

od nich svým způsobem vlastně dost daleko.

Náš magazín je hrdým partnerem 67. sezóny. Prozradíte

nám, nač se diváci mohou těšit?

Především na hudbu jako takovou, to je v této situaci

asi to zásadní. Pokud však mám hovořit o novinkách či

highlightech toho, co nás čeká, bude to následující:

- přivítáme nového šéfdirigenta, kterým se od září stává

legendární ruský dirigent a světová osobnost klasické

hudby Vassily Sinaisky,

- do funkce hlavního hostujícího dirigenta bude uveden

Petr Popelka, český umělec, jehož JFO svým způsobem pro ČR objevila,

- rezidenčním sólistou bude proslulý pianista Lukáš

Vondráček, který v rámci sezóny provede hned tři

představení,

- koncertní sezona bude plná osobností světových

jmen - Grigorij Sokolov, Piotr Anderszewski, Danjulo

Ishizaka, Christian Arming, Domingo Hindoyan,

- pokračujeme v řadě crossoverových projektů v Gongu

– pozvání přijala tribute kapela Queenie nebo

Cirk La Putika,

- a pevně doufám, že se všichni můžeme těšit na pokračování projektu nového koncertního sálu pro Ostravu,

který bude vytvořen studiem Stevena Holla.

Děkuji Vám za rozhovor.