STYL
Hudba jako lék
Janáčkova filharmonie Ostrava je je žádaným a úspěšným hudebním tělesem. Jeho renomé zajišťuje
stovka prvotřídních hudebníků. Jak se její hudebníci a členové vypořádali se současnou situací
způsobenou pandemií, co nového díky tomu nabídli svým posluchačům, příznivcům a na co se
mohou těšit v její 67. sezoně přinášíme v rozhovoru s ředitelem JFO Mgr. Janem Žemlou.
Vážený pane řediteli, současná situace má negativní dopady do sociální komunikace i v kultuře. Vidíte
v tom pro filharmonii nějaká pozitiva?
Upřímně řečeno konkrétně pro Janáčkovu filharmonii
Ostrava nebo pro sektor kultury nevidím v této situaci
žádná pozitiva. Doba před koronakrizí budila zdání, že
se dlouhodobě podfinancovaná kultura konečně dostane
na patřičnou ekonomickou úroveň tak, jak si dle své kvality zaslouží. Nyní však budeme o několik let zpět.
Pozitivní samozřejmě byla reakce hudebníků a členů JFO,
kteří se okamžitě a dobrovolně zapojili do mnoha aktivit
nejen k podpoře Janáčkovy filharmonie. Každá krizová
situace má určitou sílu, vede ke spolupráci, semkne lidi
a dokáže vygenerovat mimořádné hodnoty. V tomhle
samozřejmě pozitiva vidím. Ale opakuji, obávám se, že
kultura jako taková dostane výrazný zásah.
Během této nezvyklé doby jsme mohli slyšet vystoupení
některých politických špiček České republiky a ukázalo
se, že se na kulturu dívají stále stejně. Jako na něco ne
zcela potřebného, jako na něco zcela na okraji. Neříkám, že vrcholný politik musí nezbytně kulturu milovat.
To vůbec ne. Ale musí si být vědom její funkce v národním kontextu. Naše kultura, umění nás definují, dělají
nás lidmi.
Jak se žije v této době členům vašeho souboru a co
nového chystáte v oblasti nových médií?
Této situaci jsme se logicky museli přizpůsobit, nebylo
jiné volby. Prvních pár dní snad bylo možné vnímat jako
dny příjemného volna, ale takhle dlouhá doba je pro
umělce zničující. Umění slouží především k vlastní realizaci, a pokud ho neprovozujete, tuto životní hodnotu
ztrácíte. Hudba nám všem prostě chybí, a proto jsme se
všichni velice těšili na první koncerty po více než tříměsíční odmlce.
Myslím, že Janáčkova filharmonie zareagovala velmi
rychle a vytvořila platformu živých, streamovaných
koncertů. Pokusili jsme se tím alespoň částečně kompenzovat nenahraditelný zážitek z živého vystoupení.
96 ǀ POSITIV 2/2020
Na těchto koncertech vystoupili převážně členové JFO
bez nároku na jakoukoli odměnu. Byl jsem příjemně překvapen přístupem svých kolegů a následně kvalitou koncertů, které se konaly od poloviny dubna až do konce
června. Opravdu vynikající projekt, který se těšil velké
sledovanosti a reflexi médií. JFO byla zároveň prvním
tělesem v ČR, která po uvolnění opatření vpustila první
posluchače do sálu. V polovině června, koncerty JFO
se skvělou Kateřinou Kněžíkovou, vysílal v přímém přenosu Český rozhlas Vltava. V tomto měsíci se orchestr
věnoval také nahrávací činnosti. Nová média nám tedy
slouží ke zprostředkování či zachycení zážitku, který má
od nich svým způsobem vlastně dost daleko.
Náš magazín je hrdým partnerem 67. sezóny. Prozradíte
nám, nač se diváci mohou těšit?
Především na hudbu jako takovou, to je v této situaci
asi to zásadní. Pokud však mám hovořit o novinkách či
highlightech toho, co nás čeká, bude to následující:
- přivítáme nového šéfdirigenta, kterým se od září stává
legendární ruský dirigent a světová osobnost klasické
hudby Vassily Sinaisky,
- do funkce hlavního hostujícího dirigenta bude uveden
Petr Popelka, český umělec, jehož JFO svým způsobem pro ČR objevila,
- rezidenčním sólistou bude proslulý pianista Lukáš
Vondráček, který v rámci sezóny provede hned tři
představení,
- koncertní sezona bude plná osobností světových
jmen - Grigorij Sokolov, Piotr Anderszewski, Danjulo
Ishizaka, Christian Arming, Domingo Hindoyan,
- pokračujeme v řadě crossoverových projektů v Gongu
– pozvání přijala tribute kapela Queenie nebo
Cirk La Putika,
- a pevně doufám, že se všichni můžeme těšit na pokračování projektu nového koncertního sálu pro Ostravu,
který bude vytvořen studiem Stevena Holla.
Děkuji Vám za rozhovor.