REGION

Jaká je aktuální podoba „chytrého regionu“ v návaznosti

na obyvatelstvo a např. dopravu?

Zeptal bych se jinak - co je největším problémem kraje? Zejména odliv mladých produktivních lidí do jiných krajů Česka. Zároveň víme, že nejmarkantnějším důvodem odchodů

je životní prostředí, pak mzdová otázka a nedostatek lukrativních pracovních příležitostí.

My jsme se rozhodli situaci řešit. Co se týče prostředí, tak

je jednoznačně největším znečišťovatelem doprava, nikoliv průmyslové podniky ani lokální topeniště. Navíc je málo

zřejmé, že elektromobil Tesla má emise podobně velké, jako

starý „Žigulík,“ kdy z výfuku vychází zhruba 10 % nečistot.

Mnohem významnější jsou emise z pneumatik nebo budoucí likvidace baterií.

A právě zde přichází myšlenka inovací s modelem chytrého

řešení. Ideální je lidem nabídnout alternativy, které jim šetří

čas a peníze, což je možnost chytré hromadné dopravy. Je

pravdou, že hromadná doprava není vhodná a výhodná pro

každého. Nicméně například obsluha průmyslových zón je

naprosto ideálním řešením. Koupili jsme data od mobilních

operátorů, vyhodnocujeme největší toky lidí a nasazujeme

autobusy tak, aby pomáhaly lidem splňovat parametr časově

vhodného, a přitom cenově výhodného řešení. Jinými slovy,

„aby se autobusem dostali tam kde chtějí a v čase kdy chtějí,“

a to autobusem, ve kterém je Wi-Fi, dá se bezkontaktně platit

kartou, mohou si tam dobít mobil, apod. Ve vlakové dopravě

mezi Štramberkem a Ostravou se nám tímto podařilo zkrátit

dopravní čas o 15 minut.

Co si mohu představit pod pojmem chytrá doprava?

Aktuálně vytváříme řešení pro chytrou dopravu sloučením

Google map, Idosu a dalších chytrých řešení, vše integrované do aplikace ODIS. ODISka jako karta by měla být jediným vzájemně uznávaným elektronickým platebním prostředkem u dopravců zajišťujících veřejnou osobní dopravu

v rámci Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje. Jedná se o bezkontaktní čipovou kartu, kterou

je možno využít dvěma základními způsoby, a to jako nosiče

dlouhodobých časových jízdenek a jako elektronickou peněženku, přičemž oba základní způsoby využití je možné

vzájemně kombinovat.

Cílem je do této aplikace postupně integrovat vyšší inteligenci. V první fázi budou v systému viditelné kolony a uzavírky.

Měla by tam být i chytrá predikce s nabídkou alternativ. Ideálně bychom chtěli predikovat chování dopravy při hromadných sportovních akcích. Prostě tzv. „dynamický dopravní

dispečink“. Je potřeba, aby se doprava přizpůsobila časovému parametru, kdy dnes většina lidí nezačíná pracovní proces v 6 hodin ráno jako v minulosti. Samozřejmě do procesu

je zapojená inteligence, kterou budou v budoucnu vybaveny

dopravní prostředky. Asi nejdál je Ostrava, kde jsou k dispozici aktuální údaje o každém spoji, což je ideální budoucností

celého kraje.

Jakou máte další vizi v rámci dopravy?

Samostatnou kapitolou jsou vlaky. Mou vizí je nakoupit vlaky na vodíkový pohon. Nejenom, že bude splněna potřeba

ekologického hlediska, ale přinese nám to do kraje další pracovní místa, a to doslova všude. Ovšem pozor – pracovní

místa s vysokou přidanou hodnotou – žádné práce u pásu

v montovnách!

Myšlenkou je využít naše dosavadní zdroje alternativních paliv pro auta, autobusy a také vlaky. Elektromobilita je podle

56 ǀ POSITIV 2/2020

mého soudu slepá kolej. Měla sice ve svém čase a v určitých

nasazeních své místo, ale budoucnost bude věnována jiným

zdrojům. Infrastruktura pro elektromobilitu je složitá a ekonomicky poměrně drahá.

Domnívám se, že nastala doba vodíkového pohonu, kterým

bychom v kraji mohli nastartovat úplně novou a moderní

ekonomiku. Plničky, láhve a další potřebná infrastruktura,

jsme průmyslový kraj, umíme to! V příštích pěti letech proto

chceme nakoupit deset autobusů na vodíkový pohon a zhruba čtyři soupravy vlaků.

Ulehčil systém chytrého regionu život lidem v aktuální

krizové situaci v době COVID-19?

Díky aplikaci vyvinuté našimi programátory jsme lidem

umožnili testování bez čekací doby. Lidé se mohli objednat

přesně na jimi zvolený čas a jednoduše a bez stresu se nechat otestovat. Tyto výsledky mají k dispozici i jednotliví lékaři, kteří tak mají aktuální přehled o svých pacientech.

Jako první jsme během tří dní vyvinuli a spustili aplikaci na distribuci zdravotnických pomůcek, která proběhla zhruba v deseti vlnách. Teď rozjíždíme nový akcelerační program pro

podnikatele, který nás připraví na jakoukoliv další epidemii.

Kde se ještě daří využít Vaše řešení „chytrého města

a kraje“?

Chytré město je koncept, který využívá digitální, informační

a komunikační technologie pro zvýšení kvality života. Zaměřuje se na efektivní využívání stávajících a hledání nových

zdrojů, snižování spotřeby energií, eliminaci zátěží životního prostředí, optimalizaci dopravy a sdílení dat pro veřejné

účely.

Ve vedení kraje jsme dva IT odborníci a naše odbornost nám

umožnila lépe splnit digitalizační parametry. Během prvních

týdnů nouzového stavu jsme mohli zcela bez komplikací

fungovat na home office. Jsme zcela bezpapírový úřad. Během Covidu se ukázalo, že digitalizace je jedinou cestou, jak

můžeme jako krajský aparát zcela bez problémů fungovat

i ve ztížených podmínkách.

Stojíte za soutěží o nejlepší „Chytrou myšlenku“. Jak se tato

soutěž ujala?

Chtěli jsme dát příležitost mladým lidem v kraji, aby ukázali,

co umí. Cítili jsme potenciál, který chceme a taky musíme

využít. Chytrá myšlenka je program pro inovátory, kteří mají

chytré nápady a chtějí je uvádět do života. Jeden z našich

výherců se stal dokonce start-upem roku, řada dalších expandovala na úplně nové trhy v zahraničí a dodnes nosí značku kraje. Na to jsem pyšný. V letošním roce pokračujeme

a máme zadání, které má pomoci v současném stavu, hlavně

zdravotnictví a už teď vím, že to bude stát opět za to!

Jaké je Vaše oblíbené regionální jídlo, čemu se například

věnujete ve volném čase?

Mezi mé oblíbené jídlo patří bramborák v jakékoli podobě.

No a moje volnočasové zájmy? Jsou jimi především turistika

a sport. Kdykoli mám trochu volného času, vezmu si na nohy

tenisky a vyběhnu nebo sednu na kolo. Od loňských letních

prázdnin jsem pokořil metu 1 000 naběhaných kilometrů

a osobní váha mi ukázala –20 kg. Postava je především o jídle, přestal jsem jíst jakékoli přílohy, jím pouze zeleninu, maso

a sýry. Sport je dalším parametrem lepší postavy.

Děkuji Vám za rozhovor.