BUSINESS

-h rংbru-ˆb| Ѵb7b m- m࢙v|†r 7b]b|-ѴbŒ-1;

$࣐l-ķ h|;u࣐ ˆ‹ˆoѴ࢙ˆ࢙ Œ࢙f;l - 7bvh†Œ; † ˆ࣒|঍bm‹ Œ m࢙vĺ $࣐l-ķ h|;u࣐ f; |ং;0- †1_orb| ru-hঞ1h‹ķ

- m; o m࣒l f;m lѴ†ˆb|ĺ |o v; m࢙l 7-ংझĺ

V naší firmě pracujeme už 11 let na rozvoji lidí u našich klientů

a pomáháme jim tak v jejich každodenní práci. Vycházeli jsme

vždy z principu, který říká, že procesy jsou jen tak dobré, jak

dobří jsou lidé v nich. V současnosti reflektujeme v naší práci

změny v kontextu I 4.0 a připravujeme lidi tak, jak to definují

nové požadavky.

„Dnes už nestojíme před rozhodnutím, zda budeme pracovat s lidmi ve firmách v oblastech I 4.0 nebo nebudeme.

Dnes už musíme rozhodovat o tom, jak jinak pracovat s lidmi

ve firmách, jak jim pomoci zvládnout obavy, které I 4.0 často

doprovázejí. Musíme si osvojit nové kompetence, které jsou

potřebné,“ uvedl ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Radúz Mácha na setkání zástupců firem Moravskoslezského kraje, které jsme zorganizovali koncem dubna

v New Dimension ve Frýdku-Místku. Cílem tohoto setkání

bylo představit veřejnosti námi vytvořený kompetenční model

K I 4.0 a vyvolat zájem o pokračování a ověřování jeho účinnosti spolu s významnými zaměstnavateli.

Tématem setkání byla diskuze ke kompetencím I 4.0 s těmi,

kteří ví, že: „Konkurenční výhodou firem jsou jednoznačně

lidé. Máme úžasné technologie, ale když nebudeme pracovat

s lidmi, nedokážeme ty technologie využít. Tady máme přemýšlet o tom, co dělat jinak,“ řekl majitel tiskárny FINIDR, s.r.o.

Jaroslav Drahoš.

40 ૛ POSITIV 2/2019

Jaroslav Durda v úvodních příspěvcích položil otázku

k zamyšlení: „Jsme ve vlaku I 4.0 nebo sedíme na nádraží

a díváme se, jak nám ten vlak ujíždí?“ Ta podnítila širokou

diskuzi, např. i o tom, že lidé mohou mít ze změn souvisejících s nástupem I 4.0 obavy, na což reagoval Marek Kavulok z New Dimension slovy: „…každá revoluce s sebou

nese i obavy, tak to historicky je. Každá revoluce ale s sebou přinesla také vyšší kvalitu života. Na tomto pojďme

stavět pozitivní pohled na Industry 4.0.“ Radmila Liďáková

z IPH Servis Morava, s.r.o. doplnila: „Lidé by se neměli bát

toho, že v době I 4.0 přijdou o práci. Měli by spíše vidět

potenciál v tom, že místo rutin a ubíjející administrativy

mohou čas věnovat kreativním činnostem, využívat jiné

složky svého potenciálu.“

Představili jsme základní kompetenční model I 4.0. Ten

vychází z potřebných změn v myšlení a dovednostech člověka, který chce být v prostředí I 4.0 úspěšný, a zaměřuje

se na klíčové prvky a jejich logické vazby. Základ vychází

z definice kompetenční výbavy jednotlivce, od něj se dají

odvodit pozice – respektive nároky na jejich efektivní zastávání. A hlavně pak směry a nástroje potřebné k tomu,

abychom již dnes začali s lidmi pracovat jinak a připravili

je na tuto transformaci. Proč? Protože právě tento okamžik rozhodne o budoucí konkurenceschopnosti jednotlivců a jejich prostřednictvím celých organizací a firem.