BUSINESS
-h rংbru-b| Ѵb7b m- m࢙v|r 7b]b|-Ѵb-1;
$࣐l-ķ h|;u࣐ oѴ࢙࢙ ࢙f;l - 7bvh; ࣒|bm m࢙vĺ $࣐l-ķ h|;u࣐ f; |ং;0- 1_orb| ru-hঞ1hķ
- m; o m࣒l f;m lѴb|ĺ |o v; m࢙l 7-ংझĺ
V naší firmě pracujeme už 11 let na rozvoji lidí u našich klientů
a pomáháme jim tak v jejich každodenní práci. Vycházeli jsme
vždy z principu, který říká, že procesy jsou jen tak dobré, jak
dobří jsou lidé v nich. V současnosti reflektujeme v naší práci
změny v kontextu I 4.0 a připravujeme lidi tak, jak to definují
nové požadavky.
„Dnes už nestojíme před rozhodnutím, zda budeme pracovat s lidmi ve firmách v oblastech I 4.0 nebo nebudeme.
Dnes už musíme rozhodovat o tom, jak jinak pracovat s lidmi
ve firmách, jak jim pomoci zvládnout obavy, které I 4.0 často
doprovázejí. Musíme si osvojit nové kompetence, které jsou
potřebné,“ uvedl ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Radúz Mácha na setkání zástupců firem Moravskoslezského kraje, které jsme zorganizovali koncem dubna
v New Dimension ve Frýdku-Místku. Cílem tohoto setkání
bylo představit veřejnosti námi vytvořený kompetenční model
K I 4.0 a vyvolat zájem o pokračování a ověřování jeho účinnosti spolu s významnými zaměstnavateli.
Tématem setkání byla diskuze ke kompetencím I 4.0 s těmi,
kteří ví, že: „Konkurenční výhodou firem jsou jednoznačně
lidé. Máme úžasné technologie, ale když nebudeme pracovat
s lidmi, nedokážeme ty technologie využít. Tady máme přemýšlet o tom, co dělat jinak,“ řekl majitel tiskárny FINIDR, s.r.o.
Jaroslav Drahoš.
40 POSITIV 2/2019
Jaroslav Durda v úvodních příspěvcích položil otázku
k zamyšlení: „Jsme ve vlaku I 4.0 nebo sedíme na nádraží
a díváme se, jak nám ten vlak ujíždí?“ Ta podnítila širokou
diskuzi, např. i o tom, že lidé mohou mít ze změn souvisejících s nástupem I 4.0 obavy, na což reagoval Marek Kavulok z New Dimension slovy: „…každá revoluce s sebou
nese i obavy, tak to historicky je. Každá revoluce ale s sebou přinesla také vyšší kvalitu života. Na tomto pojďme
stavět pozitivní pohled na Industry 4.0.“ Radmila Liďáková
z IPH Servis Morava, s.r.o. doplnila: „Lidé by se neměli bát
toho, že v době I 4.0 přijdou o práci. Měli by spíše vidět
potenciál v tom, že místo rutin a ubíjející administrativy
mohou čas věnovat kreativním činnostem, využívat jiné
složky svého potenciálu.“
Představili jsme základní kompetenční model I 4.0. Ten
vychází z potřebných změn v myšlení a dovednostech člověka, který chce být v prostředí I 4.0 úspěšný, a zaměřuje
se na klíčové prvky a jejich logické vazby. Základ vychází
z definice kompetenční výbavy jednotlivce, od něj se dají
odvodit pozice – respektive nároky na jejich efektivní zastávání. A hlavně pak směry a nástroje potřebné k tomu,
abychom již dnes začali s lidmi pracovat jinak a připravili
je na tuto transformaci. Proč? Protože právě tento okamžik rozhodne o budoucí konkurenceschopnosti jednotlivců a jejich prostřednictvím celých organizací a firem.