STYLE INTERVIEW
STYLE
stěnách – jsou také neoddělitelnou součástí
více než stoletého příběhu městských jatek, a je tedy zcela nesmyslné je retušovat
či obnovovat do původní podoby. A tak
jsme použili princip, že vše „nové“ interpretujeme v současném šedém materiálu,
povětšinou v betonu. To, co se dochovalo
a může sloužit dál, zůstalo v původní červené lícové cihle, ale s ponecháním původní
patiny. Jsem přesvědčen, že zcela průměrně citlivý návštěvník to vnímá a že navíc
nemá problém se v galerii s přehledem
pohybovat hned po prvních pěti minutách.
Hlavní myšlenkou projektu bylo zachování
těch dříve zmiňovaných otvorů, ale s jejich
novým využitím jako zkratek spojujících
vnitřek budovy s městským prostorem.
naší praxe se samozřejmě setkáváme jak
s kladnými, tak i méně nadšenými reakcemi, ale je to přirozené, jelikož každý tzv. recenzent vychází ze svých zkušeností a své
znalosti tématu, většinou bohužel je nemá
natolik hluboké, jak je to v případě architekta, který nenese zodpovědnost pouze
za stránku estetickou, ale také funkční,
konstrukční a rovněž rozpočtovou. Takže
ke všem názorům určitě přistupujeme s respektem, ale vždy v kontextu okolností, ve
kterých jsme se museli sami pohybovat
a které ze zřejmých důvodů nemusí být
všeobecně známy. Nedávno mne potěšilo, že slovutný Steven Holl, mimo jiné autor nového ostravského koncertního sálu,
uveřejnil naši realizaci v květnovém čísle
časopisu DOMUS a doplnil ji o krátký rozhovor se mnou. Architekta Holla jsem obdivoval už během svých studií, a o to víc
mne jeho zájem potěšil, to je jasné.
je změna,
“aŽivot
to neustálá...
a tak na ni musíte být vždy
přinejmenším mentálně
připraveni a očekávat
ji kdykoliv.
”
Nakonec se objevila myšlenka, že by se
jejich nové výplně mohly otáčet a otevírat
vnitřní výstavní prostor směrem ven. Díky
takovému řešení umělci a kurátoři získali
zcela nové výstavní možnosti a umění může
doslova „vyjít“ do prostoru před budovu.
Jaké dostáváte zpětné vazby na své
projekty? A pokud je nedostanete přímo,
ptáte se na ně kvůli dalšímu posunu
v tvůrčí práci?
Zpětná vazba je pro práci architekta velmi
důležitá, je nakonec svého druhu vodítkem pro tu práci budoucí. Za dlouhá léta
Jaké jsou hlavní hodnoty a principy,
které prosazujete ve své práci?
Jakým způsobem se snažíte přinášet
inovace, udržitelnost a krásu do světa
architektury?
V zásadě už od svých začátků se držíme
zjednodušeného hesla „logika prostoru“,
tzn., že prostor musí být srozumitelný
nejen provozně a dispozičně, ale rovněž
i v ostatních aspektech týkajících se světelných a akustických poměrů, přes správnou volbu materiálu, jeho textury, až po
architektonicko-kompoziční záležitosti.
Svět kolem nás se mění velmi rychle, a tak
to, co jsme se učili ve škole, už někdy tak
docela neplatí a nové výzvy si žádají inovativní přístup. Jiná cesta už dnes není. Je
to přirozený proces hledání optimálního
výsledku v rámci časových a finančních
možností, které – jak je známo – vytyčuje investor. S tím, s jakým úspěchem se
nám to daří, se už mohla česká veřejnost
seznámit v roce 2009 na naší výstavě
Logika prostoru v ostravském Domě umění, kterou jsme tehdy připravili na podnět
Kabinetu architektury a ve spolupráci
s ním. Zanedlouho, tj. 14. srpna, by měla
být celosvětově prezentována bohatě
ilustrovaná monografie „Robert Konieczny KWK Promes, Buildings + Ideas“, do
níž se mezi naše dřívější realizace podařilo na poslední chvíli zařadit i kapitolu
o našem ostravském projektu. A asi není
bez zajímavosti, že také pouze tento projekt
představujeme na probíhajícím 18. bienále architektury v Benátkách. Domnívám
se, že je to vůbec první prezentace ostravské architektury na této světově nejprestižnější architektonické přehlídce.
Slovutný Steven Holl
“uveřejnil
naši realizaci
v květnovém čísle časopisu
DOMUS a doplnil ji o krátký
rozhovor se mnou.
”
Na čem všem teď pracujete? A co vás
zaměstnává v této chvíli nejintenzivněji?
Jedním z projektů, kterým se nyní zabýváme, je přestavba bývalé Flussovy továrny na sukno v Příboře pro účely bydlení.
Nejen, že nás baví revitalizovat opuštěná
a zchátralá místa, ale v kontextu všech
současných globálních okolností a výzev
je to nanejvýš nutné a žádoucí. Doufám,
že se nám ve spolupráci s místní radnicí,
investorem a památkáři podaří přetvořit
„zapomenutou“ část města v zajímavý
a pulzující areál samozřejmě s respektem
k lidskému měřítku a památkovým hodnotám města. Prozatím je naše spolupráce
na vynikající úrovni.
Práce architekta je náročná a je nutné mít
nějaký vhodný způsob relaxace. U mne
je to lyžování v zimě a cyklistika v létě,
dokonce nyní do práce nejezdím autem,
ale na kole, a jako běžný cyklista jsem
schopen vnímat všechny klady, ale hlavně
zápory dopravního řešení u nás v Katovicích. A to mne vedlo ke snaze vyburcovat
naši veřejnost, aby se více zapojila do této
problematiky. Skutečně se to daří, a i to už
je nějaký úspěch. Teď v nejbližších dnech
se ke mně připojí dokonce primátor města a spolu si projedeme problémová místa, tak abychom je co nejdříve upravili.
Není malých rolí a i v tom je způsob, jak
se architekt může angažovat pro zlepšení
světa, aspoň v tom svém nejbližším okolí.
Jsem velmi rád, že to má pozitivní odezvu,
jelikož zajistit bezpečnost a pohodu pro
uživatele veřejného prostoru, města či
objektu je asi to nejdůležitější v naší práci.
Pane Konieczny, děkujeme Vám za rozhovor.
Text: redakce
Foto: archiv KWK PROMES
www.positiv.cz ǀ 59