STYLE INTERVIEW

STYLE

stěnách – jsou také neoddělitelnou součástí

více než stoletého příběhu městských jatek, a je tedy zcela nesmyslné je retušovat

či obnovovat do původní podoby. A tak

jsme použili princip, že vše „nové“ interpretujeme v současném šedém materiálu,

povětšinou v betonu. To, co se dochovalo

a může sloužit dál, zůstalo v původní červené lícové cihle, ale s ponecháním původní

patiny. Jsem přesvědčen, že zcela průměrně citlivý návštěvník to vnímá a že navíc

nemá problém se v galerii s přehledem

pohybovat hned po prvních pěti minutách.

Hlavní myšlenkou projektu bylo zachování

těch dříve zmiňovaných otvorů, ale s jejich

novým využitím jako zkratek spojujících

vnitřek budovy s městským prostorem.

naší praxe se samozřejmě setkáváme jak

s kladnými, tak i méně nadšenými reakcemi, ale je to přirozené, jelikož každý tzv. recenzent vychází ze svých zkušeností a své

znalosti tématu, většinou bohužel je nemá

natolik hluboké, jak je to v případě architekta, který nenese zodpovědnost pouze

za stránku estetickou, ale také funkční,

konstrukční a rovněž rozpočtovou. Takže

ke všem názorům určitě přistupujeme s respektem, ale vždy v kontextu okolností, ve

kterých jsme se museli sami pohybovat

a které ze zřejmých důvodů nemusí být

všeobecně známy. Nedávno mne potěšilo, že slovutný Steven Holl, mimo jiné autor nového ostravského koncertního sálu,

uveřejnil naši realizaci v květnovém čísle

časopisu DOMUS a doplnil ji o krátký rozhovor se mnou. Architekta Holla jsem obdivoval už během svých studií, a o to víc

mne jeho zájem potěšil, to je jasné.

je změna,

“aŽivot

to neustálá...

a tak na ni musíte být vždy

přinejmenším mentálně

připraveni a očekávat

ji kdykoliv.

”

Nakonec se objevila myšlenka, že by se

jejich nové výplně mohly otáčet a otevírat

vnitřní výstavní prostor směrem ven. Díky

takovému řešení umělci a kurátoři získali

zcela nové výstavní možnosti a umění může

doslova „vyjít“ do prostoru před budovu.

Jaké dostáváte zpětné vazby na své

projekty? A pokud je nedostanete přímo,

ptáte se na ně kvůli dalšímu posunu

v tvůrčí práci?

Zpětná vazba je pro práci architekta velmi

důležitá, je nakonec svého druhu vodítkem pro tu práci budoucí. Za dlouhá léta

Jaké jsou hlavní hodnoty a principy,

které prosazujete ve své práci?

Jakým způsobem se snažíte přinášet

inovace, udržitelnost a krásu do světa

architektury?

V zásadě už od svých začátků se držíme

zjednodušeného hesla „logika prostoru“,

tzn., že prostor musí být srozumitelný

nejen provozně a dispozičně, ale rovněž

i v ostatních aspektech týkajících se světelných a akustických poměrů, přes správnou volbu materiálu, jeho textury, až po

architektonicko-kompoziční záležitosti.

Svět kolem nás se mění velmi rychle, a tak

to, co jsme se učili ve škole, už někdy tak

docela neplatí a nové výzvy si žádají inovativní přístup. Jiná cesta už dnes není. Je

to přirozený proces hledání optimálního

výsledku v rámci časových a finančních

možností, které – jak je známo – vytyčuje investor. S tím, s jakým úspěchem se

nám to daří, se už mohla česká veřejnost

seznámit v roce 2009 na naší výstavě

Logika prostoru v ostravském Domě umění, kterou jsme tehdy připravili na podnět

Kabinetu architektury a ve spolupráci

s ním. Zanedlouho, tj. 14. srpna, by měla

být celosvětově prezentována bohatě

ilustrovaná monografie „Robert Konieczny KWK Promes, Buildings + Ideas“, do

níž se mezi naše dřívější realizace podařilo na poslední chvíli zařadit i kapitolu

o našem ostravském projektu. A asi není

bez zajímavosti, že také pouze tento projekt

představujeme na probíhajícím 18. bienále architektury v Benátkách. Domnívám

se, že je to vůbec první prezentace ostravské architektury na této světově nejprestižnější architektonické přehlídce.

Slovutný Steven Holl

“uveřejnil

naši realizaci

v květnovém čísle časopisu

DOMUS a doplnil ji o krátký

rozhovor se mnou.

”

Na čem všem teď pracujete? A co vás

zaměstnává v této chvíli nejintenzivněji?

Jedním z projektů, kterým se nyní zabýváme, je přestavba bývalé Flussovy továrny na sukno v Příboře pro účely bydlení.

Nejen, že nás baví revitalizovat opuštěná

a zchátralá místa, ale v kontextu všech

současných globálních okolností a výzev

je to nanejvýš nutné a žádoucí. Doufám,

že se nám ve spolupráci s místní radnicí,

investorem a památkáři podaří přetvořit

„zapomenutou“ část města v zajímavý

a pulzující areál samozřejmě s respektem

k lidskému měřítku a památkovým hodnotám města. Prozatím je naše spolupráce

na vynikající úrovni.

Práce architekta je náročná a je nutné mít

nějaký vhodný způsob relaxace. U mne

je to lyžování v zimě a cyklistika v létě,

dokonce nyní do práce nejezdím autem,

ale na kole, a jako běžný cyklista jsem

schopen vnímat všechny klady, ale hlavně

zápory dopravního řešení u nás v Katovicích. A to mne vedlo ke snaze vyburcovat

naši veřejnost, aby se více zapojila do této

problematiky. Skutečně se to daří, a i to už

je nějaký úspěch. Teď v nejbližších dnech

se ke mně připojí dokonce primátor města a spolu si projedeme problémová místa, tak abychom je co nejdříve upravili.

Není malých rolí a i v tom je způsob, jak

se architekt může angažovat pro zlepšení

světa, aspoň v tom svém nejbližším okolí.

Jsem velmi rád, že to má pozitivní odezvu,

jelikož zajistit bezpečnost a pohodu pro

uživatele veřejného prostoru, města či

objektu je asi to nejdůležitější v naší práci.

Pane Konieczny, děkujeme Vám za rozhovor.

Text: redakce

Foto: archiv KWK PROMES

www.positiv.cz ǀ 59