STYL ROZHOVOR
Za svou práci jste získal řadu významných cen, mezi
jinými titul Grand Prix za Nejlepší stavbu na světě
v rámci World Architecture Festival 2016 v Berlíně
nebo Nejlepší dům světa v mezinárodní soutěži
Wallpaper Design Awards. Která z cen je vašemu
srdci nejbližší?
Architektura v žádném případě nevzniká za účelem
získat nějaká ocenění, jelikož v první řadě je to svého
druhu poslání, jak svět změnit v místo vlídnější a vhodné pro život, a to s ohledem na veškeré široce pojímané
většinou protichůdné potřeby člověka. Samozřejmě,
když si naší práce nějaká odborná porota povšimne,
je to pro nás vždy potěšující a o to víc nás to motivuje
k další práci. Všechny ceny jsou důležité ve svém konkrétním kontextu, v tom globálním samozřejmě nejvíce prestižní význam mají ty ceny, o kterých jste se ve
své otázce zmínila.
přestavby historických jatek na městskou galerii jsme
tuto naši obvyklou rutinu museli konfrontovat s objektem, kde nic nebylo ideálně rovné a přesné, zjednodušeně řečeno, vše tady plavalo a vlnilo se, jelikož jiná
byla požadovaná přesnost na konci devatenáctého
století u měšťanského domu či paláce, jiná zase u tak
utilitárního a do jisté míry dočasného objektu jako
bylo jateční zařízení. Navíc když jsme začali přestavbu
jatek projekčně připravovat, byli jsme součástí velkého
areálu, kde jedna budova navazovala přímo na druhou,
ale najednou se stalo, že již v pokročilé fázi našich prací jedna z nich byla vybourána a námi řešená část se
ocitla ze všech stran přístupná jako svého druhu ostrov, a tak jsme projekt museli opět přepracovat.
A k tomu, když máte realizační firmu, která je vybírána
nikoliv na základě zkušenosti a kvality svého řemesla,
ale pouze podle nejnižší cenové nabídky, je pak jasné,
Historický komplex ostravských městských jatek
byl přestavěn podle vašeho návrhu. Jak vás ovlivnil
tento projekt?
Současné stavebnictví je svého druhu vědním oborem
a v rámci vypracování projektové dokumentace velmi
přesným. Jako příklad uvedu tu skutečnost, že rozměry
staveb a jednotlivých konstrukčních prvků se uvádějí
v milimetrech, stejně jako tomu je např. ve strojařině.
Navíc je v dnešní době téměř nemyslitelné, aby projekty nebyly zpracovány v elektronické podobě – takto je
nastaven celý proces projektové i realizační přípravy.
S ohledem na to, že často ve svých projektech používám pohyblivé prvky (moving architecture), je taková
přesnost samozřejmě nezbytná. V případě ostravské
že až do okamžiku předání objektu investorovi musíte
být v maximálním střehu a permanentně řešit problémy, které se u novostaveb spíše nevyskytují. Toto je
jen střípek z reality, se kterou jsme se museli střetnout
a nějak popasovat. Zde se potvrdilo mnohem více než
kdy jindy to příslovečné, že „život je změna“, a to neustálá... a tak musíte být na ni vždy přinejmenším mentálně připraveni a očekávat ji kdykoliv.
58 ǀ POSITIV 2/2023
Bylo pro vás složité najít kompromis mezi oživením
starého a jeho modernizací?
Překvapivě to velký problém ani nebyl. Uvědomili jsme
si totiž, že i ta poškození objektu – hlavně zde mám na
mysli necitlivě probourané otvory (vjezdy) v obvodových