HR
S hledáním práce může pomoci
konverzační robot
Chatboty neboli konverzační roboti se v podobě digitálních asistentů Alexa či Siri využívají
již několik let a stále častěji na ně lze narazit i ve firemním prostředí. Pracují s rozpoznáváním
významu klíčových slov, dokáží chápat gramatické struktury nebo analyzovat stromy konverzace
a na základě dostupných dat a proběhlých interakcí se neustále učí a zdokonalují, díky čemuž
dokáží snadno a rychle poskytovat informace. Zákaznické požadavky tak zvládají odbavovat
prakticky obratem a bez čekání na lidského operátora.
Chatboty díky tomu mají výrazný vliv
na růst zákaznické spokojenosti, přinést
však mohou i úspory nákladů. Dle studie
společnosti IBM vynaloží podniky po celém světě jen na telefonický kontakt se
zákazníky každoročně 1,3 bilionu dolarů.
Chatboty mohou tuto částku snížit zcela
zásadně, až 80 % běžných požadavků jsou
totiž schopné vyřešit bez asistence lidí.
Chatboty lze využít v celé řadě oblastí –
od cestovního ruchu, přes prodej až po personalistiku. Před dvěma roky se je rozhodla
do komunikace s uchazeči o práci zapojit
78 ǀ POSITIV 4/2021
například personální agentura Grafton
Recruitment. Od té doby se staly součástí
týmu a dosud s nimi komunikovalo přes 20
tisíc uchazečů. Zvládají komunikovat celkem v pěti jazycích – česky, slovensky, polsky, anglicky a rusky. Jednotlivé uchazeče
provedou vstupním přijímacím pohovorem
a během online konverzace od něj získají
informace důležité pro nabídku relevantních pracovních pozic.
Uchazečům jsou k dispozici celkem tři
chatboty: Petra pro zájemce o práci ve výrobě, David pro IT uchazeče a Eda pro
oblast administrativy. Agentura má možnost zobrazit všechna data komplexně
a použít je pro další analýzu, ale především
mít je ve svém vlastním systému CRM určeném pro správu dat o uchazečích o práci.
Díky shromážděným informacím se podařilo účinně nahradit absenci životopisů
u těch uchazečů, kteří je neposkytli.
Dnes mají chatboty za sebou tisíce dokončených pohovorů. Osvědčily se například
při náboru prodavačů do luxusních butiků,
kdy během dvou a půl minuty zjistily, zda
má kandidát zkušenosti s prodejem módy