HR

S hledáním práce může pomoci

konverzační robot

Chatboty neboli konverzační roboti se v podobě digitálních asistentů Alexa či Siri využívají

již několik let a stále častěji na ně lze narazit i ve firemním prostředí. Pracují s rozpoznáváním

významu klíčových slov, dokáží chápat gramatické struktury nebo analyzovat stromy konverzace

a na základě dostupných dat a proběhlých interakcí se neustále učí a zdokonalují, díky čemuž

dokáží snadno a rychle poskytovat informace. Zákaznické požadavky tak zvládají odbavovat

prakticky obratem a bez čekání na lidského operátora.

Chatboty díky tomu mají výrazný vliv

na růst zákaznické spokojenosti, přinést

však mohou i úspory nákladů. Dle studie

společnosti IBM vynaloží podniky po celém světě jen na telefonický kontakt se

zákazníky každoročně 1,3 bilionu dolarů.

Chatboty mohou tuto částku snížit zcela

zásadně, až 80 % běžných požadavků jsou

totiž schopné vyřešit bez asistence lidí.

Chatboty lze využít v celé řadě oblastí –

od cestovního ruchu, přes prodej až po personalistiku. Před dvěma roky se je rozhodla

do komunikace s uchazeči o práci zapojit

78 ǀ POSITIV 4/2021

například personální agentura Grafton

Recruitment. Od té doby se staly součástí

týmu a dosud s nimi komunikovalo přes 20

tisíc uchazečů. Zvládají komunikovat celkem v pěti jazycích – česky, slovensky, polsky, anglicky a rusky. Jednotlivé uchazeče

provedou vstupním přijímacím pohovorem

a během online konverzace od něj získají

informace důležité pro nabídku relevantních pracovních pozic.

Uchazečům jsou k dispozici celkem tři

chatboty: Petra pro zájemce o práci ve výrobě, David pro IT uchazeče a Eda pro

oblast administrativy. Agentura má možnost zobrazit všechna data komplexně

a použít je pro další analýzu, ale především

mít je ve svém vlastním systému CRM určeném pro správu dat o uchazečích o práci.

Díky shromážděným informacím se podařilo účinně nahradit absenci životopisů

u těch uchazečů, kteří je neposkytli.

Dnes mají chatboty za sebou tisíce dokončených pohovorů. Osvědčily se například

při náboru prodavačů do luxusních butiků,

kdy během dvou a půl minuty zjistily, zda

má kandidát zkušenosti s prodejem módy