STYL
1st International
School of Ostrava
– unikát českého
školství
Již 16 let na severu Moravy existuje unikátní mezinárodní škola pro 21. století, která poskytuje vzdělávání
nejen Čechům ale i cizincům. Specifika tohoto vzdělávání popisuje Mgr. Ivo Helebrant, její ředitel.
V čem spočívá zásadní odlišnost vašeho gymnázia
od ostatních? V čem jste jedineční?
Naším posláním je připravit žáky na reálný život tak,
aby zodpovědně jednali a byli úspěšní v současném
světě. Cesta k tomuto cíli je dlouhá, plná úskalí, výzev,
nových zkušeností, kdy se žák rozvíjí osobnostně, sociálně i profesně a osvojuje si tak postupně portfolio
zásadních kompetencí a dovedností. Tyto aspekty považujeme za smysluplný obsah moderního vzdělávání,
kdy je žákovi dán prostor, příležitosti a podněty k učení
a rozvoji.
Naše jedinečnost určitě spočívá v mezinárodním prostředí, protože máme žáky i učitele z více než 15 zemí
světa a rovněž výukou většiny předmětů přímo v angličtině. Vlivy různých kultur, myšlenek, postojů, hodnot
a komunikace v cizím jazyce i v humanitních a přírodovědných předmětech přináší žákům možnosti uplatnění po celém světě a ve všech oborech. Žáky soustavně
vedeme k aktivnímu občanství.
Co si pod pojmem aktivní občanství máme
představit?
Aktivní občanství vede žáky prostřednictvím naší výuky, speciálních workshopů, školního klubu či dalších programů neformálního vzdělávání (např. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu) k uvědomění
si své role ve společnosti, své občanské odpovědnosti a možnosti ovlivnit dění a prostředí kolem sebe,
podílet se na rozvoji a podpoře místní komunity. Žák
v reálných situacích či projektech rozvíjí své měkké dovednosti - komunikaci, kreativitu, kooperaci, kritické myšlení. Poslední jmenované je pro naši školu velmi typické - žáky intenzivně vedeme k rozvoji kritického myšlení
a chápání souvislostí.
Vaše škola je rovněž akreditována v programu
International Baccalaureate Diploma Programme
(IB DP). Čím tento program vyniká?
IB DP je vysoce akademicky náročný dvouletý program
pro žáky posledních ročníků střední školy. Po oba roky
žák studuje šestici vybraných předmětů napříč kurikulem (mateřský jazyk, dva cizí jazyky, matematiku, jeden
humanitní a jeden přírodovědný předmět), navíc má
tři oblasti v českém školství formálně neexistující - píše
90 ǀ POSITIV 4/2021
odbornou esej na vybrané téma, diskutuje a obhajuje
v předmětu Teorie vědění a plní mimoškolní aktivity
a neformálně se rozvíví v oblasti zvané Creativity, Activity, Service. Studium probíhá pouze v angličtině, včetně
závěrečných zkoušek, a žák tak kromě české maturitní zkoušky u nás získá i druhý středoškolský diplom.
Oba jsou benefitem pro přijetí na vysoké školy v ČR
i v zahraničí.
Kdo zajišťuje tuto jistě náročnou výuku? Jaké je
složení vašeho učitelského sboru?
Na naší škole působí převážně čeští učitelé s výbornou
znalostí angličtiny, které podporujeme v jejich profesním rozvoji především v oblasti kritického myšlení,