STYL

1st International

School of Ostrava

– unikát českého

školství

Již 16 let na severu Moravy existuje unikátní mezinárodní škola pro 21. století, která poskytuje vzdělávání

nejen Čechům ale i cizincům. Specifika tohoto vzdělávání popisuje Mgr. Ivo Helebrant, její ředitel.

V čem spočívá zásadní odlišnost vašeho gymnázia

od ostatních? V čem jste jedineční?

Naším posláním je připravit žáky na reálný život tak,

aby zodpovědně jednali a byli úspěšní v současném

světě. Cesta k tomuto cíli je dlouhá, plná úskalí, výzev,

nových zkušeností, kdy se žák rozvíjí osobnostně, sociálně i profesně a osvojuje si tak postupně portfolio

zásadních kompetencí a dovedností. Tyto aspekty považujeme za smysluplný obsah moderního vzdělávání,

kdy je žákovi dán prostor, příležitosti a podněty k učení

a rozvoji.

Naše jedinečnost určitě spočívá v mezinárodním prostředí, protože máme žáky i učitele z více než 15 zemí

světa a rovněž výukou většiny předmětů přímo v angličtině. Vlivy různých kultur, myšlenek, postojů, hodnot

a komunikace v cizím jazyce i v humanitních a přírodovědných předmětech přináší žákům možnosti uplatnění po celém světě a ve všech oborech. Žáky soustavně

vedeme k aktivnímu občanství.

Co si pod pojmem aktivní občanství máme

představit?

Aktivní občanství vede žáky prostřednictvím naší výuky, speciálních workshopů, školního klubu či dalších programů neformálního vzdělávání (např. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu) k uvědomění

si své role ve společnosti, své občanské odpovědnosti a možnosti ovlivnit dění a prostředí kolem sebe,

podílet se na rozvoji a podpoře místní komunity. Žák

v reálných situacích či projektech rozvíjí své měkké dovednosti - komunikaci, kreativitu, kooperaci, kritické myšlení. Poslední jmenované je pro naši školu velmi typické - žáky intenzivně vedeme k rozvoji kritického myšlení

a chápání souvislostí.

Vaše škola je rovněž akreditována v programu

International Baccalaureate Diploma Programme

(IB DP). Čím tento program vyniká?

IB DP je vysoce akademicky náročný dvouletý program

pro žáky posledních ročníků střední školy. Po oba roky

žák studuje šestici vybraných předmětů napříč kurikulem (mateřský jazyk, dva cizí jazyky, matematiku, jeden

humanitní a jeden přírodovědný předmět), navíc má

tři oblasti v českém školství formálně neexistující - píše

90 ǀ POSITIV 4/2021

odbornou esej na vybrané téma, diskutuje a obhajuje

v předmětu Teorie vědění a plní mimoškolní aktivity

a neformálně se rozvíví v oblasti zvané Creativity, Activity, Service. Studium probíhá pouze v angličtině, včetně

závěrečných zkoušek, a žák tak kromě české maturitní zkoušky u nás získá i druhý středoškolský diplom.

Oba jsou benefitem pro přijetí na vysoké školy v ČR

i v zahraničí.

Kdo zajišťuje tuto jistě náročnou výuku? Jaké je

složení vašeho učitelského sboru?

Na naší škole působí převážně čeští učitelé s výbornou

znalostí angličtiny, které podporujeme v jejich profesním rozvoji především v oblasti kritického myšlení,