HR
HYBRID LEARNING
V reakci na změny na trhu a ve společnosti se mnoho firem
vydalo na cestu digitální transformace. Cílem těchto společností
je zjednodušit, zrychlit a zkvalitnit komunikaci se zákazníky,
přinášet inovativní služby či výrobky, přitáhnout talenty či
zefektivnit interní procesy.
Jak se tyto změny promítnou do rozvoje
zaměstnanců? Pojďme nahlédnout okem
nezávislého pozorovatele na to, co se v takovéto firmě reálně děje…
…ještě před vstupem do firmy jsme online
proškoleni o bezpečnosti v provoze. A jak
procházíme digitalizovanými procesy, můžeme zahlédnout pracovníky, kteří spolu
komunikují prostřednictvím digitálních
komunikačních kanálů, obchodníky, kteří
jsou se zákazníky v neustálém online kontaktu, mistry, kteří řeší problémy ve výrobě
prostřednictvím iPadu, technology testující
inovovaný výrobek prostřednictvím virtuální reality, seřizovače, kterým v jejich práci
pomáhají brýle s rozšířenou realitou…
Ještě před pár lety byl online rozvoj pro
mnohé zaměstnance jen vítaným zpestřením. Rok 2020 přinesl naopak nutnost
online komunikace a rozvoje a také zvrat
v našem přemýšlení. Online jsme přijali
jako formu, která pomáhá, a je-li využívána
správně, pak přináší vyšší přidanou hodnotu a úsporu času. Uvědomili jsme si však
také, že stále existují aktivity, které vyžadují
face to face přístup. Proč tedy nevytěžit to
nejlepší z obojího?
A právě kombinovaný přístup přináší
HYBRID LEARNIG. Jde o variabilní a flexibilní nástroj vzdělávání a rozvoje s vysokou
mírou individuálního přístupu, který propojuje tradiční přístupy ve vzdělávání dospělých, metodiku učebního cyklu a moderní
technologie.
Co si do praxe odnese, ovlivňuje především
on sám – svým nasazením a dispozicemi.
Užitkem pro nadřízené je okamžitá zpětná vazba na sebemotivaci jednotlivců.
Účastníci, kteří přijmou a zvládnou tento
způsob rozvoje, jsou vysoce motivováni
a schopni využít naučené v praxi.
„Hybrid Learning využíváme v současnosti
především v rozvoji kompetencí potřebných v prostředí Industry 4.0. Zkušenosti
s kombinovanou formou rozvoje nám ukazují, jak efektivní a zajímavý může být Hybrid Learning pro lidi s růstovým způsobem
myšlení. Díky tématům se připravují na práci v digitalizovaných procesech a forma
rozvoje je zároveň připravuje na flexibilní
práci s daty a technologiemi.
Je však potřeba zmínit také dopady, které
má tato forma rozvoje na zaměstnance
s přísně fixním myšlením. Obtížné je pro ně
především přijmout online samostudium
jako nepodkročitelný vstup do rozvoje.
A pokud mu nevěnují dostatek pozornosti, pak je pro ně navazující trénink téměř
bezcenný. Toto riziko ošetřujeme precizně,
pestře a vhodně připravenými studijními
podklady a velkou pozornost věnujeme
v úvodu rozvoje motivaci účastníků ve spolupráci s jejich nadřízenými.
Já osobně vidím největší užitek Hybrid
Learningu v práci účastníků se sebemotivací, protože to je ten nejlepší předpoklad
pro zvládnutí přechodu a následné práce
v digitalizovaném firemním prostředí.“
Hybridní model mění postoje účastníků.
Funguje na principu volby, sebemotivace
a aktivní účasti jednotlivců. Každému účastníkovi dává možnost z rozvoje vytěžit .
Text a foto:
Zlatuše Strnadlová,
garant metodiky Hybrid Learning
New Dimension, s.r.o.
80 ǀ POSITIV 4/2021