HR

HYBRID LEARNING

V reakci na změny na trhu a ve společnosti se mnoho firem

vydalo na cestu digitální transformace. Cílem těchto společností

je zjednodušit, zrychlit a zkvalitnit komunikaci se zákazníky,

přinášet inovativní služby či výrobky, přitáhnout talenty či

zefektivnit interní procesy.

Jak se tyto změny promítnou do rozvoje

zaměstnanců? Pojďme nahlédnout okem

nezávislého pozorovatele na to, co se v takovéto firmě reálně děje…

…ještě před vstupem do firmy jsme online

proškoleni o bezpečnosti v provoze. A jak

procházíme digitalizovanými procesy, můžeme zahlédnout pracovníky, kteří spolu

komunikují prostřednictvím digitálních

komunikačních kanálů, obchodníky, kteří

jsou se zákazníky v neustálém online kontaktu, mistry, kteří řeší problémy ve výrobě

prostřednictvím iPadu, technology testující

inovovaný výrobek prostřednictvím virtuální reality, seřizovače, kterým v jejich práci

pomáhají brýle s rozšířenou realitou…

Ještě před pár lety byl online rozvoj pro

mnohé zaměstnance jen vítaným zpestřením. Rok 2020 přinesl naopak nutnost

online komunikace a rozvoje a také zvrat

v našem přemýšlení. Online jsme přijali

jako formu, která pomáhá, a je-li využívána

správně, pak přináší vyšší přidanou hodnotu a úsporu času. Uvědomili jsme si však

také, že stále existují aktivity, které vyžadují

face to face přístup. Proč tedy nevytěžit to

nejlepší z obojího?

A právě kombinovaný přístup přináší

HYBRID LEARNIG. Jde o variabilní a flexibilní nástroj vzdělávání a rozvoje s vysokou

mírou individuálního přístupu, který propojuje tradiční přístupy ve vzdělávání dospělých, metodiku učebního cyklu a moderní

technologie.

Co si do praxe odnese, ovlivňuje především

on sám – svým nasazením a dispozicemi.

Užitkem pro nadřízené je okamžitá zpětná vazba na sebemotivaci jednotlivců.

Účastníci, kteří přijmou a zvládnou tento

způsob rozvoje, jsou vysoce motivováni

a schopni využít naučené v praxi.

„Hybrid Learning využíváme v současnosti

především v rozvoji kompetencí potřebných v prostředí Industry 4.0. Zkušenosti

s kombinovanou formou rozvoje nám ukazují, jak efektivní a zajímavý může být Hybrid Learning pro lidi s růstovým způsobem

myšlení. Díky tématům se připravují na práci v digitalizovaných procesech a forma

rozvoje je zároveň připravuje na flexibilní

práci s daty a technologiemi.

Je však potřeba zmínit také dopady, které

má tato forma rozvoje na zaměstnance

s přísně fixním myšlením. Obtížné je pro ně

především přijmout online samostudium

jako nepodkročitelný vstup do rozvoje.

A pokud mu nevěnují dostatek pozornosti, pak je pro ně navazující trénink téměř

bezcenný. Toto riziko ošetřujeme precizně,

pestře a vhodně připravenými studijními

podklady a velkou pozornost věnujeme

v úvodu rozvoje motivaci účastníků ve spolupráci s jejich nadřízenými.

Já osobně vidím největší užitek Hybrid

Learningu v práci účastníků se sebemotivací, protože to je ten nejlepší předpoklad

pro zvládnutí přechodu a následné práce

v digitalizovaném firemním prostředí.“

Hybridní model mění postoje účastníků.

Funguje na principu volby, sebemotivace

a aktivní účasti jednotlivců. Každému účastníkovi dává možnost z rozvoje vytěžit .

Text a foto:

Zlatuše Strnadlová,

garant metodiky Hybrid Learning

New Dimension, s.r.o.

80 ǀ POSITIV 4/2021